Hoofdmenu

Koraalzwammen

Gestart door ac.billekens, juni 24, 2007, 22:06:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Vanmiddag enkele koraalzwammen gevonden in een loofbomengebied met ratelpopulieren, Op een van de paden groeide deze koraalzwam. Er staan ook nog enkele eiken niet zover vandaan.
Wie kan ons welke dit is?

Foto 1

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

en foto 3

Arno van Stipdonk

Ik denk de Witte koraalzwam.

ac.billekens

Enkele meters verder stond deze.

ac.billekens

#5
En op een ander pad een honderdtal meters van de andere weg deze

kvb

Dit lijkt me iets heel byzonders. Het komt redelijk overeen met wat in Breitenbach als Clavaria botrytis staat. Ik weet niet eens of die in Nederland wel voorkomt. Ik denk monstertje nemen en naar de consul.

Kik

kvb

Arno

Ik had je commentaar niet gezien maar dit lijkt toch veel te rose voor een witte koraalzwam en die donker topjes ken ik ook niet. Kan natuurlijk zijn dat er gebruik is gemaakt van een photoshopfilter(grapje).

ac.billekens

CiteerArno

Ik had je commentaar niet gezien maar dit lijkt toch veel te rose voor een witte koraalzwam en die donker topjes ken ik ook niet. Kan natuurlijk zijn dat er gebruik is gemaakt van een photoshopfilter(grapje).
Hallo Kik,

De foto's tonen echt hoe de koraalzwammen eruit zagen. We maken zeker geen grapje.

Arno van Stipdonk

CiteerArno

Ik had je commentaar niet gezien maar dit lijkt toch veel te rose voor een witte koraalzwam en die donker topjes ken ik ook niet. Kan natuurlijk zijn dat er gebruik is gemaakt van een photoshopfilter(grapje).
Kik,

Doorloop de foto's in de database eens, dan zie je wel meer Witte koraalzwammen met zwarte puntjes.
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=47785
Ze zien er wel wat roze uit maar dat heb ik toch wel eens vaker gezien meen ik me te herrineren. Je kunt ze altijd microscopisch onderzoeken maar ik persoonlijk zou ze niet aan de consul geven. Wat natuurlijjk niet wil zeggen dat Kik geen gelijk kan hebben.
O ja, ik las ook nog dat ze langs een pad stonden wat ook vaak het geval is bij de Witte koraalzwam. Deze staan vaak langs paden en slootranden heb ik gelezen en is mijn ervaring.

kvb

Arno

Ik ken ze zo niet. Speciaal de eerste 3 foto's zijn voor mij te rose. Maar: dan is er een verhaal in Breitenbach.

"Deze soort wordt vaak geinfecteerd door de schimmel Spadicidoides clavarium., De takjes worden dan grijs tot lila tot zwart"

Ik zou graag een vers stukje van zo een rose ding onder de microscoop bekijken.


Ik blif toch ook problemen houden met de groeiplaats onder populieren. Ik vind dat niet typisch. Wat betreft de paden heb je gelijk. Ik vind ze ook vaak aan de rand van het pad op zwarte aarde.

Ik ben benieuwd wat Gerrit hier van gaat zeggen.

Kik

Arno van Stipdonk

CiteerIk blif toch ook problemen houden met de groeiplaats onder populieren.
Zaterdag tijdens NMV excursie stonden ze ook langs het pad waar ook veel Populieren stonden meen ik me te herrineren.
Ben ook wel benieuwd naar de mening van Gerrit, we wachten af. ;)  

ac.billekens

We wachten ook wat op Gerrit ons hierover kan vertellen.

wim veraghtert

Ik moet zeggen dat ik dit geval ook gewoon als een Witte koraalzwam zou bestempelen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be