vogelnameninitialen spelletje

Gestart door servetej, mei 24, 2014, 21:11:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Marokkaanse kwikstaart!
of omgekeerd: Kleine mantelmeeuw.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

servetej

Citaat van: KorHaan op mei 25, 2014, 00:01:39 AM
Citaat van: servetej op mei 24, 2014, 21:11:46 PM
Wie doet er mee? Zoek op welke vogel dezelfde initialen heeft als jij. Makkelijker is dan om te zoeken op de wetenschappelijke namen, omdat die toch altijd bestaan uit twee namen, de Nederlandse niet altijd. Bas Bergsma wordt bijvoorbeeld Buteo buteo. Mijn initialen zijn L. t. maar er ik kan er geen wetenschappelijke naam bij vinden :'( .


Ik heb Thayers Meeuw ( Larus thayeri) voor je in de aanbieding. Hoewel je dan volgens sommigen een ondersoort van Kleine Burgemeester bent.  ;D Maar voor anderen tel je gewoon mee, hoor!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bedankt, en dat vind ik wel een gave soort, ik ben gek op meeuwen  B)
Groetjes, Lisette

ik ben een amateur ornitoloog, maar alle andere kruipende/zwemmende/vliegende/oid beestjes zijn ook machtig interesant en het determineren waard :3 dat is mijn levensmotto ><
en als er niks valt te determineren, dan moet er getekend worden: www.servetej.deviantart.com

servetej

Citaat van: augustvansteensel op mei 25, 2014, 00:21:30 AM
Citaat van: KorHaan op mei 25, 2014, 00:01:39 AM
Citaat van: servetej op mei 24, 2014, 21:11:46 PM
Wie doet er mee? Zoek op welke vogel dezelfde initialen heeft als jij. Makkelijker is dan om te zoeken op de wetenschappelijke namen, omdat die toch altijd bestaan uit twee namen, de Nederlandse niet altijd. Bas Bergsma wordt bijvoorbeeld Buteo buteo. Mijn initialen zijn L. t. maar er ik kan er geen wetenschappelijke naam bij vinden :'( .


Ik heb Thayers Meeuw ( Larus thayeri) voor je in de aanbieding. Hoewel je dan volgens sommigen een ondersoort van Kleine Burgemeester bent.  ;D Maar voor anderen tel je gewoon mee, hoor!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Of het korhoen ( Lyrurus tetrix ) !

Dan heb ik die blijkbaar beide over het hoofd gezien :S maar korhoen is ook leuk  ;D
Groetjes, Lisette

ik ben een amateur ornitoloog, maar alle andere kruipende/zwemmende/vliegende/oid beestjes zijn ook machtig interesant en het determineren waard :3 dat is mijn levensmotto ><
en als er niks valt te determineren, dan moet er getekend worden: www.servetej.deviantart.com

KorHaan

Korhoen stond bij mij in de boeken als Tetrao tetrix, maar dat is kennelijk veranderd. Ik volg de taxonomie niet op de voet  ::)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

thomas u

Auerhoen; Tetrao Urogallus

Tickells Lijster; Turdus Unicolor

Thomas Urgert

servetej

Citaat van: KorHaan op mei 31, 2014, 17:09:18 PM
Korhoen stond bij mij in de boeken als Tetrao tetrix, maar dat is kennelijk veranderd. Ik volg de taxonomie niet op de voet  ::)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Sommige soorten hebben ook meerdere namen lijkt het, en dan verschilt het per bron welke op dit moment de "officiële" naam is, grote zilver heeft er bijvoorbeeld 3, Egretta alba, Ardea alba maar volgens de ANWB gids is het Casmerodius aldus. En volgens mij maakt het niet uit hoe oud een bron, maar spreken verschillende up-to-date gidsen elkaar zelfs tegen. Zo hebben we bij mij thuis een recente ANWB en een recente Peterson's, maar staan er voor bepaalde soorten namen in die per boek verschillen. Dus Tetrao tetrix hoeft niet fout te zijn denk ik :).
Groetjes, Lisette

ik ben een amateur ornitoloog, maar alle andere kruipende/zwemmende/vliegende/oid beestjes zijn ook machtig interesant en het determineren waard :3 dat is mijn levensmotto ><
en als er niks valt te determineren, dan moet er getekend worden: www.servetej.deviantart.com

KorHaan

Citaat van: servetej op mei 31, 2014, 23:08:03 PM
Citaat van: KorHaan op mei 31, 2014, 17:09:18 PM
Korhoen stond bij mij in de boeken als Tetrao tetrix, maar dat is kennelijk veranderd. Ik volg de taxonomie niet op de voet  ::)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Sommige soorten hebben ook meerdere namen lijkt het, en dan verschilt het per bron welke op dit moment de "officiële" naam is, grote zilver heeft er bijvoorbeeld 3, Egretta alba, Ardea alba maar volgens de ANWB gids is het Casmerodius aldus. En volgens mij maakt het niet uit hoe oud een bron, maar spreken verschillende up-to-date gidsen elkaar zelfs tegen. Zo hebben we bij mij thuis een recente ANWB en een recente Peterson's, maar staan er voor bepaalde soorten namen in die per boek verschillen. Dus Tetrao tetrix hoeft niet fout te zijn denk ik :) .

Ja, duidelijker wordt het er allemaal niet op, Lisette. En zo kan het Korhoen ook nog voor iemand met T. T. als initialen.

Groetjes, Ronald

frankneijts

Citaat van: DKoppenol op mei 29, 2014, 14:01:48 PM
Geen wetenschappelijke namen van vogels die beginnen met D en tweede naam met K of andersom...  :'(

Ik heb een hele mooie voor jou in de aanbieding Diedert: Dendroica kirtlandii (de superzeldzame Kirtlands Zanger..). Maar mocht dat niet goed genoeg zijn dan is Dendrocopus kizuki (Kizukispecht uit Oost-Azië) misschien nog wat?  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: FrankK op mei 25, 2014, 00:36:24 AM
Ik vind niks met fk.

In de wetenschappelijke hoek is inderdaad niks te halen met F en K Frank maar in het NL heb je nog wat keus: zo zijn er diverse Filippijnse beestjes zoals F Kaketoe, F Kikkerbek, F Klauwier en F Kruiper. Misschien is de Finsch' Kortpootlijster dan toch wat leuker? Maar er is ook zo'n kortpotig lijstertje genoemd naar mijnheer (of mevrouw?) Fraser , dus je kunt nog kiezen.. Of wat dacht je van de Forbes' Kaneelral?  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

thomas u

Frank Neijts = Falco naumanni  (oftewel)    Kleine Torenvalk

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op mei 27, 2014, 16:10:22 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op mei 27, 2014, 16:05:36 PM
JM is ook erg lastig. Wie helpt...??

De J is sowieso lastig.... ik heb gisteren ook al naar JB gezocht, in de wetenschappelijke vogelnamen bestaat die niet. JV (als ik er Van 't bosch van maak ipv van 't Bosch) lukt nog net  O0

Voor Jacob heb ik nog Jabiru mycteria kunnen vinden: de Z-Amerikaanse Jabiroe, een soort ooievaar. In het NL is de keuze wat ruimer: Jamaicaanse Mango (een soort kolibrie), Japanse Meeuw (maar da's een kweekproduct..), Javaanse Maraboe of Muskaatduif maar mooier misschien is Jerdons Moupinia (een timalie).
Voor Johan zijn er uitsluitend mogelijkheden in het NL (voor zover ik heb kunnen vinden..): Jacksons Bergastrild (er zijn lelijker beestjes..), Jamaicaanse Bekarde (soort tiran), Japanse Bontbekplevier, dito Brilvogel, en op Java zelfs een heel ritsje zoals Javaanse Baardvogel, Bronzemannetje, Bospatrijs, Brilvogel maar de mooiste (als vogel) is ongetwijfeld de Javaanse Blauwe Cochoa en de leukste Jourdans Boself...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

O. O. = Oenanthe oenanthe.

Iemand nog voorbeelden met O. O.?

Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

OlivierO

Citaat van: Certhia op juni 10, 2014, 14:07:21 PM
Merops apiaster

De V. D. vergeten, Marc? Je zal een aantal ondersoorten moeten aanspreken denk ik ...  O0

frankneijts

Citaat van: OlivierO op juni 10, 2014, 13:49:27 PM
O. O. = Oenanthe oenanthe.

Iemand nog voorbeelden met O. O.?

De meest voor de hand liggende:
Oriolus oriolus

En verder nog uit de enorme Zuid-Amerikaanse Tirannen-familie:
Ochthoeca oenanthoides (D'Orbigny's Tapuittiran) en
Oncostoma olivaceum (Columbiaanse Krombektiran)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op juni 10, 2014, 17:15:39 PM
De meest voor de hand liggende:
Oriolus oriolus

Die had ik zelf moeten kunnen bedenken! Merci!

ArjenDrost †

Citaat van: OlivierO op juni 10, 2014, 16:02:35 PM
Citaat van: Certhia op juni 10, 2014, 14:07:21 PM
Merops apiaster

De V. D. vergeten, Marc? Je zal een aantal ondersoorten moeten aanspreken denk ik ...  O0
Dat ga je ook niet met ondersoorten redden, die hebben namelijk 3 namen, geen 4...