Machimus spec.?

Gestart door xenion, juni 24, 2007, 21:23:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze roofvlieg kwam ik vandaag tegen, maar ik vind hem lastig op naam te brengen. Hij heeft wel iets van een geel baardje, maar ik vind de hoeveelheid geel wel erg weinig voor de Geelbaardroofvlieg (Eutolmus rufibarbis).
Vanwege dat weinige geel in het baardje denk ik dan aan het geslacht Machimus, maar dat is ook weer niet het gemakkelijkste geslacht. Machimus atricapillus is een goede kanshebber, maar klopt dat gedeeltelijk gele baardje daar wel bij?
Wie kan mij hier verder mee helpen? Ik heb nog een hele verzameling foto's liggen van dit exemplaar, dus als er andere aanzichten gewenst zijn hoor ik het wel.
Groeten,
Martin

Mark van Veen

Heb je de roofvliegentabel? Machimus is iig goed, met deze foto kun je vervolgens de tabel gewoon gebruiken. Staar je niet blind op de baardkleur: Geelbaardroofvlieg valt in dit geval af omdat die geheel zwarte poten heeft, het dier op de foto heeft veel rood op de poten.

NB roofvliegtabel verkrijgbaar bij KNNV uitgeverij, als ik even reclame mag maken.
groet,

Mark van Veen

xenion

Nee, die heb ik niet, maar ik zal eens kijken of ik die misschien kan aanschaffen.
Groeten,
Martin

Mark van Veen

Machimus atricapillus. Onder het genitaal zie je nog een behaard uitsteeksteltje, dat maakt de soort (samen met het vele rood op de poten) goed herkenbaar. Verder rood achterop de dijen en schenen vnl rood, maar grens met zwart een beetje smoezelig.
groet,

Mark van Veen

xenion

Groeten,
Martin