Wijzigingsvoorstel zeldzaamheid vogels -> "Zeer zeldzaam = CDNA"

Gestart door Edwin Schuller, juni 10, 2014, 15:52:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juni 13, 2014, 13:56:29 PM

Hanteert Sovon een soortgelijke indeling?

Sovon levert de basis voor de indeling en op de site van Sovon kan je de ontwikkeling in aantal en verspreiding zien.
Herman van der Meer

jvdlaan

#62
CiteerDe massa van 'vogelend Nederland' heeft niets te maken met de CDNA en zal de CDNA niet eens kennen, omdat de massa nooit een soort indient. Ze ontdekken zelf nooit een indiensoort, en de enkeling die uit twitchen gaat naar een indiensoort en die weet dat het om een indiensoort gaat, laat meestal ook het indienen aan anderen over.

Lijkt me een waarheid als een koe.

CiteerAls het om zeldzaamheidstatus gaat is SOVON een veel grotere autoriteit, en voor veel mensen zal het wellicht Vogelbescherming zijn, wegens pagina's als deze:
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/134/tab/Aantal

Oneens, de CDNA (nog steeds een samenwerkingsverband tussen DBA en NOU) bepaalt wat een indiensoort is op grond van voorkomen in Nederland, gebaseerd op bepaalde criteria. De kennis wat een zeldzaamheid is en wat niet - gebaseerd op voorkomen van vogelsoorten in Nederland - is nog steeds meer aanwezig bij de CDNA (archief plus kennis wat in musea ligt) dan bij bv Vogelbescherming (hoewel een paar werknemers aldaar gedreven twitchers zijn!) of SOVON (hoewel ook daar geldt dat de coordinator van de huidige atlas ook heel vaak te vinden is bij een twitch).

CiteerDe indeling die Waarneming hanteert zou in principe gelijk moeten zijn aan de indeling die deze twee organisaties hanteren en die tegelijkertijd met die organisaties moeten aanpassen en niet wanneer een twitcher vind dat een soort te zeldzaam of niet zeldzaam genoeg is

Twitchers bepalen niets en vinden niets. Dat doen DBA (Dutch Birding Association) en NOU (Nederlandse Ornithologische Unie) in de vorm van de CDNA (Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna).

HPM

Citaat van: jvdlaan op juni 13, 2014, 14:08:14 PM

CiteerDe indeling die Waarneming hanteert zou in principe gelijk moeten zijn aan de indeling die deze twee organisaties hanteren en die tegelijkertijd met die organisaties moeten aanpassen en niet wanneer een twitcher vind dat een soort te zeldzaam of niet zeldzaam genoeg is

Twitchers bepalen niets en vinden niets. Dat doen DBA (Dutch Birding Association) en NOU (Nederlandse Ornithologische Unie) in de vorm van de CDNA (Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna).

Hoe weet de CDNA dan of een soort zeer zeldzaam is (geworden)? Toch niet door eigen onderzoek zeker?
Het is slechts een commissie die de opdracht heeft om ingediende zeldzaamheden op juistheid controleren.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

CDNA maakt ook jaarverslagen. Als sinds haar oprichting in 1958. Verder zijn er diverse Avifauna's uitgegeven die teruggaan vóór 1958. Is dat geen onderzoek doen?
CDNA-leden lezen ook tijdschriften en boeken en zijn wel degelijk op de hoogte dat bv een soort als Griel uitstierf als broedvogel en dat de daaropvolgende waarnemingen beoordeeld moesten worden. Zo zal ook met Kuifleeuwerik gaan gebeuren.

migratorius

Citaat van: HPM op juni 13, 2014, 14:37:02 PMHoe weet de CDNA dan of een soort zeer zeldzaam is (geworden)? Toch niet door eigen onderzoek zeker?
Het is slechts een commissie die de opdracht heeft om ingediende zeldzaamheden op juistheid controleren.
Zó lastig is het nou ook weer niet om vast te stellen dat een niet-beoordeelsoort al een paar jaar weinig wordt gezien. Het gaat niet om een groot aantal soorten, die natuurlijk wél flink getwitcht worden – zie het voorbeeld van de Bosgors. Om het vermoeden van een afname te staven hoeven ze alleen maar bij waarneming.nl of natuurlijk SOVON te rade te gaan (externe bronnen raadplegen is óók onderzoek).

Overigens blijkt uit de fotopagina's van Dutch Birding regelmatig dat men ook daar niet weet wat nou precies beoordeelsoorten zijn, dus de aan de CDNA toebedeelde autoriteit reikt inderdaad niet zo ver.

JanHein

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op juni 13, 2014, 13:50:45 PM
De indeling die Waarneming hanteert zou in principe gelijk moeten zijn aan de indeling die deze twee organisaties hanteren en die tegelijkertijd met die organisaties moeten aanpassen en niet wanneer een twitcher vind dat een soort te zeldzaam of niet zeldzaam genoeg is.
Volgens mij is de enige categorie die het echt boeit of een soort zwart, rood of donkerrood is juist die van de twitchers (de soort is makkelijker te vinden op de portal). Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is dat de enige functie die die kleurtjes hebben. Wat dat betreft lijkt het me dus juist een zeer goede rechtvaardiging om de status aan te passen als 'de twitchers' dat willen. Wat voor mathematische modellen andere organisaties gebruiken lijkt me hier minder toe doen.


Overigens, bij libellen wordt de status als ik het goed heb op provincieniveau bepaald. Dat lijkt me haast een nuttigere wijziging (maar dan wel weer veel werk, dus kan me voorstellen dat men daar niet aan wil beginnen). Een Jan van Gent langs Schiermonnikoog zal niet zoveel aandacht trekken, terwijl eentje in Limburg toch wel bijzonder genoemd mag worden...


Groeten, Arjen

HPM

Citaat van: ArjenDrost op juni 13, 2014, 15:07:46 PM
Citaat van: HPM op juni 13, 2014, 13:50:45 PM
De indeling die Waarneming hanteert zou in principe gelijk moeten zijn aan de indeling die deze twee organisaties hanteren en die tegelijkertijd met die organisaties moeten aanpassen en niet wanneer een twitcher vind dat een soort te zeldzaam of niet zeldzaam genoeg is.

Volgens mij is de enige categorie die het echt boeit of een soort zwart, rood of donkerrood is juist die van de twitchers (de soort is makkelijker te vinden op de portal). Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is dat de enige functie die die kleurtjes hebben. Wat dat betreft lijkt het me dus juist een zeer goede rechtvaardiging om de status aan te passen als 'de twitchers' dat willen. Wat voor mathematische modellen andere organisaties gebruiken lijkt me hier minder toe doen.

...

Het is kennelijk de enige categorie die twitchers boeit. Voor anderen geldt dat niet zo beperkt.
Ik heb al eerder gezegd dat als je allleen van indiensoorten uitgaat je het niet zeer zeldzaam moet noemen, omdat zeldzaamheid niet afhangt van of iets een indiensoort is of niet.

Herman van der Meer

Vincent Hart

"Mensen die graag vis eten zijn kennelijk niet geïnteresseerd in enig ander voedsel. Voor mensen die graag aardappels eten geldt dat niet zo beperkt"
Goh, dat klinkt dom.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

CiteerOverigens, bij libellen wordt de status als ik het goed heb op provincieniveau bepaald. Dat lijkt me haast een nuttigere wijziging (maar dan wel weer veel werk, dus kan me voorstellen dat men daar niet aan wil beginnen). Een Jan van Gent langs Schiermonnikoog zal niet zoveel aandacht trekken, terwijl eentje in Limburg toch wel bijzonder genoemd mag worden...
nee dat is 5 minuten werk. de software is aanwezig omdat te berekenen en in te stellen, maar ook daar is binnen de admins geen consensus over. Want veel lichtrode soorten zullen dan naar beneden verhuizen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 13, 2014, 15:49:37 PM
"Mensen die graag vis eten zijn kennelijk niet geïnteresseerd in enig ander voedsel. Voor mensen die graag aardappels eten geldt dat niet zo beperkt"
Goh, dat klinkt dom.

Dat is op te lossen door een correcte 'vertaling'.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 13, 2014, 18:59:20 PM
Verras me.

Arjen stelde dat de indeling van de soorten in Algemeen, Vrij Algemeen, Zeldzaam en Zeer Zeldzaam alleen is gemaakt ten behoeve van de twitchers en dat de twitchers daarom mogen bepalen hoe die indeling gemaakt wordt.

Verras jij me maar eens met de verklaring dat dat inderdaad zo is en met de rechtvaardiging daarvoor. 
Herman van der Meer

pwolf

Citaat van: HPM op juni 13, 2014, 19:17:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 13, 2014, 18:59:20 PM
Verras me.

Arjen stelde dat de indeling van de soorten in Algemeen, Vrij Algemeen, Zeldzaam en Zeer Zeldzaam alleen is gemaakt ten behoeve van de twitchers en dat de twitchers daarom mogen bepalen hoe die indeling gemaakt wordt.

Verras jij me maar eens met de verklaring dat dat inderdaad zo is en met de rechtvaardiging daarvoor.


Herman,


je bijdragen zijn soms nuttig maar je ontwijkgedrag in discussies is erg irritant. Kun je Vincent wellicht iets serieuzer nemen en gewoon een antwoord op zijn stelling/vraag/grapje formuleren?


Pim
Pim Wolf, Vlissingen

HPM

Ik begrijp niet wat er te verrassen valt, Pim. Gewoon lezen wat ik schreef en even nadenken lijkt me voldoende. Het 'dom' noemen is dat niet.


Herman van der Meer

Vincent Hart

Verras me door aan te tonen waar mijn vergelijking mank loopt.

Of geef gelijk toe dat je blinde walging t.o.v. twitchen je weer eens karikatuur en werkelijkheid door elkaar heeft doen halen waardoor je iets beweert dat, 'vertaald' naar een setting die iederéén begrijpt, nogal absurd overkomt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 14, 2014, 09:53:42 AM
Verras me door aan te tonen waar mijn vergelijking mank loopt.

Of geef gelijk toe dat je blinde walging t.o.v. twitchen je weer eens karikatuur en werkelijkheid door elkaar heeft doen halen waardoor je iets beweert dat, 'vertaald' naar een setting die iederéén begrijpt, nogal absurd overkomt ...

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=276504.msg1616789#msg1616789
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2014, 16:56:21 PM
nee dat is 5 minuten werk. de software is aanwezig omdat te berekenen en in te stellen, maar ook daar is binnen de admins geen consensus over. Want veel lichtrode soorten zullen dan naar beneden verhuizen.

Wie is hier (het "verhuizen") op tegen en waarom eigenlijk?
Edwin Schuller

hiskodevries

dat is psychologie.
het miegelt in nederland van de zeearenden en de kraanvogels en toch blijven ze op zeldzaam staan.
De reden om dit zo te houden is 'mensen vinden het leuk om ook eens een 'zeldzaamheid' in te voeren'  ach dat is ook een zienswijze.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Citaat van: hiskodevries op juni 16, 2014, 12:29:14 PM
dat is psychologie.
het miegelt in nederland van de zeearenden en de kraanvogels en toch blijven ze op zeldzaam staan.
De reden om dit zo te houden is 'mensen vinden het leuk om ook eens een 'zeldzaamheid' in te voeren'  ach dat is ook een zienswijze.

Ik snap je punt. Ik weet ook niet waarom dit niet 'mag', maar het bevestigt wel mijn beeld dat de huidige lijst niet zo flexibel is als wordt gesteld. Hij is wel flexibel, maar dan moet je wel eerst met een goed verhaal komen, en dan nog moet je maar zien dat het er door komt (want met deze twee soorten dus niet lukt).

Wat ik overigens wel frappant vind is dat de zeldzaamheden van vlinders blijkbaar zonder morren worden aangepast naar die van de Vlinderstichting, maar dat dit bij vogels onbespreekbaar lijkt (niet helemaal, er zijn nog altijd 12 stemmen voor, maar toch...). Waar zit dit verschil dan in?
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Ondertussen zitten we met Rhenen aan al zo'n 9 Orpheusspotvogels dit jaar, en dit soort aantallen wordt zo op het eerste gezicht ieder jaar wel gehaald. Kan deze soort niet naar lichtrood?
Edwin Schuller

ArjenDrost †

Citaat van: Edwin Schuller op juni 19, 2014, 11:48:21 AM
Ondertussen zitten we met Rhenen aan al zo'n 9 Orpheusspotvogels dit jaar, en dit soort aantallen wordt zo op het eerste gezicht ieder jaar wel gehaald. Kan deze soort niet naar lichtrood?
En wat zouden we daar precies mee winnen?

Edwin Schuller

Citaat van: ArjenDrost op juni 19, 2014, 20:46:23 PM
En wat zouden we daar precies mee winnen?

Als dat het enige argument is om iets niet aan te passen kunnen we die hele indeling wel overboord gooien. Ik heb een reden gegeven om het wél te doen, mag jij een reden verzinnen om het niet te doen. Anders gooi ik het gewoon op veranderangst :wacko:.
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juni 19, 2014, 21:41:04 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 19, 2014, 20:46:23 PM

En wat zouden we daar precies mee winnen?

Als dat het enige argument is om iets niet aan te passen kunnen we die hele indeling wel overboord gooien. Ik heb een reden gegeven om het wél te doen, mag jij een reden verzinnen om het niet te doen. Anders gooi ik het gewoon op veranderangst >:D .

Goed. Dan noemen wij het wel veranderdwang.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Edwin Schuller op juni 19, 2014, 21:41:04 PM
Ik heb een reden gegeven om het wél te doen,

Dan is jouw definitie van "reden" wel erg anders dan die van mij. "Er worden 9 gezien dus we moeten het veranderen.", zonder enige verdere onderbouwing (en ja, ik heb de rest van het topic gelezen en het is mij nog altijd niet duidelijk waarom je dit wil, wat de daadwerkelijke winst of argumenten voor zouden zijn.
Ik vind 9 kleine vogeltjes in een heel land nog steeds ZEER zeldzaam, zowel qua aantallen (hoeveel vogels doen in een jaar nederland aan? 100 miljoen?), als qua gewicht, kilometerhokken en broedgevallen.
Douwe van der Ploeg

Edwin Schuller

Zeldzaamheid is toch gebaseerd op aantallen/tijd? Dan is dat toch een reden? Ik roep maar even voor de vuist weg; worden er niet meer Orpheus'sen dan Kleine Vliegenvangers gezien? Maar goed, dat ging maar om één soort... getriggerd door de DBalert in Rhenen (en stiekem een leuke aanleiding om de flexibiliteit te testen :wacko:).

Waarom ik het wil heb ik eerder uitgelegd, maar het concept less is more landt hier niet zo. Ik denk nog steeds dat als het verschil slechts 16 soorten is je feitelijk over hetzelfde praat, dus waarom dan niet geheel in de pas gaan lopen (zeker als je je op andere fronten toch al conformeert aan CDNA en er met vlinders ook geen moeite mee hebt). Dat is gewoon logisch, simpel, goed te begrijpen (zeker voor nieuwe gebruikers...), etc. Bovendien heb je dan tenminste een leidraad om te bepalen waarom iets zeldzaam is, ipv op gevoel (over een 'reden' gesproken...). Ik krijg een beetje het gevoel dat men geen zin heeft om de flexibiliteit - om zelf de zeldzaamheid aan te kunnen passen - op te geven, want dan zijn we straks afhankelijk van het CDNA... brrr... :wacko:

En veranderen an sich is natuurlijk ook eng ;)

Edwin Schuller

Steven Wytema

ben het zo met je eens..
ik zou daarnaast nog willen suggereren om die regio-specifieke zeldzaamheid ook aan te passen: wat er nu al gebeurt met Cetti's Zangers en Breedbekstrandloper (maar dat zullen ze wel te veel werk vinden, immers met Zwarte Specht op waddeneilanden en zeevogels in het binnenland blijf je bezig).

Het lijkt me ook juist om met één maat te meten, en niet alles op gevoel te doen.
CDNA voor zeer zeldzame soorten, Sovon voor de rest.
Steven Wytema


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers