Maar lieve Vincent,
(was jij niet "change manager" bij een bepaald Amsterdams bedrijf?)
vertel dan even WAAROM er bij waarneming.nl met meerdere maten gemeten wordt?
Waarom Breedbek en Cetti's wel, waarom Mibo niet?
Waarom de ene soort met veel waarnemingen wel, en de andere met weinig waarmemingen niet?
Die vergelijking met zo'n subdomeintje is geinig natuurlijk maar je haalt alleen maar je eigen argumenten onderuit uiteindelijk (bij die domeinen waar men de eigen vrijheid heeft wordt zeer actief en progressief de soortstatus aangepast).
Ik vertaal even: Waarom heeft voor Breedbek en Cetti's zich wel eens iemand druk gemaakt over de relatieve regionale zeldzaamheid en bij Mibo (nog) niet? Geen idee. Cetti's is natuurlijk het meest extreem denkbare voorbeeld met inmiddels 400(?) broedpaar in de Biesbosch en misschien enkele tientallen in de hele rest van NL. Breedbek was enkele jaren een zekerheidje op HVP's in FR/GR maar lijkt ook alweer zeldzamer te worden (je moet ook uitkijken je niet teveel door tijdelijke piekjes/dalletjes te laten leiden).
Omdat niet iedereen dat zal weten: Er zijn twee soorten zeldzaamheden op niet landelijk niveau:
1. Soort heeft op de landelijke site voor één of meer provincies een afwijkende zeldzaamheid.
Voorbeeld: Cetti's
http://waarneming.nl/soort/info/237 op 'vrij algemeen' voor NB+ZH.
Deze zeldzaamheid werkt door op de landelijke site (dus waarneming van Cetti's in de provincies waar die op vrij algemeen staat, komt niet op de landelijke voorpagina).
2. Soort heeft op een provinciale of regionale site een andere zeldzaamheid dan op de landelijke site.
Voorbeeld: Visdief in Limburg:
http://limburg.waarneming.nl/soort/info/29Deze zeldzaamheid werkt
niet door op de landelijke site (dus Limburgse visdieven komen niet op de landelijke voorpagina).
Op de landelijke site staat geen afwijkende zeldzaamheid op provinciaal niveau gedefinieerd:
http://waarneming.nl/soort/info/29Type 1 wordt op landelijk niveau ingesteld, type 2 op provinciaal/regionaal niveau. En inderdaad zijn er in bepaalde regio's/provincies mensen die veel tijd hebben gestoken in lokale zeldzaamheid (daar zit ook de kennis en interesse m.b.t. de betreffende provincie/regio), en in andere minder. Met 'met meerdere maten meten' heeft dat allemaal niet zoveel te maken. Mibo valt natuurlijk best wat voor te zeggen om ook de 'Cetti's-constructie' op toe te passen (vrij algemeen in LB/NB/OV/GLD?) Al zou ik het best jammer vinden als in de goede spechtentijd er nauwelijks meer mibo's op de landelijke voorpagina verschijnen. Maar ja, da's gevoel
En tot slot: Mijn reacties over dit onderwerp zijn mijn eigen mening gebaseerd op mijn ervaringen als validator/admin ('if it ain't broken, don't fix it', mag je inflexibel vinden) en niet 'het beleid van Waarneming.nl'/de 'officiële reactie van Waarneming.nl'. Als wie dan ook binnen het admin-team gevoelig is voor de genoemde argumenten om iets aan te passen m.b.t. zeldzaamheid, zal diegene dat zeker aankaarten achter de schermen en kijken we natuurlijk of we er iets mee kunnen.