TSN 883 of ATX85?

Gestart door Henk de Waard, juni 09, 2014, 09:21:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henk de Waard

Beste mensen,
Nadat hij meer dan 10 jaar trouw dienst heeft gedaan, ga ik binnenkort mijn Leica Apo 77 vervangen. Ik heb me al vrij grondig in de materie verdiept (reviews op internet + zelf testen), maar ik twijfel nog tussen de Kowa 883 met nieuwe 25-60x breedhoekzoom of de Swarovski ATX 85 (ATX 95 is geen optie; vind het gezichtsveld te smal en zie verder eigenlijk alleen de 70x als voordeel). Wellicht zijn er hier mensen die eerder voor een soortgelijke keuze hebben gestaan, die ervaring met (een van) beide scoops hebben, of die anderszins nuttige info hebben – graag!
Concreet heb ik de volgende vragen/overweging:
a) Volgens verschillende internet-reviews is de TSN 883 met nieuwe breedhoekzoom qua beeldkwaliteit gelijkwaardig aan de ATX85; de eerste met wat betere CA-controle, de tweede met iets beter contrast. Dit komt aardig overeen met mijn eigen test-ervaringen, hoewel ik de TSN alleen nog met de oude zoom heb kunnen testen. Is er iemand die hier meer over kan zeggen? Andere reviews noemen de ATX-en namelijk in alle opzichten superieur, en ook sommige verkopers vonden de ATX toch echt een andere klasse dan de TSN 883.
b) Hoe is de degelijkheid van hedendaagse Kowa's? Aangezien de body van magnesium is, zal het een stuk beter zijn dan de oude TSN's, mag ik hopen (waarvan ik verschillende voorbeelden ken van gebroken oculairs etc.)? Hoe houden de lenzen-coatings zich? Swarovski "voelt" als absolute topkwaliteit, Kowa toch wat minder – of heb ik dit mis?
c) De ATX verslaat de Kowa duidelijk (>10%) als het gaat om lichttransmissie (althans bij de Kowa met het oude zoom-oculair). Bij (goed) daglicht merkte ik daar niets van; zijn er mensen die ervaringen hebben met wat minder licht. Hoeveel maakt dit uit? Zou het nieuwe Kowa-oculair het verschil misschien verkleinen?
d) Is er iets bekend over kwaliteitsverschillen tussen verschillende exemplaren van beide scoops? M.a.w. is de ene TSN 883 (cq. ATX85) duidelijk beter dan de andere, of zijn deze verschillen verwaarloosbaar?
Alvast bedankt voor jullie input!
Met vriendelijke groet,
Henk de Waard

KorHaan

Hoi Henk,

De ergonomie van beide scoops is anders; de Swaro ATX heeft een brede scherpstelrol, de Kowa 883 lijkt meer qua scherpstelling op je Leica APO. Is dat nog een overweging?

Ik heb zelf de 95 ATX kort kunnen bekijken op de Dutch Bird Fair, en de Kowa 883 in het veld op Texel bij een Roodkopklauwier. Ik vond het gezichtsveld in de 95 ATX nog best ruim. De Kowa vond ik tegenvallen, wat dat betreft. Heb je overwogen om een viziertje aan te brengen, zodat vogels vinden geen issue meer is, zelfs met kleiner gezichtsveld? Folkert de Boer en ik hebben op dit subforum uitgelegd hoe je dat viziertje maakt van cable ties, en het werkt erg goed. Zelfs vogels in de lucht pik je moeiteloos op. Met 70x werkt dat ook nog. Het is nog een ondergewaardeerd item, maar een absolute aanrader om eens te installeren en uit te proberen. Vogelaars die er eenmaal aan gewend zijn, willen niet meer anders.
Dit geef ik ter overweging. De Swaro ATX 95 kan de 70x vergroting heel best aan, en het maakt nog behoorlijk wat verschil met de 60x van de ATX 65 die ik daarbij vergeleek.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Henk de Waard

Beste Ronald,


Bedankt voor je reactie. Idd vind ik momenteel, waarschijnlijk omdat ik dat gewend ben, een knop om scherp te stellen handiger dan de Swaro-constructie. Maar ik denk dat ik daar wel aan ga wennen, dus een echte overweging is het niet.
Wat betreft een viziertje: dat is niet nodig hoor. Het gaat me bij een breder beeld ook niet zozeer om het in beeld krijgen van een vogel, alswel om het overzicht dat je hierdoor hebt, ook bij bijvoorbeeld zeetrektellen. De Kowa die je had gezien had wellicht nog een oud zoomoculair? De nieuwe breedhoekzoom schijnt echt een breed beeld te geven, bij hogere vergrotingen zelfs nog breder dan de ATX85.


Met vriendelijke groet,


Henk de Waard

M. Hoogteijling

#4
beste Henk,

Ik gebruik zelf nu 5 jaar de Kowa TSN 883 maar wel met vast 30x oculair, de oude zoom heb ik "erbij" maar gebruik 'm zelden simpelweg omdat ik een vaste vergroting het lekkerste vind. Ben nog steeds supertevreden. Wat ik kan toevoegen is dat een ieder die door de Kowa kijkt (bij menig soort is er wel iemand die even wil kijken) nog altijd verbluft wordt door de prestaties, ook de ATX-eigenaren (meestal de 95).

Qua duurzaamheid voelt m'n Kowa nog net zo aan als bij de eerste keer: scherpstellen gaat snel en soepel en het oculair zit strak vast. Coatings, verf: er laat helemaal niets los. Ziet er er uit als gloedjenieuw (wel beschermhoes gebruikt). Uiteraard had ik voor m'n gemoed graag de garantie en service van Swaro gehad maar er is niets dat er op wijst dat ik die ooit nodig zal hebben.

Inderdaad is men op diverse forums uitermate lovend over het nieuwe 25-60x zoom-oculair van Kowa.

Verschillen Kowa en Swaro: Ronald heeft ze al uitgelegd. Persoonlijk vind ik de dubbele focusknoppen het plezierigst werken (heb ook een Nikon en oudere Swaro gehad met van die brede scherpstelringen maar dat werkt voor mij minder prettig). Dat verkopers liever de Swaro verkopen is m.i. niet gebaseerd op objectieve vergelijking maar vooral vanwege die service: altijd lekker als je als verkoper geen omkijken hebt, of vanwege eigen verdiensten. Ik durf te stellen dat er geen sprake kan zijn van een "klasse"-verschil tussen beide telescopen, hooguit in gebruikdetails. En hoe de verschillen er ook uitzien met testkaarten, het gaat om de praktijk.

Heb je ze zelf al zij aan zij getest? Volgens mij de enige mogelijkheid om voor je zelf de knoop door te hakken: het complete beeld: hou je van warmer of juist koelere kleuren etc, gebruiksgemak en als allerlaatste prijs. FWIW: als ik opnieuw de keuze zou moeten maken dan kies ik nu weer voor de Kowa (maar m'n Swaro SV-verrekijker gaat voorlopig niet weg :-)) Ik denk dat in de praktijk kopers "blind" voor Swaro gaan, in elk geval in NL en alleen door het roofvogelembleem de kijker bij voorbaat al beter vinden. Blijf vooral zelf kritisch door zelf te vergelijken.

ben benieuwd waar je voor kiest en waarom, succes
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Corné Timmers

Beste Henk,


Ik denk dat die twee telescopen elkaar niet veel ontlopen. Ik heb ze destijds naast elkaar geprobeerd - nog met het oude oculair van KOWA 20-60x. Een verschil dat ik - met wat moeite - kon waarnemen is dat de Kowa een iets warmer (geliger) beeld heeft. Zonder de Swarovski er direct naast valt het waarschijnlijk niet op. Het komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur.


Onlangs vernam ik van een niet nader te noemen dealer dat er wel wat schort aan de service van de importeur van Kowa. Bij eventuele problemen na de koop zit je dus waarschijnlijk beter bij Swarovski (hoewel ik hoorde dat die superservice ook niet meer helemaal is wat het was). Dit is dezelfde importeur die de nederlandse distributie van de Meopta meostar 82 hd verzorgt: ook een hele interessante telescoop in de topklasse.


Succes met je keuze!
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

M. Hoogteijling

Een rechtstreekse test tussen de 2 (maar dan de Kowa-versie met rechte inkijk): http://www.rokslide.com/2012-01-09-05-09-42/optics/261-swarovski-atx85-kowa-884

Een nadeel van Kowa kan zijn dat ik begrepen heb dat eventuele reparaties via Duitsland verlopen wat veel tijd kan kosten. Op mailtjes naar Kowa heb ik in elk geval nooit antwoord gehad, van Swaro wel (en snel). In Lelystad zit echter een onofficiele reparateur die hel veel kan behalve het hervullen met gas (wat volgens hem echter niet zo veel zou uitmaken....)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: Henk de Waard op juni 10, 2014, 07:58:31 AM
Beste Ronald,

... De Kowa die je had gezien had wellicht nog een oud zoomoculair? De nieuwe breedhoekzoom schijnt echt een breed beeld te geven, bij hogere vergrotingen zelfs nog breder dan de ATX85.


Met vriendelijke groet,


Henk de Waard


Ja, dat denk ik wel, dat ik het oude zoomoculair heb gezien. Maar ik vergeleek met het 32x WA oculair van de Leica 77 Televid.

Groet, Ronald

Henk de Waard

#8
Marijn, Corné, Ronald,


Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de scoops i.d.d. al naast elkaar getest; de Swaro leek me daarbij iets meer contrast te hebben ("scherper" bij kleine lettertjes op afstand), terwijl de Kowa bij tegenlicht een beter CA-controle had (de buitenrand van het beeld van de Swaro had een duidelijke blauwe gloed; iemand dat eerder gezien? Ik lees er niets over op internet). Overigens was dit de Kowa met het oude zoomoculair; met de nieuwe zoom moet ik nog testen.


Qua overall-beeld was ik over de Kowa erg te spreken, en omdat de internet-reviews ook positief zijn, overweeg ik om die te kopen. Prijs speelt ook mee; hoewel niet heel belangrijk, vind ik een kleine E500,- prijsverschil (scoop + paraattas) toch de moeite waard (zeker als er niet/nauwelijks kwaliteitsverschil is...). Eigenlijk is de de belangrijkste reden waarom ik niet onverwijld voor de Kowa ga mijn mindere "gevoel" bij Kowa als merk (kwalitatief + service). Maar Marijns ervaringen met een vijf jaar oude scoop die nog als nieuw is, stellen wat dat betreft wel wat gerust.


Corné, wat is jouw keuze uiteindelijk geworden? En wat waren je overwegingen daarbij?


Ik dacht trouwens dat ik ergens weleens een test was tegengekomen over kwaliteitsverschillen tussen verschillende (+10) TSN 883's, maar ik kan die niet meer vinden. Iemand?


Nogmaals dank,


Met vriendelijke groet,


Henk de Waard

M. Hoogteijling

Ha Henk,

Op de site van de tvwg.nl staat wel iets over de spreiding in optische kwaliteit van de Kowa: http://tvwg.nl/ (zie testrapporten, telescopen, onderaan). Voor de rest heb ik in het veld noch op forums negatieve berichten over de Kowa gehoord. Wel ken ik meerdere Kowa-bezitters die al jaren supertevreden zijn met hun scope, ook na menig buitenlandse trip (incl mijzelf).

Ben benieuwd wat het wordt!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Marijn, bedoel je deze?


http://www.tvwg.nl/testrapporten/telescoop/Spreiding%20in%20optische%20kwaliteit%20bij%20telescopen2.htm


Ik heb hem even bij de testrapporten verrekijkers en telescopen van hier op het forum gehaald.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Yep, bedankt voor de aanvulling

Citaat van: KorHaan op juni 11, 2014, 00:41:02 AM
Marijn, bedoel je deze?


http://www.tvwg.nl/testrapporten/telescoop/Spreiding%20in%20optische%20kwaliteit%20bij%20telescopen2.htm


Ik heb hem even bij de testrapporten verrekijkers en telescopen van hier op het forum gehaald.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Corné Timmers

