TSN 883 of ATX85?

Gestart door Henk de Waard, juni 09, 2014, 09:21:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

M. Hoogteijling

Hartelijk dank voor de uitleg over de blauwige gloed en de witachtig gekleurde randen. Ik constateerde de witte zweem tijdens over zee kijken (2x) met licht in de rug en schuin van achteren. De blauwachtige gloed herken ik niet van ATS-en maar kan extra opvallen omdat ik al jaren het beeld van de Kowa gewend ben.

Wat betreft lichttransmissie-waarden: geweldige testwaarden op papier allemaal maar wat merk ik ervan in de praktijk? En dat is volgens mij marginaal of wordt gecompenseerd door het voor de rest voor mij perfecte beeld (al referentie vooral met het 30x-oculair). Ik merk regelmatig in de vroege schemer dat ik eerder mijn scope kan benutten dan vogelaars met oudere modellen maar dit scheelt geen uren op een dag. In de praktijk gaat het hooguit en dan zelfs nog maar misschien om enkele minuten eerder en langer vogelen.

Kortom, test ze in de praktijk en welke vindt jouw oog het fijnste kijken en welke stelt het lekkerste scherp. Henk, welke wordt het? ;)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Henk de Waard

@Marijn: Nee, ik weet het nog niet - ga de knoop pas in de winkel doorhakken (binnen een paar weken). Nog altijd zijn de ATX85 en TSN883 de grootste kandidaten. Overigens bedankt voor de input w.b. lichttransmissie!

Henk de Waard

Ter info: inmiddels heb ik mijn keuze gemaakt; het is de ATX 85 geworden. Belangrijkste overweging: bij weinig licht duidelijk helderder beeld dan TSN 883 (met 25-60x wide). Ik vermoed dat dit deels komt door een betere lichttransmissie, maar dat het versterkt wordt door de koelere/blauwere kleurstelling van de Swaro's (m.a.w., voor een deel is het meer de indruk die het beeld geeft, dan feitelijke helderheid).
Verder waren beide scoops erg aan elkaar gewaagd. Het belangrijkste nadeel dat ik tot nu toe in de ATX zag, namelijk de blauwe zweem aan de randen bij tegenlicht, viel me nu erg mee. Anderzijds deed de (deze) TSN wat betreft scherpte en contrast niet onder voor de ATX. De 25-60x wide heeft ook een indrukwekkend breed beeldveld (bij hogere vergroting nog iets breder dan de ATX), met ook een prima randscherpte.
Kortom, het verschil in helderheid was eigenlijk het enige noemenswaardige verschil tussen beide scoops. Daardoor (en doordat de blauwe zweem in de ATX meeviel) verdween echter wel mijn aanvankelijke voorkeur voor de Kowa, en is het toch de Swaro geworden. Wat daarbij ook nog meespeelde, was dat de service van Swarovski zich inmiddels bewezen heeft; een prettig idee bij zo'n grote aankoop.
Nogmaals eenieder bedankt voor het meedenken!