Mij onbekende witte roest op Tuinjudaspenning>>Albugo candida, Witte roest.

Gestart door Margreet Kwh, mei 25, 2014, 17:31:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84821791
onzeker Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-05-25 Haarlem - Molenwijk

Toelichting:
op een Tuinjudaspenning, Lunaria annua, witte uitslag op de bladeren en vruchten, sommige vruchten vervormd tot boonvorm en merkwaardige vervormde bloeiwijze.

Aangetaste bloeiwijze 1:

Aangetaste bloeiwijze 2:

Aangetaste bloeiwijze 3:

Aangetaste bloeiwijze 4:

Normale bloeiwijze:

Vervormde vrucht:

De aantasting is al enige jaren in mijn tuin aanwezig, maar de vervorming van de zaden tot peulen en de merkwaardig vervormde bloeiwijze is dit jaar voor het eerst. Nog nooit waargenomen.

bij voorbaat dank,
Margreet Kouwenhoven
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Gert Kremer

Albugo candida -  witte roest. zit bij mij ook op het blad van de Judaspenning.   
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Margreet Kwh

Dank voor je reactie, Gert. Heb jij ook van die vreemde vervormingen in bloeiwijze en/of vruchten?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Gert Kremer

ja soms, zal morgen eens kijken of ze er nu ook zijn. Je weet wel he, regelmaat valt niet meer op.   ;D

ff gekeken dus ja...zie foto.
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Julia Kruse

Hello,

it is a double infection on Lunaria annua. There are mostly spots auf Albugo candida, but inbetween, there are also some conidiophores auf Hyaloperonospora lunariae.

Best wishes, Julia