Wesmaelius spec.

Gestart door harry60, juni 11, 2014, 21:31:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Is hier nog te zien om welk soort het gaat?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Harry,

Foto van jou? Zo ja, heb je'm groter?

Zo nee: Waar?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#2
foto niet van mij, ik zal eens navragen.
De maker van de foto kwam zelf al met de naam Neuroptero ?
Maar deze naam komt niet voor op wrn.nl

Ik ga even informeren voor een plaats, hij heeft meer foto's maar niet beter dan deze.
Ik zal nog eens vragen.

De Plaats is Oostende bij onze zuiderburen :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hij/zij zal Neuroptera bedoelen en dat is juist (de orde). Dit is familie Hemerobiidae (dus idd "Bruine Gaasvlieg"). Lijkt wat op een Micromus, maar ik meen een vena recurrens te zien, en dat kan dan niet. Over het algemeen moet je de vleugeladering er helemaal scherp (en liefst groot) op hebben staan.

Heeft hij iets waar de schouder van de vleugel (vooraan/onder) scherper opstaat?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

nog een grote foto ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

schouder
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Wesmaelius (Kimminsia) sp., meer durf ik er van foto nog niet van te maken.

Zie voor wat meer info hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#7
Merci ik geef het door...
Gelijk gevraagd of hij deze wilt invoeren op wrn.be :)

http://waarnemingen.be/waarneming/view/85397779?_popup=1
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

De waarnemer van deze waarneming kreeg een bericht dat dit een Kimminsia spec. is, hij had deze ingevoerd als  Wesmaelius spec.
Is dit een onderorde van Wesmaelius ?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Zie mijn antwoord hierboven ;)
Citaat van: Arp op juni 11, 2014, 23:07:18 PM
Wesmaelius (Kimminsia) sp., meer durf ik er van foto nog niet van te maken.

De orde is Neuroptera, de familie Hemerobiidae, het geslacht Wesmaelius en daarbinnen een voor mij momenteel van foto nog niet te determineren soort van het subgenus Kimminsia. In Belgiƫ zijn dat volgens FE alleen Wesmaelius (Kimminsia) nervosus en Wesmaelius (Kimminsia) subnebulosus, maar het zou me niks verbazen als in feite balticus, mortoni of ravus ook in Belgiƫ voor zo blijken te komen.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

ik begrijp het.... 
Koen Lock doet ook de gaasvliegen op .be :)

Bedankt voor de uitleg Arp
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ja, we zijn het ook met elkaar eens dus ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Oh, ik begrijp het ... ik kijk net pas naar de waarneming ... tja ... beetje apart ... Kimminsia is in de oudere literatuur inderdaad een apart genus, maar voor zover ik weet al vrij lang en vrij algemeen als subgenus in Wesmaelius ondergebracht. De naamgeving op .be suggereert dat het weer een apart genus zou zijn - daar is mij in elk geval niks van bekend, maar ik het volg het ook niet allemaal. In elk geval staat de waarneming zo prima genoteerd, want het is in elk geval duidelijk wat er bedoeld wordt :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Hij stond als Wesmaelius spec en Koen Lock heeft er Kimminsia van gemaakt daarvoor heb ik dit even hier door gegeven..
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#14
Ja, dat begrijp ik nu, maar ik snap dus even niet goed waarom ze op .be Kimminsia weer als apart genus voeren. Kan zijn dat ik wat gemist heb, maar NLSR en FE hebben ze gewoon als Wesmaelius. Op zich niet storend, want iedereen die er serieuzer mee bezig is weet wat er bedoeld wordt. Het is hooguit iets "discriminatiever" dan samengooien of als subgenus weergeven, maar het werkt wel een beetje het soort verwarring in de hand als waar jij nu mee kwam ;)

P.S. Het klopt verder ook niet met wat we/ze in de database aan het doen zijn. Als je Kimminsia als genus opvoert middels Kimminsia spec., dan moet je dus ook consequent zijn en de diverse soorten die daar bijhoren als Kimminsia benoemen. Dus Kimminsia subnebulosa etc. etc. Gek genoeg hebben ze bij de Hemerobiidae op .be ook geen enkele van de Wesmaelius (Kimminsia) spp. geactiveerd (vergelijk Hemerobiidae NL). Ze hebben alleen Wesmaelius concinnus en quadrifasciatus en dat zijn beide Wesmaelius (Wesmaelius).

Ik denk dat de elegantste oplossing is om Kimminsia spec. te hernoemen in Wesmaelius (Kimminsia) spec. en Wesmaelius spec. in Wesmaelius (Wesmaelius) spec. (of niet, kan ook). Maar dan klopt het weer en kunnen ze wel het (kennelijk?) gewenste onderscheid maken.


Meteen maar gedaan: verzamelsoorten

De waarneming van Ferry is nu dus automatisch veranderd in Wesmaelius (Kimminsia) spec.

De verzamelsoor Wesmaelius spec. heb ik zo gelaten want het is niet zeker dat alle aldus ingevoerde waarnemingen op obs, be en nl ook Wesmaelius (Wesmaelius) zullen zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

het  :rolleye: een beetje maar goed ik vind het goed :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning