Dikke paddenstoelen met soort hars bij aanhechting

Gestart door vdvaart, juni 12, 2014, 01:19:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Deze zijn niet in Nederland gefotografeerd maar in de VS. De onderkant is wittig met hele kleine gaatjes. Is hier een naam aan te geven of kan iemand zeggen in welke richting ik het moet zoeken?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rob Koelman

In Nederland zou je bij zoiets aan een Ganoderma (o.a. harslakzwam en waslakzwam) of Fomitopsis (roodgerande houtzwam) denken.

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

vdvaart

Ik heb een paddenstoelengids voor het gebied besteld, ik zal bij deze suggesties beginnen te bladeren! Dank.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Dezelfde boomstam een week later.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

xenion

Doet me richting Gesteelde lakzwam denken, komt ook in Noord-Amerika voor.
Groeten,
Martin

vdvaart

Ik heb nu een gids van Audubon voor Amerika en daar komt inderdaad een Ganoderma lucidum in voor, die voorkomt op levende loofbomen; en Ganoderma tsugae, op dood naaldhout. Ik denk dat het in mijn geval gaat om een nog levende boomstomp. De foto in de gids van Audubon lijkt ook wel erg op die van mij. Dank voor de reactie!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

xenion

Ganoderma tsugae is zo gek nog niet eens hoor. Die stronk lijkt me behoorlijk dood en het is zo te zien een naaldboom.
G. lucidum komt hier wel op naaldbomen voor... Maar in Amerika wordt dat wel als verschil, verder zou alleen de kleur van het vlees iets verschillen: http://www.mushroomexpert.com/ganoderma_lucidum.html
Groeten,
Martin

vdvaart

Misschien dan toch tsugae, de Hemlock Varnish Shelf (lucidum heet hier Ling Chih). Volgens mijn Audubon gids Mushrooms is het vlees van tsugae wit, van lucidum wittig tot dof bruin. Dat spoort ook met jouw referentie. Toen ik de eerste foto's maakte was het vlees echt wit. Ook lees ik bij Audubon dat bij de jonge paddenstoelen die in mei tot vroeg in juni verschijnen nog maar weinig hars aanwezig is, en dat klopt dan wel met mijn waarneming. Of is dat ook zo met lucidum? De soort boom, dat vind ik altijd moeilijk als ik alleen de schors zie, maar het was zeker in een bos met heel veel naaldbomen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Foto van eerste treffen die het wit van het vlees laat zien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

xenion

De meeste Ganoderma's met zo waslaag krijgen die pas later idd. Schors lijkt mij wel spar.
Ook vanwege de kleur van het vlees zou ik voor G. tsugae gaan.
Groeten,
Martin