Tunesische kevertjes

Gestart door Markabout, juni 09, 2014, 17:24:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Markabout

Nog enkele kevertjes uit Tunesië, waarmee ik niet verder geraak dan volgende suggesties:
alle correcties zijn welkom!

1. is dit een soldaatje? (Cantharidae) - vrij algemeen



2. Alleculidae ? - zeer algemeen


3. Alleculidae ? - niet algemeen


4. totaal onbekend - enig exemplaar


5. Protaetia sp?


Alvast bedankt !
Mark

Arp

Ha Mark,

Ik zou netjes m'n mond moeten houden, want ik heb zo goed als helemaal geen info over de fauna van Tunesië. Maar goed, daar heb je ook niks aan ...

1&2 Heb ik te weinig info over - geen idee welke soorten er te verwachten zijn. Variabele beesten bovendien en ik herken hier niets "bekends" in. Misschien zoeken in richting Macrocerus  :huh:

3&4 lijken me Heliotaurus sp.. Worden soms ook in de Tenebrionidae ingedeeld. Wat ik erover lees zijn zowel de roodnekken als de zwartnekken in Noord-Afrika bijna niet op naam te brengen.

5 is een wantsenkind. Gezien je andere wantsen denk ik dat nimfje Calocoris nemoralis een hele strakke kandidaat is. Het patroon lijkt 1:1 te kloppen, maar op de meeste foto's die je ervan vind zijn de "witte" delen meer oranje/rood, al is bijvoorbeeld deze weer wel wit en zit naast een passend imago.

6 Een Cetoniidae - meer wat voor Toon :) Misschien iets in de richting van Aethiessa??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

een wat levendig getekende floralis zou goed kunnen want ze zijn vrij variabel. ik ken niet de tunesische fauna goed helaas. groeten toon.
Toon Keukelaar

Markabout

Dag Arp,

gelukkig heb je je mond NIET gehouden  ;): jouw info is nog altijd véél meer dan wat ik ervan brouwde !!
Ik kan nu beginnen googelen, je weet maar nooit, ook al besef ik wel dat dat niet de beste methode is.
Heel erg bedankt !

Citeereen wat levendig getekende floralis
Mooi Toon, Aethiessa floralis lijkt er inderdaad verdacht veel op ...
Mark

Markabout

en WAAW, die foto met dat wantsenkind is echt AF !!
Mark

Markabout

Is het mogelijk dat er in Macrocerus een spellingsfoutje zit?
Ik krijg o.a. een hele mooie vogel bij de resultaten, maar geen enkel insect ...
Mark

Arp

De naam klopt wel, zie Fauna Europaea, maar soms zijn wetenschappelijke namen historisch dubbel in gebruik, bijvoorbeeld voor insecten en vogels of vissen ofzo. Als de groepen maar "ver genoeg" uit elkaar liggen werd er lang niet te moeilijk over gedaan, maar de regels zijn wel dat er maar één geldig kan zijn.

Dat gezegd hebbende, heb ik scheel zitten kijken ... het zal geen Macrocerus zijn  :rolleyes: (sorry!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

De vogel zal Eupetes macrocerus zijn, een soort-naam kan natuurlijk wel dubbel voorkomen in verschillende groepen ;)
Douwe van der Ploeg