Hallo Henk,


eerst heb ik de ATX85 gehad, nu heb ik de (nieuwe) ATS 80 hd met 25-50 oculair vanwege het lagere gewicht. De ats80 doet eigenlijk nauwelijks onder voor de atx85 behalve dat je met het groothoekoculair maar tot 50x kunt gaan, maar dat vind ik ruim voldoende.
Mijn voorkeur voor Swarovski komt vooral door (het idee over?) de betere service: het is toch een smak geld en als er iets niet goed is dan weet je dat het bij Swarovski snel en netjes opgelost wordt. Bij de andere merken is dat meer de vraag.
Overigens nog iets dat ik niet had vermeld en waar ik nooit iemand over hoor: een nadeel van Swarovski's vind ik de zeer geringe scherptediepte in combinatie met een zeer soepel lopende scherpstelring; ik moet altijd een paar keer op en neer draaien om de beste scherpte te vinden. Bij bijvoorbeeld de Leica apo televid 65 had ik dit probleem niet. Als de Leica (82) wat lichter zou zijn, dan zou dit mijn ultieme telescoop zijn denk ik.


Voorts blijf ik benieuwd naar telescopen als Meopta Meostar s2 en Vortex razor hd; het lijkt alsof niemand in Nederland zich daaraan waagt. Dus bij deze: is er iemand die toevallig al veldervaring heeft met deze scopes? Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Corné Timmers

Nog even over die blauwe rand bij de ATX: ondanks dat uit vele hoeken wordt beweerd dat CA waar dan ook in het beeldveld verleden tijd is bij de ATXen, is deze mij ook opgevallen. De scherpte aan de rand vond ik wel verbluffend en volgens mij is de ATX de enige telescoop die zo perfect scherp is tot het uiterste randje.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

M. Hoogteijling

Wat betreft randscherpte zou het nieuwe zoomoculair van Kowa niet voor de ATX onderdoen. Interessant om te lezen dat jij bent overgestapt van een ATX naar een ATS. geeft m.i. ook aan dat de echte toppers de randen van het visueel mogelijke hebben bereikt (optisch gezien).

Ook ik ben benieuwd naar de prestaties van de elders gelauwerde Meopta. Qua prijs scheelt het, inclusief oculair, ca € 400 met een Kowa maar als je de TSN 883 met vast 30x-oculair aanschaft is het prijsverschil minimaal....

Wat betreft het scherpstelmechanisme: ik gebruik de fijne instelrol van de Kowa 90% van de tijd. Werkt precies zonder tijdverlies of twijfel. Ik durf niets te zeggen over de scherptediepte tov andere merken.

Citaat van: Corné Timmers op juni 11, 2014, 15:19:53 PM
Nog even over die blauwe rand bij de ATX: ondanks dat uit vele hoeken wordt beweerd dat CA waar dan ook in het beeldveld verleden tijd is bij de ATXen, is deze mij ook opgevallen. De scherpte aan de rand vond ik wel verbluffend en volgens mij is de ATX de enige telescoop die zo perfect scherp is tot het uiterste randje.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Corné Timmers

Citaat van: M. Hoogteijling op juni 11, 2014, 15:26:11 PM
Wat betreft randscherpte zou het nieuwe zoomoculair van Kowa niet voor de ATX onderdoen. Interessant om te lezen dat jij bent overgestapt van een ATX naar een ATS. geeft m.i. ook aan dat de echte toppers de randen van het visueel mogelijke hebben bereikt (optisch gezien).

Ook ik ben benieuwd naar de prestaties van de elders gelauwerde Meopta. Qua prijs scheelt het, inclusief oculair, ca € 400 met een Kowa maar als je de TSN 883 met vast 30x-oculair aanschaft is het prijsverschil minimaal....

Wat betreft het scherpstelmechanisme: ik gebruik de fijne instelrol van de Kowa 90% van de tijd. Werkt precies zonder tijdverlies of twijfel. Ik durf niets te zeggen over de scherptediepte tov andere merken.

Citaat van: Corné Timmers op juni 11, 2014, 15:19:53 PM
Nog even over die blauwe rand bij de ATX: ondanks dat uit vele hoeken wordt beweerd dat CA waar dan ook in het beeldveld verleden tijd is bij de ATXen, is deze mij ook opgevallen. De scherpte aan de rand vond ik wel verbluffend en volgens mij is de ATX de enige telescoop die zo perfect scherp is tot het uiterste randje.


Ik zou zelfs zover willen gaan om te adviseren dat als je de ATX85 op het oog hebt, je beter voor de ATS80hd kunt gaan: veel goedkoper, lichter, en optisch minimaal verschil. Als je dan toch de allerbeste optische prestaties wilt, dan maar meteen het kijkmonster ATX95...
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Henk de Waard

Opnieuw bedankt voor de reacties!


@Marijn/Ronald: dat was i.d.d. de review die ik zocht; bedankt.


@Corné: één van de verkopers die ik gesproken heb, vertelde dat hij i.d.d. relatief weinig ATX85's verkoopt, omdat velen dan toch voor de ATS80HD gaan. Bij een "tussenmaat" als de ATX85 komt het modulaire systeem uiteraard ook minder tot z'n recht; als je wilt kunnen variëren is het is eerder handig om een echt grote (95) en een echt kleine (65) voorkant te kopen (ikzelf vind echter één wel genoeg...). Toch denk ik niet dat ik voor de ATS zal gaan. Een telescoop koop ik voor een hele poos, en dan wil ik de scoop die op dat moment het beste (voor mij) is (uitgesmeerd over 10+ jaar valt het prijsverschil ook weer wat mee...). Trouwens, was jouw keuze om de ATX weg te doen voor de ATS vooral (alleen) vanwege het gewicht?


Wat betreft ATX95: vind ik dus helemaal niet zo'n "kijkmonster" (hoewel het natuurlijk een heel goede telescoop is): smal (wat heet...) gezichtsveld en het echte voordeel zit m.i. eigenlijk pas bij de 70x vergroting. Van een verkoper hoorde ik trouwens ook dat hij aan de randen een duidelijk mindere CA-controle had dan de ATX85; iets wat ik zelf overigens niet zo kon vaststellen.


Nog anderen met relevante ervaringen? Zijn er bijvoorbeeld mensen op dit forum die hun TSN 883 hebben ingeruild voor een ATX?

Corné Timmers

Hallo Henk,


Is je bij de ATX95 niet opgevallen dat deze 'prettiger kijkt' dan de 85? In kleinere mate bestaat dit verschil ook tussen de ATX85 en de ATS80. Volgens mij zit daar het grootste verschil: objectiefdiameter.
Overigens zou het verschil aan de binnenkant tussen de ATX en de ATS zijn dat de laatste geen field-flattener lenzen heeft (voor het overige zou de optiek in het objectief gelijk zijn). Wat mij echter opvalt aan de ATS, in tegenstelling tot de oudere ATM, is het 'rollerball' effect. Dit effect zou het gevolg zijn van, inderdaad: field flattener lenzen. Swarovski laat er weinig over los, maar je zou haast denken...
Ik ben al te vaak van scoop gewisseld. Onzin natuurlijk, want: allemaal goed. Het is een tic, die ik inmiddels (hopelijk) heb gestopt. Het gewichtsverschil tussen de ATX en de ATS is niet bijster groot, 300-400 gram ongeveer. Maar de ATS is beter te gebruiken op een lichter statief en kop, en met dat laatste valt wel wat te winnen. Komt bij dat de ATS goed in balans is, terwijl de ATX 'tailheavy' is, dus naar achteren hangt, en daarom eigenlijk nog een balance rail (extra gewicht) op de kop nodig heeft.
Uiteraard blijft mijn voornaamste advies: koop je eigen voorkeur.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Henk de Waard

@Corne: nee, dat is me bij de 95 niet opgevallen. Heb dat i.d.d. wel altijd als ik door een 65mm scoop kijk t.o.v. een 80+mm. Maar zal er nog eens extra op letten als ik ze nog eens ga testen.
Goed dat je over dat rollerball-effect begint. Vind dat bij verrekijkers altijd erg irritant, maar heb de scoops tot nu toe alleen "stilstaand" getest. Ga ik dus ook nog even goed op letten.

snwja3

Je ziet dat de aanschaf van een verrekijker/telescoop heel persoonlijk is.
Ik zou bij Swarovski voor de ATX65 (klein en licht en toch goed beeld) of de ATX95 (wel groot, subliem beeld) gaan en niet de ATX85 waarbij je alleen de nadelen van de vorige 2 modellen combineert (groot en zwaar en geen subliem beeld). Wil je toch rond de 80-85mm blijven dan zou ik Corne's advies volgen en de ATS aanschaffen.


Rollerball bij Swarovski is ook zo'n persoonlijke ergernis. Bij de telescoop nog nooit last van gehad, bij mijn nieuwe kijker alleen de eerste keren dat ik hem gebruikte. Nu alleen maar goed beeld, dus ook dat is erg persoonlijk en wordt m.i. door sommigen schromelijk overdreven (zeker tov de voordelen die je hebt)!
Wietze Janse

Sander Haak

#20
Citaat van: Corné Timmers op juni 11, 2014, 20:42:41 PM
Wat mij echter opvalt aan de ATS, in tegenstelling tot de oudere ATM
De ATS serie is ouder maar waarschijnlijk vanwege de stijgende productiekosten is Swarovski gestopt met de ATM(agnesium) en doorgegaan met de ATS. Wel zouden de ATS telescopen die nu gefabriceerd worden een verbeterde lichttransmissie hebben. Waarschijnlijk kan je alleen aan het serienummer zien of het een oude of nieuwe ATS is.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Corné Timmers

In vergelijking met de nieuwe ATS, is de ATM ouder. Doordat Swarovski vooral nog erg goed is in reclame maken ipv informatie verstrekken, durf ik niet met zekerheid te zeggen wat het verschil is tussen de '3' telescopen. Ik heb de indruk dat de nieuwe ATS minstens zo goed is als de ATM en deze was op zijn  beurt beter weer wat beter (lichttransmissie?) dan de 'oude' ATS. Het verschil in gewicht door de binnenbehuizing van magnesium resp. aluminium is uiteindelijk nog geen 200g.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Sander Haak

Ik kan het even niet vinden maar volgens mij gaf Swarovski qua prestaties dezelfde cijfers op voor de oude ATS als de ATM, alleen was de laatste lichter van gewicht. Wel kwam destijds ook het nieuwe zoomoculair uit (25-50x SW) die beter presteert dan het oude zoomoculair (20-60x). De nieuwe ATS heeft weer het oude gewicht maar met een betere lichttransmissie.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Henk de Waard

Opnieuw dank voor de verschillende reacties. Interessant om te horen dat een nieuwe ATS ook verder ontwikkeld is dan een oude(re). Ik ga de relevante scoops binnenkort nog eens op een rijtje zetten om ze tegen elkaar te testen, met jullie input ook in m'n achterhoofd.

Have

Citaat van: Henk de Waard op juni 13, 2014, 22:07:11 PM
Opnieuw dank voor de verschillende reacties. Interessant om te horen dat een nieuwe ATS ook verder ontwikkeld is dan een oude(re). Ik ga de relevante scoops binnenkort nog eens op een rijtje zetten om ze tegen elkaar te testen, met jullie input ook in m'n achterhoofd.

Zie de volgende link voor meer informatie over de nieuwe ATS80 HD, vanaf productie september 2012.
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=238192

Lichttransmissie:

77-79%: ATS80 HD oud met 20-60 zoom (niet meer leverbaar)

81-82%: ATM80 HD met 25-50 zoom (niet meer leverbaar)

82/86%: ATS80 HD nieuw met 20-60 zoom 82%, met 25-50 zoom 86%,  (vanaf september 2012),

86-87%: ATX85 en ATX95

Groet,
Helena

KorHaan

Da's goeie info, Helena  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

#26
Gisteren kon ik weer eens door een ATX95 kijken met m'n Kowa 883 er naast. Uiteraard een mini-test maar bij het kijken door de ATX viel me iets op en ik herinnerde me direct dat ik dit ook bij andere ATX-en heb gehad: een voor mij hinderlijke, lichte/wittige zweem aan de randen en vooral de onderste helft (op 30x) en een blauwige gloed overall. IK zie daar geen details van wat ik zou willen zien maar die wittige rand. Dit keer keek ik over zee en beide fenomenen herken ik niet bij Kowa. Zwaar aangezet: alsof de coating de hoeveelheid licht niet goed kan verwerken. Waar zou dit aan kunnen liggen? Zet ik mijn oog er niet goed op? En heeft iemand anders dit ook gemerkt?

