Hoofdmenu

Gewone dophei?

Gestart door Stijn Schreven, juni 24, 2007, 19:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Is dit gewone dophei? Ik kan me de gewone namelijk herinneren als een wat klein plantje met lichter gekleurde bloemen.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

gerleeuwerke

Ger Leeuwerke

RutgerB

Rode dopheide lijkt me, vanwege ontbreken beharing op stengel (niet goed zichtbaar) en begin bloeiwijze en de grote hoeveelheid bloemen die meer in het rond zijn geplaatst. Zekerheid zou een dichtbijopname van de stengel geven.

Stijn Schreven

Rode dophei is toch zeer zeldzaam?!  :blink:
Het zou natuurlijk hartstikke mooi zijn, ik zal binnenkort teruggaan (misschien vanavond nog).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Ik ben vanavond nog teruggeweest naar precies dezelfde plant om de stengel te bekijken. Op het eerste gezicht lijkt hij onbehaard, maar op de foto zijn hele kleine haartjes te zien. Maar ja, is dat genoeg om er Gewone van te maken?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Bij soortenoverzicht staat bij Gewone dophei o.a. deze foto, waarop veel ruigere beharing te zien is.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

RutgerB

Rode dopheide, zeker weten. Beharing bij gewone dopheide is inderdaad veel langer. Je ziet nu overigens ook de lager geplaatste bloemen beter.

Stijn Schreven

Oke, dus het is nu echt zeker. Kan ik de waarneming met foto's invoeren en plaats (hoe kun je embargo doen, of is dit niet nodig?)?
Het lijkt me leuk als de foto's dan ook bij het soortenoverzicht bij kenmerken komen. Als er betere foto's nodig zijn met duidelijker de kenmerken weergegeven, dan hoor ik het graag.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

#8
Gisteravond nog contact opgenomen met een plantenexpert die ik goed ken. Deze bevestigde dat het rode dophei is. De standplaats is al bekend, het gaat om een bekende populatie en het is de meest oostelijke groeiplaats van de soort. Dat is ook de reden dat het gebied natuurreservaat is en beheerd wordt.
Er stonden minstens 20 planten, maar waarschijnlijk veel meer (niet exact geteld). Ik ga hem invoeren.

Rutger, je zat dus helemaal goed: hartelijk dank en het verdient zeker een compliment voor de juiste determinatie! Ger uiteraard ook bedankt  ;)  
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Corryabbink

#9
Dag Stijn,
Een mooie vondst ook al is die daar bekend. Je hebt toch maar gezien dat het niet een Gewone dophei is. De verschillen zijn mij nu ook duidelijk geworden :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"