Onbekende wespachtige zweefvlieg

Gestart door blaauw7, juni 24, 2007, 13:41:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Wie weet de naam van deze vlieg

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

corzonneveld

#1
Chrysotoxum festivum, Stipfopwesp. De hoek van de foto maakt 'm een beetje tricky, maar het schildje is heel duidelijk (ik dacht eerst aan Xanthogramma)
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

Waarom geen Streepfopwesp, Chrysotoxum vernale?

corzonneveld

#3
Tja, de doorslag kan ik niet geven, maar ik dacht (i) de strepen zijn gehoekt, lastig te zien door de hoek waaronder de foto genoemen is, maar toch; en (ii) poten (voor zover zichtbaar) geheel geel-roanje, zonder zwart op de middelste dij (maar die is niet 100% zichtbaar...).

Maar ik geef mijn mening graag voor een betere, dus als ik ernaast zit... Graag corrigeren!

Of was je vraag aan mij bedoeld omdat ik in eerste instantie alleen het schildje noemde? Dat was natuurlijk inderdaad jammerlijk ontoereikend!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

Het kenmerk is of de dijen van poot één en twee aan de basis zwart zijn. Dit is echter maar zo'n klein stukje dat het van boven niet te zien is. Pas als je de vlieg van onderen bekijkt is het zichtbaar. Ik zou zo niet weten om welke van de twee het gaat.

corzonneveld

De hockystickstrepen zijn dus niet betrouwbaar als kenmerk?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blaauw7

Ik heb helaas geen foto van onderen. wel nog een vage foto.
Groeten,
Dick Belgers

han.endt

Dat is mooi. Hier is op de zijkant van het borststuk de gele stip zichtbaar, waaraan de Stipfopwesp zijn naam dankt.

De vorm van de strepen op het achterlijf is niet zo betrouwbaar.

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers