Escapes en de Nederlandse lijst.

Gestart door Folkert Jan, juni 12, 2014, 18:51:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: laatvlieger op juni 15, 2014, 08:33:05 AM
http://waarneming.nl/observed_specieslist.php?g=1&y=0&exoot=0&exoot=1&approved=0

Het is niet zozeer de bedoeling een lijstje met alle in nl waargenomen escapes te krijgen. De bedoeling is juist om eens een beeld te krijgen van die escapes. Bij welke is duidelijk sprake van gevangenschap en welke soorten worden alleen maar als escapes gerekend puut op basis van vagrancy potential? Daarnaast om ook een overzicht te krijgen van alle afgewezen gevallen van soorten die wel op de NL lijst staan of hebben gestaan. Zonder achtergrond informatie heb ik dus helaas niets aan bovenstaande lijst.

De andere genoemde gevallen zal ik zo spoedig mogelijk verwerken, maar zelf ook veel in het veld geweest dit weekend en af en toe moet er ook gewerkt worden  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

migratorius

Citaat van: Folkert Jan op juni 16, 2014, 13:03:44 PMDaarnaast om ook een overzicht te krijgen van alle afgewezen gevallen van soorten die wel op de NL lijst staan of hebben gestaan.
De jaaroverzichten in DB vermelden de reden van afwijzing: daar zou je mee kunnen beginnen.
Voor veel echt "onwaarschijnlijke" vogels ("4") is er op de waarneming waarschijnlijk geen gevolg gekomen.
Twee Amerikaanse soorten op de Nederlandse lijst die ikzelf als "onwaarschijnlijk op eigen kracht verschenen" beschouw zijn Geelkoptroepiaal en Spotlijster. Beide soorten zijn ook in GB vastgesteld: interessant om te zien wat de BOU zegt. In DB is over beide soorten ongetwijfeld info te verkrijgen.

JanHein

BramtK

CiteerAangezien deze gevallen op dit moment niet standaard ergens verzameld worden is het lastig ze terug te vinden, maar zijn ze vaak wel bij vogelaars bekend. Graag jullie hulp om de lijst zo volledig mogelijk te maken.

Citaat van: Folkert Jan op juni 16, 2014, 13:03:44 PM
Citaat van: laatvlieger op juni 15, 2014, 08:33:05 AM
http://waarneming.nl/observed_specieslist.php?g=1&y=0&exoot=0&exoot=1&approved=0

Het is niet zozeer de bedoeling een lijstje met alle in nl waargenomen escapes te krijgen. De bedoeling is juist om eens een beeld te krijgen van die escapes. Bij welke is duidelijk sprake van gevangenschap en welke soorten worden alleen maar als escapes gerekend puut op basis van vagrancy potential? Daarnaast om ook een overzicht te krijgen van alle afgewezen gevallen van soorten die wel op de NL lijst staan of hebben gestaan. Zonder achtergrond informatie heb ik dus helaas niets aan bovenstaande lijst.

De andere genoemde gevallen zal ik zo spoedig mogelijk verwerken, maar zelf ook veel in het veld geweest dit weekend en af en toe moet er ook gewerkt worden  ;)

Volgens mij maak je je er wat te makkelijk vanaf, Folkert Jan. ;)

Loop die lijst maar eens na, dan krijg je een hartstikke mooi beeld van het aantal soorten, het aantal waarnemingen per soort, waarom ze als escapes worden beschouwd en hoe weinig er worden afgewezen door het CDNA.

Als ik jou was zou ik er eerder een boek aan wijden dan een topic.
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op juni 16, 2014, 13:40:14 PM
CiteerAangezien deze gevallen op dit moment niet standaard ergens verzameld worden is het lastig ze terug te vinden, maar zijn ze vaak wel bij vogelaars bekend. Graag jullie hulp om de lijst zo volledig mogelijk te maken.

Citaat van: Folkert Jan op juni 16, 2014, 13:03:44 PM
Citaat van: laatvlieger op juni 15, 2014, 08:33:05 AM
http://waarneming.nl/observed_specieslist.php?g=1&y=0&exoot=0&exoot=1&approved=0

Het is niet zozeer de bedoeling een lijstje met alle in nl waargenomen escapes te krijgen. De bedoeling is juist om eens een beeld te krijgen van die escapes. Bij welke is duidelijk sprake van gevangenschap en welke soorten worden alleen maar als escapes gerekend puut op basis van vagrancy potential? Daarnaast om ook een overzicht te krijgen van alle afgewezen gevallen van soorten die wel op de NL lijst staan of hebben gestaan. Zonder achtergrond informatie heb ik dus helaas niets aan bovenstaande lijst.

De andere genoemde gevallen zal ik zo spoedig mogelijk verwerken, maar zelf ook veel in het veld geweest dit weekend en af en toe moet er ook gewerkt worden  ;)

Volgens mij maak je je er wat te makkelijk vanaf, Folkert Jan. ;)

Loop die lijst maar eens na, dan krijg je een hartstikke mooi beeld van het aantal soorten, het aantal waarnemingen per soort, waarom ze als escapes worden beschouwd en hoe weinig er worden afgewezen door het CDNA.

Als ik jou was zou ik er eerder een boek aan wijden dan een topic.

Waar haal ik uit waarom ze als escape worden beschouwd? En wat bedoel je met de stelling: hoe weinig er worden afgewezen door CDNA? Er staan in die lijst volgens mij meer eenden op exoot/escape dan op inheems  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: migratorius op juni 13, 2014, 20:05:51 PM
De meer spectaculaire soorten staan wel op waarneming.nl:
Grijskoppurperkoet (1 - Enschede 2014, 4 - De Meern 2009)

1 geval toegevoegd categorie 1. De overige 2 nog te weinig informatie. Was er uberhaupt iets verdachts aan de 2009 vogel? Tamheid? En zo ja hoe schuw zijn ze in het wild?

Zwartsnavelooievaar (1 (gechipt) - Wieringermeer, 2003)

Toegevoegd cat 1

Rüppels Gier (1 - Reeuwijk + vervolglocaties, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/98253)

idem

Napoleonwever (4) (ik had er ooit eentje in niet-broedkleed in IJmuiden, maar hij is algemeen genoeg...)

Bij geen van de waarnemingen zie ik enige informatie over zaken die op escape wijzen of deze "uitsluiten". Ook de foto's bieden helaas geen uitkomst. Heb jij extra info over jou ijmuiden vogel?

Carolina-eend mag van mij in categorie 2a. Een wilde vogel krijgen we nooit aanvaard, tenzij hij een Amerikaanse ring draagt.

Ik probeer ze zoveel mogelijk per geval te beoordelen. Er zijn een aantal bewezen escapes zijn, er zijn genoeg vogels met tekenen van gevangenschap, maar zonder bewijs daarvan en gezien de gevallen op azoren is het niet 100% ondenkbaar dat er ooit eens een echt wilde tussen zit. Dus een mooi voorbeeld van een soort die in verschillende categoriën thuis kan horen. Idem kokardezaagbek, buffelkopeend etc

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

migratorius

Citaat van: Folkert Jan op juni 16, 2014, 17:41:35 PM
Citaat van: migratorius op juni 13, 2014, 20:05:51 PM
De meer spectaculaire soorten staan wel op waarneming.nl:
Grijskoppurperkoet (1 - Enschede 2014, 4 - De Meern 2009)

1 geval toegevoegd categorie 1. De overige 2 nog te weinig informatie. Was er uberhaupt iets verdachts aan de 2009 vogel? Tamheid? En zo ja hoe schuw zijn ze in het wild?
Niet erg schuw volgens mij, afgaande op hoe verwante soorten zich gedragen.

JanHein

KorHaan

Citaat van: migratorius op juni 16, 2014, 11:23:05 AM
Citaat van: KorHaan op juni 14, 2014, 01:12:06 AMMaar ik vind het raar dat niemand de vogel heeft zien vliegen, ik heb er geen foto's van, maar ik heb twee schetsjes van de vogel, één zwemmend en één vliegend, en mij is helemaal niets geks aan de vogel opgevallen.
Bedankt! Van mij mag hij op herhaling...

JanHein


Van mij ook. Bedankt voor je link naar DB!

Groet, Ronald

Folkert Jan

Citaat van: August op juni 14, 2014, 00:17:33 AM
Zie nergens de Mexicaanse Roodmus trouwens. Was toch mogelijk een broedgeval met Roodmus?

Alle gevallen van Mexicaanse Roodmus verwerkt.
Aantal gevallen met ring naar categorie 1. Aantal gevallen van oranje/gele kleurvariant naar categorie 2a en de overige in categorie 3b gezet. Mocht je info hebben over 1 van de gevallen hoor ik het graag. Er zullen nu ongetwijfeld gevallen in cat. 3b zitten die in 2a horen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: migratorius op juni 16, 2014, 17:46:32 PM
Citaat van: Folkert Jan op juni 16, 2014, 17:41:35 PM
Citaat van: migratorius op juni 13, 2014, 20:05:51 PM
De meer spectaculaire soorten staan wel op waarneming.nl:
Grijskoppurperkoet (1 - Enschede 2014, 4 - De Meern 2009)

1 geval toegevoegd categorie 1. De overige 2 nog te weinig informatie. Was er uberhaupt iets verdachts aan de 2009 vogel? Tamheid? En zo ja hoe schuw zijn ze in het wild?
Niet erg schuw volgens mij, afgaande op hoe verwante soorten zich gedragen.

JanHein

Dan zet ik hem eerst in cat 3b.
Is deze überhaupt ingediend of heeft niemand moeite genomen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Max Berlijn op juni 13, 2014, 17:05:13 PM
Nou FJ, ik waardeer je initiatieven vaak maar ik zie hier toch een hoop indeling in categorieën (bijv. 2B, Groene Reiger, Indigogors) op basis van oude en reeds al lang weerlegde verhalen...

Heb je toevallig links naar stukken waarin dit weerlegd is zodat ik alles hier kan bundelen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: migratorius op juni 16, 2014, 13:28:11 PM
Citaat van: Folkert Jan op juni 16, 2014, 13:03:44 PMDaarnaast om ook een overzicht te krijgen van alle afgewezen gevallen van soorten die wel op de NL lijst staan of hebben gestaan.
De jaaroverzichten in DB vermelden de reden van afwijzing: daar zou je mee kunnen beginnen.
Voor veel echt "onwaarschijnlijke" vogels ("4") is er op de waarneming waarschijnlijk geen gevolg gekomen.
Twee Amerikaanse soorten op de Nederlandse lijst die ikzelf als "onwaarschijnlijk op eigen kracht verschenen" beschouw zijn Geelkoptroepiaal en Spotlijster. Beide soorten zijn ook in GB vastgesteld: interessant om te zien wat de BOU zegt. In DB is over beide soorten ongetwijfeld info te verkrijgen.

JanHein

Zijn die stukken van de BOU ergens na te lezen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

#42
Citaat van: falco op juni 16, 2014, 12:27:06 PM
Is er bij die Pied Crow in Rhoon wel eens gedacht aan ship-assisted? Of was hij geringd?

Welk geval doel je dan op?
Heb ze in ieder geval toegevoegd in cat 3x 2a en 1x 3b

Waarom worden ze hier uberhaupt niet serieus genomen?
Verspreiding is ten zuiden van sahara, maar in Spanje worden ze wel serieus genomen. edit: http://tarsiger.com/news/index.php?sp=find&lang=eng&species=62290&sel=1&place=&country=&day=0&month=0&year=0&find_button=Search Blijkbaar ook pas sinds kort. Eerst in categorie D. Blijkbaar breid de soort zich uit naar het noorden?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Alle vermeldingen van Enno Ebels uit http://www.dutchbirding.nl/content/journal/pdf/1996-2.pdf toegevoegd. Indien iemand meer info heeft over deze oude gevallen houd ik me aanbevolen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

RWester

Hoi Folkert,

Leuk initiatief. Maar als ik je toch echt één tip mag meegeven: zet het in Excel of zo. Voor jezelf makkelijker verwerken, voor anderen iets rustiger lezen. Pdf zo gemaakt. Mits je een duidelijke indeling categorieën/soorten maakt...Voordeel met Excel vind ik ook dat je met copypaste overzichten uit oa DB-pdf's kunt halen (bijv alle afgewezen gevallen...) en in Excel kunt plakken.

Ben momenteel zelf intensief met de Avifauna van Gelderland bezig (vandaar dat ik meelees :duim: ) en heb behóórlijk wat (regio)avifauna's uit heel Nederland verzameld. En dan kan ik je alvast verklappen dat je het niet leuk gaat krijgen als je het wil verwerken zoals je nu doet. Het overzicht hierboven is echt maar een topje, ook van soorten die je al meldt (bijv Mex Roodmus)  :rolleye:

Met lekker spitten kun je hier en daar zo tegen nog een paar Roodborstlijsters aanblunderen (heb twee beschreven gevallen in archief zitten geloof ik) vermeld. En Naumans. En Daurische Spreeuw. En Witwangdwergooruil (dit jaar roepend Veluwe) 8) [size=78%].....[/size][/size].
[/size]
[/size]Als ik in mijn onderzoeken interessante waarnemingen tegen kom, dan plant ik ze wel hier
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


August

August van Rijn

carel

#46
De zwarthalszwaan van Texel op 05- 03-2011 was geringd met een kwekersring
heb nog wat oude foto`s bewaard van de vogel
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Folkert Jan

#47
Beiden toegevoegd. Bedankt  :duim:
Ben het ook in een excel bestand aan het zetten, maar op dit moment wat gebrek aan tijd. Zal binnenkort het tweede verslag van Enno ook toevoegen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

De Roodkopklauwier van Den Haag Solleveld is net ontmaskerd als een escape. Heeft een rode kwekersring 2012
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op juni 27, 2014, 11:06:49 AM

De Roodkopklauwier van Den Haag Solleveld is net ontmaskerd als een escape. Heeft een rode kwekersring 2012

Wat een verrassing! Je kan ook niets meer vertrouwen tegenwoordig.
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op juni 27, 2014, 11:08:52 AM
Citaat van: August op juni 27, 2014, 11:06:49 AM

De Roodkopklauwier van Den Haag Solleveld is net ontmaskerd als een escape. Heeft een rode kwekersring 2012

Wat een verrassing! Je kan ook niets meer vertrouwen tegenwoordig.
http://waarneming.nl/waarneming/view/85835199 nee dit jaar is wel opvallend
August van Rijn

jvdlaan

#51
Citaat van: August op juni 27, 2014, 11:06:49 AM
De Roodkopklauwier van Den Haag Solleveld is net ontmaskerd als een escape. Heeft een rode kwekersring 2012

Bizar, want is aan het kleed te zien een vogel die in 2013 uit het ei is gekropen. Is er niet ergens een project aan de Middelandse Zee die op deze wijzie kleurringt?

migratorius

Citaat van: jvdlaan op juni 27, 2014, 12:45:50 PM
Citaat van: August op juni 27, 2014, 11:06:49 AM
De Roodkopklauwier van Den Haag Solleveld is net ontmaskerd als een escape. Heeft een rode kwekersring 2012

Bizar, want is aan het kleed te zien een vogel die in 2013 uit het ei is gekropen. Is er niet ergens een project aan de Middelandse Zee die op deze wijzie kleurringt?
Of is er misschien een "kweker" die de verkeerde ringetjes om poten doet?

JanHein

Jeroen Nagtegaal

Met zulke ringen wordt niet in het wild geringd... Wellicht inderdaad dus een 'foutje' van een kweker.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 27, 2014, 15:22:33 PM
Met zulke ringen wordt niet in het wild geringd... Wellicht inderdaad dus een 'foutje' van een kweker.

Reden tot vrijlating?  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Een idee. Oudere vogels leveren meer op, dus als ie een jaartje ouder is, valt er meer aan te verdienen?
Overigens vind ik de conditie en staat van de veren erg slecht... Iets dat me bij een eerste foto al opviel, maar aangezien ik niets meer doe met zeldzaamheden er ook niet meer aandacht aan besteed heb.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

Of de vogel is als klein jong  in het wild in het nest geringd om later opgehaald te worden voor de handel maar helaas daarvoor te vroeg uitgevlogen.
Helaas iets wat nog steeds te vaak gebeurd.....
Wietze Janse

Jhoukes

#57
Jeroen oudere vogels zijn niet direct meer waard in de vogelhandel. Verder is het zo ver ik kan beoordelen een Nederlandse kweekring (2012 is rood). Dat deze vogel is het nest geringd is en te vroeg is uitgevlogen lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk. Verder zijn deze vogels aardig prijzig in de handel dus ik kan me niet voorstellen dat deze met opzet is vrijgelaten. Hij zal dan ook wel ontsnapt zijn.

Dat Roodkopklauwieren in Nederland worden gekweekt blijkt onder meer uit deze website:

http://www.bec-info.com/Leden/Artikel/PageRender?PageName=VervestRombouts&PageController=a1f97ea1-392d-43fe-ad20-96243cd20640

Jordy Houkes

Oenanthe

Citaat van: jvdlaan op juni 27, 2014, 12:45:50 PM
Citaat van: August op juni 27, 2014, 11:06:49 AM
De Roodkopklauwier van Den Haag Solleveld is net ontmaskerd als een escape. Heeft een rode kwekersring 2012

Bizar, want is aan het kleed te zien een vogel die in 2013 uit het ei is gekropen. Is er niet ergens een project aan de Middelandse Zee die op deze wijzie kleurringt?

Het kleed is dermate bleek dat het eerder wijst op onjuiste voeding. De kwekersring verklaart wat dat betreft goed de kleur.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

August

Citaat van: Oenanthe op juni 27, 2014, 15:56:03 PM
Citaat van: jvdlaan op juni 27, 2014, 12:45:50 PM
Citaat van: August op juni 27, 2014, 11:06:49 AM
De Roodkopklauwier van Den Haag Solleveld is net ontmaskerd als een escape. Heeft een rode kwekersring 2012

Bizar, want is aan het kleed te zien een vogel die in 2013 uit het ei is gekropen. Is er niet ergens een project aan de Middelandse Zee die op deze wijzie kleurringt?

Het kleed is dermate bleek dat het eerder wijst op onjuiste voeding. De kwekersring verklaart wat dat betreft goed de kleur.
ja dat is ook mijn gedachte tevens mogen de kleuringen nog gebruikt worden todat de nieuwe kleur binnenkomt bij kwekers
August van Rijn