Ha John,
Tja .... ik heb jaren m'n kiekjes gemaakt met een eenvoudige compact van Olympus (u480) en later een Canon 100SX. Met beide camera's moest je de beesten dicht op de huid kruipen om nog een beetje macro/resolutie over te houden: Afstand beest-objectief ongeveer 10-30mm (ja millimeter). Daar heb ik heeeeeel veel leuke foto's mee kunnen maken met opvallend goed resultaat voor de schamele 4Mpx van het eerste cameraatje. Je moet de beesten wel wat rustig/voorzichtig benaderen uiteraard. Bijkomend voordeel was dat je vanwege de korte focusafstand de camera makkelijk "op het oog" kon mikken en op de autofocus vertrouwen (dus niet met eigen dikke hoofd tegen de camera, maar camera op gestrekte arm naar beest). Daarmee was het ook mogelijk om de camera om een hoekje, achter de tak etc etc te houden, waar je met je hoofd niet tussenkomt. Op die manier kon ik vaak shots wel krijgen, die het reisgezelschap met spiegelreflex en macroobjectief niet kon maken. Zij waren op andere punten dan weer in het voordeel.
Momenteel gebruik ik twee bridge camera's, allebei met voorzetlens. Met de ene zit ik, zoom redelijk aangetrokken, op een afstand van 25-35cm. Ik vind dat persoonlijk irritant veraf omdat het erg lastig wordt om "af te steunen" en uit de losse hand met beest op bewegende tak/halm is het bijna geen doen om het in focus te krijgen. Met de tweede camera zit ik (afhankelijk van de voorzetlens) op een 5-10cm afstand van het beest. Ik vind dat veeeeeel prettiger, want nu kan ik m'n linker hand als "statief" gebruiken, of bijvoorbeeld de tak vasthouden en de camera op die hand afstutten zodat de boel niet (ten opzichte van elkaar) heen en weer zwabbert. Veel gemakkelijker om de focus vast te houden.
De camera met 30cm afstand gebruik ik nu alleen nog thuis met beest op tafel zodat ik ergens op tafel af kan stutten.
Het is maar wat je prettig vind denk ik. Als je voorzichtig bent kun je veel beesten best tot op 1cm benaderen met je lens, maar uiteraard nemen ze ook wel eens de benen en als je van een meter afstand ook een strakke plaat kunt maken is dat soms handiger, soms ook niet (want je hebt die ruimte niet altijd).
Mocht je problemen hebben om de Raynox weer in te leveren laat het dan even weten, dan kan ik 'm wel overnemen.