Wants (nimf) onbekend - Leeuwarder Bos - 06-06-2014

Gestart door Yeronimo, juni 10, 2014, 17:02:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Afgelopen vrijdag ging ik met mijn net door de vegetatie om leuke insecten te zoeken en toen stuitte ik op dit interessante kleine diertje. Toen ik het snel zag leek het net een mier maar als ik beter keek ging mijn gedachte naar een jonge wants (wellicht familie miridae?). Weet iemand wellicht welke soort dit betreft en of ze dit doen om mieren te imiteren zodat ze minder snel ten prooi vallen? Dank alvast voor reacties!  :blink:

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85356184
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2014-06-06 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:




bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

Yeronimo

Dank Frank! Denk dat, dat heel goed mogelijk is. Ik heb daar ook adulte exemplaren gevangen namelijk in het verleden. http://waarneming.nl/waarneming/view/69702063

Wel grappig dat ik de adulten dus eerder in het jaar had toen dan ik nu de jonge dieren heb. Ze zijn zoals ik op je link kan lezen niet echt aan een seizoen gebonden, of wel? Wanneer zou dit jonge dier een adult worden? Volgend jaar pas?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Frank van de Putte

Hoi, ik twijfelde even maar tis hem inderdaad, zulke jonge nimfjes heb ik zelf nog niet gevonden, die van mij leken al een stuk minder op een mier.
Ze overwinteren inderdaad, mijn waarnemingen waren ook meestal volwassen exemplaren, in de winter gevonden. Staat ook bij de info op BB;

"Adults overwinter; mating and egg-laying takes place in the spring. The new generation is complete by August. "

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Frank van de Putte

Citaat van: Yeronimo op juni 10, 2014, 17:02:34 PM
... en of ze dit doen om mieren te imiteren zodat ze minder snel ten prooi vallen? ...

Waarschijnlijk ja, het werkt in elk geval goed tegen opdringerige waarnemers die minder in mieren zijn geïnteresseerd, zoals ik  :blink:

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte