Escapes en de Nederlandse lijst.

Gestart door Folkert Jan, juni 12, 2014, 18:51:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Citaat van: snwja3 op juni 27, 2014, 15:48:20 PM
Of de vogel is als klein jong  in het wild in het nest geringd om later opgehaald te worden voor de handel maar helaas daarvoor te vroeg uitgevlogen.
Helaas iets wat nog steeds te vaak gebeurd.....
Het gebeurd maar in dit geval lijkt me iets te ver gezocht volgend mij worden deze ringen alleen uitgegeven in Nederland en België . Of weet jij broedgevallen in de Benelux? ;D
August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Jordy, broedrijpe vogels leveren meer op, dus als een vogel één jaar ouder is dan dat ie daadwerkelijk is kan dat wel schelen lijkt me.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

Citaat van: August op juni 27, 2014, 16:12:17 PM
Citaat van: snwja3 op juni 27, 2014, 15:48:20 PM
Of de vogel is als klein jong  in het wild in het nest geringd om later opgehaald te worden voor de handel maar helaas daarvoor te vroeg uitgevlogen.
Helaas iets wat nog steeds te vaak gebeurd.....
Het gebeurd maar in dit geval lijkt me iets te ver gezocht volgend mij worden deze ringen alleen uitgegeven in Nederland en België . Of weet jij broedgevallen in de Benelux? ;D


Als er handel in zit is men echt niet te beroerd er een paar grenzen voor over te steken, zie bijvoorbeeld de zaak/veroordeling in Belgie vandaag ......
Maar voor dit geval in de verdere discussie niet relevant meer.
Wietze Janse

jvdlaan

Citaat van: Oenanthe op juni 27, 2014, 15:56:03 PM
Citaat van: jvdlaan op juni 27, 2014, 12:45:50 PM
Citaat van: August op juni 27, 2014, 11:06:49 AM
De Roodkopklauwier van Den Haag Solleveld is net ontmaskerd als een escape. Heeft een rode kwekersring 2012

Bizar, want is aan het kleed te zien een vogel die in 2013 uit het ei is gekropen. Is er niet ergens een project aan de Middelandse Zee die op deze wijzie kleurringt?

Het kleed is dermate bleek dat het eerder wijst op onjuiste voeding. De kwekersring verklaart wat dat betreft goed de kleur.

Hmm, zou kunnen. Hier overigens een leuk artikel waarin een en ander inzichtelijk wordt gemaakt:
http://www.ibercajalav.net/img/404_WoodchatShrikeLsenator.pdf

Jhoukes

Jeroen een groot aantal kwekers koopt liever jonge vogels om de simpele reden dat ze er dan meer broedseizoenen mee kunnen kweken. Zo zijn er ook genoeg kwekers die geen oudere vogels inkopen vanwege de gedachte een goede kweekvogel verkoop je niet.

gr.


Jordy Houkes

frankcoenjaerts

Wat betreft die kwekersringen. Deze worden door de kweker ruim voor het kweekseizoen besteld en vervolgens afgeleverd (kwekersnummer + uniek nummer erin gegraveerd). Omdat ze niet direct heel goedkoop zijn maakt de kweker een inschatting hoeveel hij denkt te gaan kweken. Nabestellen kan geloof ik wel, maar kost meestal teveel tijd en is nog duurder. Daarom gebeurt het nog wel eens dat een kweker ringen te kort komt. Een ringetje van het jaar daarvoor gebruiken is dan meestal de beste/enige oplossing (ongeringde vogels in bezit hebben = strafbaar)... Zo'n vogel hou je dan meestal gewoon zelf.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Guido de Kleijn

Citaat van: Jhoukes op juni 27, 2014, 17:04:35 PM
Jeroen een groot aantal kwekers koopt liever jonge vogels om de simpele reden dat ze er dan meer broedseizoenen mee kunnen kweken. Zo zijn er ook genoeg kwekers die geen oudere vogels inkopen vanwege de gedachte een goede kweekvogel verkoop je niet.

gr.


Jordy Houkes

Een goede kweekvogel verkoop je niet? Tenzij het voor veel geld is natuurlijk. Er zijn postduiven naar China gegaan voor heel veel geld. Zelfs een simpele Spaanse kropper gaat al voor honderden euro's van de hand, laat staan een bijzondere vogel als de roodkopklauwier.

Kom trouwens wekelijks op Solleveld, gisteravond nog geweest maar niet in dat gedeelte. Was enthousiast om te lezen dat er nu zo'n bijzondere vogel zat maar door de ring is dat toch wat getemperd. Morgenochtend toch stiekem even kijken.
Met vriendelijke groet, Guido de Kleijn

frankneijts

Zoals hier al terecht opmerkt zijn Roodkopklauwieren voor kooivogelhouders veel te kostbaar om mee te rotzooien. Dat geldt ook voor het ringen: broedsuccessen met klauwieren (en zeker Roodkoppen) zijn nog steeds erg bijzonder en daarom zal een kweker er alles voor doe om te zorgen dat een vogel correct geringd wordt. Al is het maar met het oog op de vele tentoonstellingen tijdens de laatste maanden van het jaar waar voor bijzondere kweekresultaten veel roem is te verdienen. Het is daarom in mijn ogen aannemelijker dat het kweekjaar wel klopt maar de leeftijdsbepaling niet. Bij een vogel in gevangenschap verloopt de rui (ruistadium/leeftijd van veren is in dit geval de enige manier om de leeftijd te bepalen) vaak lastiger en onregelmatiger dan bij een wilde vogel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Wietze Janse

Max Berlijn

Aha, het was weer "eenden achter gaas fotograferen dag", hebben we vaker gehad...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

De waarneming staat in een openbare sloot zonder gaas aangegeven.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Lauwersmeer.com 5 juli een melding met foto van jufferkraanvogel bij Tietjerk. Ontsnapt uit aqua zoo. Vangpoging mislukt. Geen idee of de vogel verder tekens van gevangenschap vertoont

http://lauwersmeer.com/galerij.php?media=foto&soort=toegevoegd&selectie=A&nummer=0 en dan 6 juli selecteren
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013