Hoofdmenu

Raven

Gestart door Pim, juni 12, 2014, 23:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Enkele dagen geleden besloot ik de laatste uren daglicht bij het deels verwoeste Oostvaardersveld door te brengen.
Plotseling vloog een enorme groep raven naar de Oostvaardersplassen (luid roepend). Het ging om in totaal 31 exemplaren. Ze kwamen volgens mij vanaf een verzamelplek.


Vanavond besloot ik weer terug te gaan om op tijd de w.s. slaaptrek van de raven te observeren. Ik had eerst enkele paartjes die naar de OVP vlogen. Vervolgens had ik 24 exemplaren (volwassen vogels) die vanaf de grond naar de OVP vlogen en vervolgens zat er nog een groep van 37 vogels, waarvan het merendeel juveniel was.


Conservatieve telling 61 exemplaren, maar mogelijk ruim zeventig vogels.


Zou de hele Veluwe leeggelopen zijn? Kent iemand dit verschijnsel met kraamkamers bij raven, dus alle jonge vogels bij elkaar?



met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

migratorius

Grappig! Ik zag van het weekend 's avonds in Duitsland een kleine groep Raven waarvan ik ook alleen maar juvenielen hoorde roepen.
En Zwarte Kraaien vormen zeker echte "jeugdbendes".

JanHein

frankneijts

Citaat van: Pim op juni 12, 2014, 23:07:57 PM
Enkele dagen geleden besloot ik de laatste uren daglicht bij het deels verwoeste Oostvaardersveld door te brengen.
Plotseling vloog een enorme groep raven naar de Oostvaardersplassen (luid roepend). Het ging om in totaal 31 exemplaren. Ze kwamen volgens mij vanaf een verzamelplek.


Vanavond besloot ik weer terug te gaan om op tijd de w.s. slaaptrek van de raven te observeren. Ik had eerst enkele paartjes die naar de OVP vlogen. Vervolgens had ik 24 exemplaren (volwassen vogels) die vanaf de grond naar de OVP vlogen en vervolgens zat er nog een groep van 37 vogels, waarvan het merendeel juveniel was.


Conservatieve telling 61 exemplaren, maar mogelijk ruim zeventig vogels.


Zou de hele Veluwe leeggelopen zijn? Kent iemand dit verschijnsel met kraamkamers bij raven, dus alle jonge vogels bij elkaar?

Franklin Coombs in 'The Crows, a study of the Corvids of Europe' (1978) in de soortbeschrijving van de Raaf, hoofdstukje 'Flocking and roosting':
"Young Ravens, after becoming independant of their parents, may wander away from the natal area, some returning later. Some probably remain with their brothers and sisters, later forming large groups and small flocks. The flocks so formed may contain many young birds....."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl