Aantallen grote- en kleine zilvers in Flevoland

Gestart door jessesven, augustus 08, 2004, 14:18:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessesven

Hoeveel paar grote zolvers en hoeveel paar kleine zilvers hebben er dit jaar in Oostvaardersplassen en omgeving gebroed?

harderbroek

Voor wat betreft de grote en kleine zilverreigers


aantallen gebroed in de OVP 2004

grote 43 kleine 20

en voor de liefhebbers 203 lepelaars

m.v.g.
Rob van Swieten
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jessesven


Guest

Nog niet maar wel binnenkort dus heb even geduld

Ik verwacht rooerdomp die meestal vrij constant is een paar of 49

maar afwachten dus even

groet
Robbie

Jan Harteman

In Ouwehands Dierenpark (Rhenen) hebben ze sinds kort weer een losvliegende populatie Kleine Zilverreigers... ik snap dat niet...als park zou je het goede voorbeeld moeten geven en niet dergelijke dieren los moeten laten (vorig jaar vlogen ze nog in een grote volière namelijk).

Ik kan me voorstellen dat deze vogels volgend jaar lekker gaan broeden in/rond het park om zich vervolgens door heel NL te verspreiden.
Beetje faunavervalsing? Ach ja...moet kunnen  :wacko:  

RogiervanV

Anders hadden die dieren zich toch wel verspreid door Nederland; de aantallen zijn de laatste 10 jaar niet voor niets zo sterk toegenomen.

Maar over fauna vervalsing gesproken; kent iemand die Kwakkenkolonie bij dierentuin Blijgaard in Rotterdam?  
Rogier van Viegen

Jan Harteman

Ja, maar er zou ook een Kwakken-kolonie bij Artis aanwezig zijn.

(En niet direct in onze richting, maar ook in de National Zoo van Washington DC, USA, is een Kwakken-kolonie)

Ze schijnen nogal 'honk-vast' te zijn en makkelijk tot broeden overgaan als er eenmaal enkele koppels zijn gevestigd.
Kunnen de dierentuinen niet juist voor extra stimulans van het aantal broedparen zorgen door enkele koppels uit te zetten?  

Rick van der Weijde

In Avifauna, Alphen broeden ze tegenwoordig ook los. Vorig jaar in ieder geval 2 koppels. Volgens mijn bij Blijdorp slechts nog 1. Heb ze dit jaar minder gezien als anders. Bij Artis inderdaad wel een aantal koppels aanwezig, en begin dit jaar ook enkele juvenielen gezien.  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

RogiervanV

En ze "tellen" ook nog als wilde soort... tsssss.....  :blink:  
Rogier van Viegen

matthijsbroere

#9
Rondom Alphen zijn inderdaad met enige regelmaat kwakken uit Avifauna te zien. De vogels vliegen de kooien gewoon uit, hangen wat rond in de woonwijk/omliggende polders, en rond etenstijd vliegen ze de kooien weer in...

Maar de eerste keer was het toch wel even 'schrikken', een kwak in de tuin  :D
Dat verwacht je natuurlijk niet...
Matthijs Broere

Rick van der Weijde

Vliegen tegenwoordig de kooien niet meer in... Al sinds 2 jaar niet meer. En wat ik eigenlijk bedoelde is, is dat ze vorig jaar 2 nesten hebben grootgebracht boven de dierentuin:


Foto gemaakt, nabij de ingang, juli 2003.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Jan Harteman

Eigenlijk wel mooi dat dierenparken zo hun steentje bijdragen aan het behoud van deze vogelsoort in ons kikkerlandje, ze horen hier tenslotte rond te vliegen  :D  

Pim

Groot nieuws:

In de Oostvaardersplassen zijn tot op heden 97 (broed)paren grote zilverreiger geteld! Dat is een record en uniek voor Nederland.

Beschuit met muisjes?

vriendelijke groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Thijs Fijen

Is goed, wanneer en hoelaat bij jou  ;)  
Thijs Fijen

harderbroek

CiteerGroot nieuws:

In de Oostvaardersplassen zijn tot op heden 97 (broed)paren grote zilverreiger geteld! Dat is een record en uniek voor Nederland.

Beschuit met muisjes?

vriendelijke groet,

Pim J.
Ha die Pim,

Dat zijn mooie aantallen. Is er al wat bekend over de Kleine Zilverreigers?


Ik zit momenteel in de USA (Collegeville)
Many Birds of Prey.
Vandaag mooie foto,s gemaakt van een Red tailed Hawk

Morgen naar een Bald Eagle in Grane Lane Park. 1 broedpaar met 2 jongen.
De parkrangers zijn erg behulpzaam en hebben de locatie van het nest gegeven. Ze wilden we zelfs evt. brengen.

Groet
Robbie
Zeewolde
Flevoland

USA Collegeville
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

CiteerDat zijn mooie aantallen. Is er al wat bekend over de Kleine Zilverreigers?

Nog niet, althans niet bij mij.

Veel plezier in de VS, heb je het konijnuiltje al gezien (mijn favoriet)? Of zie je alleen roofvogels>?

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl