Wijzigingsvoorstel zeldzaamheid vogels -> "Zeer zeldzaam = CDNA"

Gestart door Edwin Schuller, juni 10, 2014, 15:52:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op juni 20, 2014, 16:01:14 PM
zoals al eerder uitgelegd de indeling over de 4 categorieën is gebaseerd op natte vingerwerk, emoties,psychologie en hier en daar kale feiten.
Om het (zoals verzocht) netjes te houden is dit een schromelijk onjuiste voorstelling van feiten.

Zoals grotendeels al eerder uitgelegd, de feiten:
- Bij een aantal soorten die rond de grens van twee categorieën zitten zou de soort wellicht net in een andere categorie horen te vallen dan ie nu doet.
- De soort Zeearend is zeldzaam in Nederland, het aantal ingevoerde waarnemingen per vogel moet je natuurlijk niet met het aantal vogels verwarren.
- Kraanvogel zal op de grens van zeldzaam/vrij algemeen zitten. De afgelopen jaren zijn we bijzonder verwend met meerdere (erg goeie) trekdagen van de soort. Buiten deze dagen zitten er never meer dan 100 kranen tegelijk in Nederland. Vrij algemeen?
- Bij >95% van de soorten is - met de beperkingen van slechts 4 categorieën - de status van de soort op W.nl geheel overeenkomstig de werkelijkheid.

Goed weekend  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Herman, volgens mij baseert SOVON zich op broedvogels.
(als ik mij niet vergis)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Die tabel die Herman eerder postte (reactie #97), komt die van SOVON?
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juni 20, 2014, 16:27:42 PM

Die tabel die Herman eerder postte, komt die van SOVON?

Ik schreef ook 'bijvoorbeeld Sovon'.  De Avifauna gebruikt aparte voor broedvogels en voor niet-broedvogels. Ook de cijfers voor niet-broedvogels zullen wel voornamelijk van Sovon afkomstig zijn. Sovon publiceert ook gegevens over niet-broedvogels op de site.
In Waarneming zou het ook zo kunnen.  Een soort als Kraanvogel, met weinig broedvogels en (soms) veel doortrekkers, levert wel een probleem op.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op juni 20, 2014, 10:27:43 AM
Hier de talrijkheid zoals gehanteerd in de Avifauna van Nederland.
...


Ik vind dit nog steeds geen gekke basis om mee te beginnen. De onderste twee regels voor "Zeer zeldzaam" (daarmee loop je in lijn met SOVON én CDNA, als je dat nog niet kan verdedigen...) en de derde regel van onderen voor "Vrij Zeldzaam". Op basis van 0-50 exemplaren per jaar pak je volgens mij het gros van de huidige "vrij zeldzaam" mee. Behalve de Kraanvogel dan... :).

Ik denk dat je hier wel wat creatiever mee moet zijn, want echt goede getallen laten zich lastig uit w.nl trekken. Ik negeer dan overigens even de "51-c.200 gevallen ooit", maar dat vind ik ook een aparte maatstaf. Als je maar geduld hebt wordt daarmee iedere soort ooit een keer niet zeldzaam.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de reacties die gemailed werden toen de Kraanvogel op vrij algemeen werd gezet. Worden mensen dan boos ofzo?
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juni 20, 2014, 16:43:36 PM
Citaat van: HPM op juni 20, 2014, 10:27:43 AM
Hier de talrijkheid zoals gehanteerd in de Avifauna van Nederland.
...

Ik denk dat je hier wel wat creatiever mee moet zijn, want echt goede getallen laten zich lastig uit w.nl trekken.
...

Het gaat niet om die indeling maar om hoe de soorten daarover verdeeld zijn. Daarvoor hoef je geen cijfers uit Waarneming te halen, want die cijfers zijn er al en voor een deel komen er over een paar jaar nieuwe. Waarneming zal dat echt niet beter kunnen.
Alleen als je je wil beperken tot bijvoorbeeld slechts vier aantalsklassen zal je dingen moeten gaan samenvoegen.
Ik heb de indelingen uiteindelijk maar gepost omdat duidelijk was dat sommige mensen niet wisten hoe zoiets werkt. Dat het op cijfers is gebaseerd en zo.
Herman van der Meer

Max Berlijn

Ik heb dit topic niet echt bijgehouden dus mogelijk is het al genoemd, maar IJseend verheffen tot dun rode soort zou voor mij een wens zijn. Zo gaan waarnemingen als deze http://waarneming.nl/waarneming/view/83854180?_popup=1 niet onopgemerkt voorbij. De soort lijkt me schaarser dan bijv. Middelste Bonte Specht.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.