Tongvarenvretertje, Psychoides verhuella! Eerste waarneming in Nederland!

Gestart door thijsdegraaf, juni 15, 2014, 22:02:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik heb geen idee. Ik vond hem in de bijkeuken. Klein.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/85519198 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2014-06-15 Bergen (NH)
Foto's:


bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Elachista

Heliozela sericiella?
Groet,
Tymo

thijsdegraaf

Bedankt Tymo.
Ik mis de witte vlekken op de rug. Hij is zeldzaam zie ik, maar hij wordt wel bij mij in de buurt gevonden en er staan genoeg eiken. Ik heb er een onzekere van gemaakt.

Elachista

Heb je nog bepaalde planten in huis? Of direct naast de deur?
Groet,
Tymo

thijsdegraaf

#4
Dit motje had ik een dag eerder. Helaas slechte foto's, Ik heb nog even gekeken naar de plant waar hij op zat. het was een tongvaren, maar daar in de buurt staan heel veel andere soorten planten. Sneeuwbes, forsythia, boerenjasmein, klimop, taxus, bamboe, druif, bruidsbloem (Deutzia), stinkende gouwe, ossentong. Geen idee of het dezelfde is.

Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/85541152Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2014-06-14 Bergen (NH)Foto's:


thijsdegraaf

#5
Lang geleden alweer. Uiteindelijk bleek dit motje een Tongvarenvretertje - Psychoides verhuella te zijn. Tymo Muus was vorig jaar bij me langs geweest en had er ook enkele gevonden en meegenomen. Het is de eerste waarneming ooit van dit motje in Nederland!!!! Tymo heeft er nu een interessant artikel over geschreven. De larve maakt mijnen in varens, vooral tongvaren, maar ook bijv. op steenbreekvaren. De blaasmijnen liggen dicht bij de hoofdnerf. Na overwintering maken ze een soort spinsel waar ook sporen op zijn bevestigd. Ik heb vandaag eens gekeken en volgens mij zitten ze er weer. Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/97881002
Ik wil Tymo bedanken voor zijn hulp.
Het is natuurlijk leuk om als enige in Nederland dit motje in de tuin te hebben. Maar ik denk dat als iedereen eens onder de bladeren van tongvarens wil kijken we er meer zullen ontdekken. Ik fotografeer toch al heel wat jaren insecten, maar had deze tot nu toe over het hoofd gezien, terwijl ze al veel langer in de tuin moeten zitten.
Foto's (door ontbreken van een zonnetje niet zo scherp):


Michiel en Milka

Groet, Michiel

maartenimmerzeel

Gaaf ding! Leuke naam ook  :)

Ik heb alle foto's op waarneming nagelopen van tongvarens, maar daar zit er in elk geval geen tussen met sporen of zakjes. Ik ga voortaan wel elke tongvaren omdraaien!
Groet Maarten Immerzeel


thijsdegraaf


JohnvR

Heel mooi Thijs en het is ook een leuk artikel geworden. Ze staan zelfs in het Noordhollands Duinreservaat zie ik die tongvarens, dus wie weet.

jack_windig

Heel mooi Thijs, gefeliciteerd. De vlinderval in mijn tuin staat al jaren naast een flinke tongvaren, maar helaas... Ik heb toch maar even gecheckt of ik mijnen kon ontdekken maar nee. In ieder geval leuk om tongvarens voortaan even te checken, er moeten vast meer tongvarenvretertjes in Nederland zijn.

thijsdegraaf

#11
Het zou leuk zijn John. Tymo en ik hadden nog in Bergen gezocht. Bij een of andere woongroep (Ecodorp Bergen) moeten ook tongvarens staan maar we mochten daar niet alleen zoeken en zij hadden geen tijd om mee te lopen, want ze moesten vergaderen of zo iets. Ik zou het nog eens kunnen proberen, maar eigenlijk kom ik daar liever niet meer.

thijsdegraaf

Bedankt Jack. Die tongvarens heb ik zo'n dertig jaar geleden gekocht bij een tuincentrum. Intussen hebben ze zich behoorlijk uitgebreid. Geen idee hoelang die motjes er al inzitten.

Elachista

Leuk Thijs, vooral grappig om te zien dat die vlindertjes flink wat eitjes hebben afgezet. Als er al circa 15 zakjes op één blad zitten dan kan je wel concluderen dat mijn "verzamelwoede" geen invloed heeft gehad. Misschien toch maar wat meer varens in verdomhoekjes planten? Wie weet hoe het gaat! Nu hopen dat de populatie niet om zeep geholpen wordt door inteelt.

Inderdaad valt het niet mee om de soort te vinden, zoek vooral op de oude bladeren....
Groet,
Tymo

Yeronimo

Een prachtige ontdekking en een mooi artikel erover!  :duim:
Ikzelf heb ook al enkele tongvarens in Leeuwarden bekeken, tot nu toe zonder succes.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

thijsdegraaf

#15
Ik vraag me nog steeds af hoe ze er gekomen zijn. Er zijn eigenlijk maar twee mogelijkheden. Of ze zaten al in de varens, die ik gekocht heb. Dan moeten ze al jaren in de tuin zijn. Dan moeten er meer aangetaste planten zijn in die partij en is er kans, dat ze in meer tuinen zitten verspreid door heel Nederland.
Of ze zitten in deze streek en zijn vanuit de omgeving in de tuin gekomen. Ik heb niet de indruk, dat ze heel grote afstanden afleggen. De buren hebben geen tongvarens. De enige recente waarnemingen van wilde tongvarens in de buurt zijn deze twee. Daar zijn we geweest, maar mochten we toen niet kijken. We zouden die twee mensen kunnen mailen met verwijzing naar dit topic.
Misschien zijn de tongvarens, die John weet in de duinen niet veel verder weg van mijn huis.
Ik was ook blij verrast Tymo. Het is een zachte winter geweest en ik denk, dat ze al eitjes gelegd hadden toen jij kwam. Ik kan natuurlijk een paar aangetaste bladeren bij de tongvarens van John in de duinen leggen, maar dat is niet helemaal eerlijk en krijg ik ruzie met de boswachters.  ;D
Blijven zoeken Jeroen.

lucknijnsberg

Mooie waarneming Thijs. :duim:
Tja tongvarens en duinen hier gaan slecht samen helaas.
Tot nu toe 2 plekjes met tongvaren en zelfs die kan ik niet meer terugvinden....
Kom maar een keertje bij je koffie drinken (liefst in je tuin) ;)
Luc

thijsdegraaf

Dank je Luc. Ik heb ze nog nooit in de duinen gezien. Misschien herinnert John zich waar ze staan.
De koffie staat klaar.  :)

JohnvR

Ik heb ze zelf niet gezien in het duin, alleen gezien dat er waarnemingen waren in het verleden. Bij mij hier in de buurt in Alkmaar meende ik ook een kans te hebben. In het verleden had je hier een paar putten met een rijke flora, maar helaas recent schoongemaakt.


Imperator

gezien dit verhaal heb ik afgelopen vrijdag de onderkanten van tongvarens bij mij in de buurt bekeken. Daar trof ik dit aan, dat ik op eitjes vind lijken.
Heeft dit iets met vlindereitjes te maken of moet dit iets anders zijn..?
vriendelijke groet,

Trees

Elachista

Groet,
Tymo

Imperator

Citaat van: Avondrood op maart 16, 2015, 13:58:06 PM
Je bedoelt een houtsnipper? :p

grappig  ;D ;D

maar misschien zijn het geen eitjes, ik heb geen idee.. de varen is wel door middel van spindraad naar elkaar toe getrokken..

Ik zie wel of er wat uit komt, misschien wel kleine houtsnippertjes..  ;D ;D
vriendelijke groet,

Trees

Thea

Ben even langs de Tongvarentjes in Castricum gelopen. http://waarneming.nl/waarneming/view/73747877
Nog steeds merendeels jonge exemplaren. De 4 grootste met sporen hadden geen Tongvarenvretertjes. Thea Spruijt



thijsdegraaf

#25
Luc heeft in Bergen een tongvarenvretertje gevonden op een heel andere locatie!!! http://waarneming.nl/waarneming/view/100690738?_popup=1
Ik bekijk zo nu en dan de inzendingen van tongvarens, maar daar heb ik nog niets kunnen vinden.

thijsdegraaf

Haal hem weer eens omhoog.
Ik heb vandaag, nadat het geregend had en het even zonnig werd, bij de tongvarens gekeken. Er vlogen er heel veel vlak boven de varens.

Ik zet er een paar foto's bij. Tot nu toe is Bergen nog steeds de enige vindplaats geloof ik. (niet alleen in mijn tuin)

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/103599870 Tongvarenvretertje - Psychoides verhuella gezien op 2015-06-21 Bergen (NH) Foto's:


lucknijnsberg

Mooie foto's Thijs en goed te zien dat ze weer vliegen.
Groetjes Luc


baskok

Net het topic gelezen en realiseerde me dat ik iets soortgelijks zag op de tongvarens in mijn tuin.
Net in het donker even wezen kijken en vond dit op de bladeren geen idee of het wat is.