Hoofdmenu

schermbloem

Gestart door RutgerB, juni 23, 2007, 23:21:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Plant heeft geen omwinselbladen en geen omwindselblaadjes...
Bij Roermond in oever aan grindgat.

gerleeuwerke

Waarom krijg ik de naam Selderij niet uit mijn hoofd? Die heb je zelf waarschijnlijk al uitgesloten, waar twijfel je tussen (wellicht handig om volgende keer aan te geven?)? Zie je woensdag!
Ger Leeuwerke

RutgerB

Selderij zag ik laatst in bloei (bijgevoegd). Ik twijfel of het karwijvarkenskervel is, vanwege sterk geribde stengel, ontbreken van omwindsels, weinige stralen. Blad lijkt er alleen helemaal niet op, ook de bloemen hebben geen groenige of gelige kleur. Weet het dus eigenlijk helemaal niet.  

gerleeuwerke

Is in elk geval geen Karwijvarkenskervel (zie bijgevoegde foto ter vergelijking). Heb verder ook geen idee, leuke puzzel.
Ger Leeuwerke

pieternella

En kun je iets zeggen over de geur?
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

RutgerB

Nee, helaas. Op 1 of andere manier leek het me een (licht) giftige plant en ik ben gewoon een plant redelijk te kneuzen om het goed te kunnen ruiken.

pieternella

Ik kom uit op Dodemansvingers, Oenanthe crocata. Maar die geurt wel sterk.  
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

mcbud

En heeft meestal vijf omwindselblaadjes.

marc

Corryabbink

#8
CiteerEn heeft meestal vijf omwindselblaadjes.

marc
Het lijkt mij ook Dodemansvingers(Oenanthe crocata)
Die heeft meestal omwindselblaadjes maar verschijnt ook zonder. Het kan natuurlijk ook nog Selderij zijn daar die sterk gelijkend is.
Misschien kom je er nog terug en zou je de vruchtjes kunnen controleren.
Niet proeven dus! Dodemansvingers is dodelijk giftig en bij onbekende soorten is dat toch altijd een hachelijke onderneming. Wel kneuzen en ruiken,  dat zou een meerwaarde kunnen hebben.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

Ik had nog helemaal niet aan dodemansvingers gedacht.
Ik kom er zeker nog terug, al was het speciaal voor die plant.
Het is helaas een stukje dat nogal traditioneel beheerd wordt (alles platmaaien met bosmaaier als het te hoog wordt), dus duimen voor een vruchtje.


RutgerB

Ik was zeer te zeer benieuwd om te wachten, dus in de regen er naar toe getogen.
Ik heb de bloemen nog eens goed bekeken, en er zijn toch omwindelblaadjes, smal en met een zwart topje. De vruchtjes (of aanzet tot vruchtjes) kloppen met de tekening van dodemansvingers, de stijlen steken ver uit. De geur is peen-achtig. Er zitten knollen aan (zie foto) desbetreffende plant zat los in de grond en is weer netjes herplant.  

pieternella

Geweldig! De echte liefhebber laat zich niet tegenhouden!!
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Corryabbink

#12
Rutger en Pieternella gefeliciteerd :duim:

CiteerIk was zeer te zeer benieuwd om te wachten, dus in de regen er naar toe getogen.

Rutger dat gedrag komt me bekend voor :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"