Ik zag op de homepage staan dat de zeldzaamheden van Nachtvlinders worden gewijzigd om deze in lijn te krijgen met de Vlinderstichting. Dat triggerde mij om hier een idee te opperen waar ik al langere tijd mee rondloop, namelijk om voor vogels de zeldzaamheid 'donkerrood' gelijk te trekken met het CDNA. Om precies te zijn:
De status 'zeer zeldzaam' (donkerrood) wordt voortaan alleen nog maar gebruikt voor (onder)soorten die op dit moment beoordeeld worden door het CDNA, niet-beoordeel(onder)soorten krijgen deze status per definitie niet.Hiermee
- trek je een mooie lijn met het CDNA.
- is in ieder geval één categorie zeldzaamheden duidelijk af te bakenen (itt nu... waar het meer op gevoel lijkt te drijven).
- zijn alle CDNA (onder)soorten makkelijk te herkennen.
Daar komt bij dat er maar een handvol soorten moet worden aangepast dus de investeringen zijn nihil. Verder zie ik eigenlijk geen nadelen.
De soorten waar het om gaat zijn:
1 - Griel
2 - Roodstuitzwaluw
3 - Zwarte Zeekoet
4 - Slangenarend
5 - Steppekiekendief
6 - Bosgors
7 - Kuifleeuwerik
8 - Orpheusspotvogel
9 - Stormvogeltje
10 - Roodkopklauwier
11 - Breedbekstrandloper
12 - Noordse Nachtegaal
13 - Notenkraker
14 - Siberische Tjiftjaf
15 - Bruine Boszanger
16 - Kleinst WaterhoenDit idee had ik ook al geopperd onder het gedeelte "waarneming.nl". Daar kwamen echter een paar positieve reacties op en vervolgens werd 't hele plan een beetje dood gediscussiëerd. Uit het feit dat er echter geen redenen werden genoemd om het niet te doen put ik echter moed om het hier nog eens te proberen

. En aangezien ik denk dat dit topic sowieso véél populairder is dan de andere hoop ik hier wat meer reacties te krijgen zodat het eindoordeel een beetje gefundeerd is. Vandaar ook de poll, ik ben benieuwd!
Discussie graag, maar ik wil het graag ontopic houden omdat het anders weer gaat verzanden. Ik wil daarom de discussie beperken tot "Goed idee, doen!" vs. "Slecht idee, want...".