Hoofdmenu

Geelvlek?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juni 24, 2007, 09:52:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Laatste 2 hebben toch lichte pootjes?

Btw 300mm macrolens? Waar kun je die kopen?  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerLaatste 2 hebben toch lichte pootjes?

Btw 300mm macrolens? Waar kun je die kopen?  B)
bij de fotograaf, een Sigma, was 269, niet je krijgt er in elk geval vanaf 1meter een zwervende heidelibel er beelvullend op,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Was een geintje. 70-300mm telezoom van Sigma heb ik (naast mn 180mm) ook, maar dit is geen echte macrolens, hoewel hij voor vlinders en libellen zeker zijn nut heeft.
Een echte macrolens heeft een beeldverhouding van 1:1 (en die zijn er olgens mij niet boven 180mm), een telemacro een beeldverhouding van 1:2.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Ik nam hem vooral zelf voor de grote insecten, "Tuinplaatjes" en Landschappen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

CiteerLaatste 2 hebben toch lichte pootjes?

Vooropgesteld dat dit diezelfde 'laatste 2' zijn: de pootjes zijn niet effen licht maar met donkere strepen/vlekken. Bij Vuurlibel zijn de poten geheel lichtbruin(-achtig) zonder donkere lengestrepen, alleen de doorntjes zijn zwart. Overigens is op deze foto's goed te zien (mits het dezelfde beestjes betreft) dat het zeker geen Vuurlibellen zijn: die hebben echt een veel dikker achterlijf! (Zie foto Vuurlibel bij Budel vanmiddag).

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

#36
De laaste 4 zijn alemaal hetzelfde, en op de laaste foto lijkt het achterlijf toch dik?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

grappig... ik ging ervanuit dat dit twee foto's van een ander beest waren. Maar ik ga wel voor een jonge man vuurlibel. Duidelijk geheel lichte poten. En een heel lang pterostigma (mijns inziens telang voor een zwervende). En... volgens mij een afgeplat achterlijf...
grappig hoe je een foto zo verschillend kunt interpreteren.

JohanvantBosch

CiteerDe laaste 4 zijn alemaal hetzelfde, en op de laaste foto lijkt het achterlijf toch dik?
heb je er nog 1 waar het achterlijf recht van boven opstaat, Jeroen?

Jeroen Nagtegaal

nee, als dat was had ik het zelf wel gekund,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Poten gelig, dus vuurlibel...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Citeer
CiteerLaatste 2 hebben toch lichte pootjes?

Overigens is op deze foto's goed te zien (mits het dezelfde beestjes betreft) dat het zeker geen Vuurlibellen zijn: die hebben echt een veel dikker achterlijf! (Zie foto Vuurlibel bij Budel vanmiddag).

Frank
En daar ging ik dus vorige week goed de mist mee in: is niet altijd op een foto goed te zien.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

In de gidsen lijken vuurlibel en zwervende heel anders maar in vlucht kan de vorm van het achterlijf lastig te zien zijn en in combi met blauwe onderogen doet hij dan toch aan zwervende denken.
wat wel opvalt is dat zwervende steeds korte stukjes vliegt vanaf een rustplaats terwijl vuurlibellen veel meer en langer vliegen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

CiteerIn de gidsen lijken vuurlibel en zwervende heel anders maar in vlucht kan de vorm van het achterlijf lastig te zien zijn en in combi met blauwe onderogen doet hij dan toch aan zwervende denken.
wat wel opvalt is dat zwervende steeds korte stukjes vliegt vanaf een rustplaats terwijl vuurlibellen veel meer en langer vliegen.
Herken dat gedrag wel...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Dat is dan mogelijk afhankelik van de weersomstandigheden. Gisteren waren bij Budel-Dorplein op diverse plaatsen flink wat Vuurlibellen aanwezig die tijdens de korte zonnige periodes erg 'nerveus' rondvlogen. Steeds waren ze op zoek (blijkbaar) naar lichtere plaatsjes om op te warmen: paadjes, open zanderige plekken en vooral grashalmen met lichtgekleurde (uitgebloeide) aren. Die waren dan weer te fragiel voor de dikke libellen zodat ze constant van plaats veranderden. In dat opzicht deden ze weer wèl wat aan (Zwervende) heidelibellen denken!  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sticht

CiteerDie fotoos met dikke vingers er op doen alle gratie van de libel teniet, vind ik. Ben je daar klaar mee, Jeroen, of gaat dat nog steeds zo door?
Citeer

Jammer dat er geen reacties komen op die treurige foto's van Jeroen Nagtegaal met gevangen libellen tussen de vingers.
Geduld is een schone zaak. Lukt het vandaag niet, dan lukt het morgen wel. ( en zoniet, dan overmorgen )

grunsven

#46
Ik denk dat Jeroen het er mee eens is dat dit niet het mooiste type foto is maar je kunt de soort wel herkennen en zonder foto is dat erg lastig.

Ik snap dus niet helemaal wat je voor reactie van hem wil.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk vang nog af en toe, dit jaar dnek ik maar 10 pantsers, om ze te leren van anderen verder was dit op een excursietje waar we nooit zijn met zekerheid zijn uitgekomen, ik vang sinds 06 alleen als het echt nodig is, en dat zal in de meeste gevallen ook alleen Juffers zijn, Verdeer heb ik nu een digitale spiegelreflex met 300mm Macro lens dus dan kun je al meer met de foto's doen,
Nou mijn reactie staat er al lang hoor, maar we houden het dus op vuurlibel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

apus

Er is niets mis met een libel vangen voor determinatie lijkt mij! Mits je het maar voorzichtig doet en daarna weer vrijlaat.
Martijn Hammers

Goyatlah

CiteerEr is niets mis met een libel vangen voor determinatie lijkt mij! Mits je het maar voorzichtig doet en daarna weer vrijlaat.
Deze diskussie is net uitvoerig gevoerd. Lijkt me niet zinnig om die hier opnieuw te gaan voeren.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's