Ook vind ik de zoom zwaar draaien bij de Swaro maar dat zal ongetwijfeld wennen.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Henk de Waard

Beste Marijn,


Die blauwige gloed over het hele beeld, is dat niet gewoon de koelere kleurweergave van de Swaro's? Andersom hebben mensen die dat gewend zijn bij een Kowa of Leica vaak het idee van een ietwat gelig beeld.


Zoals gezegd zag ik trouwens bij de ATX85 een duidelijke blauwe gloed aan de randen van het beeld (helemaal rond); Corné deelt die ervaring (zie onder). Ik begreep van een verkoper dat de CA-controle van de ATX95 aan de randen ("nog") iets minder is dan die van de ATX85. Op internet lees je ook wel geruchten dat de techniek/optisch systeem/etc van de ATX-en geoptimaliseerd is voor de ATX85 (dus - enigszins simplistisch gezegd -  dat Swaro in feite het systeem heeft ontwikkeld voor de ATX85 en daar vervolgens nog een kleinere [ATX65] en grotere [ATX95] versie bij gemaakt heeft) - geen idee wat daar van waar is.


Hierboven staan trouwens mooi de cijfers van de lichttransmissie van de verschillende (generaties) Swaro's. Ik heb weleens begrepen dat die van de Kowa TSN 883 duidelijk minder zijn; klopt dat (iemand daar betrouwbare cijfers van)?


Henk de Waard

KorHaan

#28
Citaat van: M. Hoogteijling op juni 29, 2014, 13:15:14 PM
Gisteren kon ik weer eens door een ATX95 kijken met m'n Kowa 883 er naast. Uiteraard een mini-test maar bij het kijken door de ATX viel me iets op en ik herinnerde me direct dat ik dit ook bij andere ATX-en heb gehad: een voor mij hinderlijke, lichte/wittige zweem aan de randen en vooral de onderste helft (op 30x) en een blauwige gloed overall. IK zie daar geen details van wat ik zou willen zien maar die wittige rand. Dit keer keek ik over zee en beide fenomenen herken ik niet bij Kowa. Zwaar aangezet: alsof de coating de hoeveelheid licht niet goed kan verwerken. Waar zou dit aan kunnen liggen? Zet ik mijn oog er niet goed op? En heeft iemand anders dit ook gemerkt?

Ook vind ik de zoom zwaar draaien bij de Swaro maar dat zal ongetwijfeld wennen.


Marijn, die lichte/wittige zweem aan de randen, had je die bij tegenlicht? Ik heb onderstaand Franstalig review even uit de reviewsector Testrapporten van dit subforum gehaald, en ook daar hebben ze het bij de ATX 95 over "légèrement laiteuse"... "en lumière de face", dus "licht melkachtig" bij tegenlicht. De Kowa 883 heeft daar geen last van.


http://www.topoptics.biz/Technique/Bras-de-fer/SwaroATX95-vs-KowaTSN883.htm


De blauwe zweem in het beeld van de ATX 95 kan ik niet verklaren zonder lichttransmissiecurve, ik zal eens zoeken of ik die kan vinden. Bij de Swarovision verrekijkers in de Allbinos-reviews wordt de witheid van het beeld als zeer goed bevonden, en de lichttransmissiecurves van de 8,5x42 en 10x42 zijn dan ook vrij fraai van vorm, namelijk afgeplat over het zichtbare deel van het spectrum. Alleen bij de 10x42  SV is de piek in het blauwe deel van het spectrum nipt hoger dan in het rode, maar dit verschil is zo minimaal met de rest van de curve, dat het niet zichtbaar zal zijn in het gebruik.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

#29
Henk,

De lichttransmissie van de Kowa 883 is volgens dit review 10% minder dan de 86% van de Swarovski ATX 95, staat ergens halverwege vermeld. Even scrollen naar "Image quality" ; dan de 3e alinea.


http://www.lintuvaruste.fi/hinnasto/optiikkaarvostelu/optics_21_Swarovski_ATX_GB.shtml


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo