entoloma huijsmannii

Gestart door kvb, juni 24, 2007, 21:54:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Deze ochtend in september, sorry vergissing het was juni heb ik deze Entoloma gevonden in een open eikebosje op kronkelsteeltje. In het zelfde bosje eekhoorntjesbrood en heksenboleet.
Na wat gepuzzel kom ik op Entoloma huijsmanni. Determinatie volgens Breit. en Kr. Dit later gecontroleerd met het kleine boekje van Noordeloos (de sleutel). Alles klopt 2+ 4 sterigmen/geen cheilozystiden en geen gespen, sporenmaat en vorm.
Zou iemand me kunnen vertellen of ik iets mis want ik ken deze soort niet en heb geen idee van de verspreiding. Kan ook geen foto's op Google vinden.

Kik

Arno van Stipdonk

Kik,

Ik heb dit weekend het boek van Noorderloos over Entoloma's binnengekregen. Over de verspreiding staat er niets in maar er staat wel een mooie foto van deze soort. De steel is paars op de afbeelding (lijkt veel op een Staalsteeltje) en de hoed is ook wat ingedeukt. De beschrijving van deze soort ontbreekt, waarschijnlijk zal ik deel 1 toch ook moeten gaan bestellen. Maar misschien staat er iets over de kleur van de steel in Breitenbach?  

kvb

Breitenbach "grauviolett:gegen Spitze weisslichbepudert" Dat violette was er wel in het echt maar minder op de foto (probleem van digitale fotografie). De bepoedering was vlak onder de hoed aanwezig.
Breitenbach zit vaak mis met andere boeken. Het komt omdat zij hun eigen vondsten beschrijven. De perceptie van de ene waarnemer of de andere wisselt daardoor. Het is naar mijn mening niet slecht maar soms roept het meer vragen op dan antwoorden.

Ik laat dit liggen tot volgende week en ga nieuwe zoeken. De oudere exemplaren horen inderdaad een ingedeukte hoed te krijgen. De relatief verse zijn zoals mijn foto.

Kik


Arno van Stipdonk

Ze zijn niet makkelijk Kik. Ik ga ook maar weer eens verder met het sleutelen aan mijn Entoloma die ik vandaag gevonden heb.  :o