Ik word soms gek van al dat zoeken

Gestart door vanerkelens, juni 22, 2007, 23:57:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanerkelens

Het valt mij op dat als je net bezig bent met het determineren van insekten in het algemeen, je soms geen idee hebt waar je het moet zoeken.
Je wroet heel het internet door, bekijkt honderden plaatjes en niets wat er op lijkt en dan al die boeken rond bladeren en dan zet je eindelijk een foto op de site.................................en ja hoor, het is een simpel, algemeen voorkomend insektje en als je dan een naam erbij krijgt en je gaat dit dan intikken op het internet, dan zie je het insectje ineens overal en in elk boek, terwijl jij je eerst de blubber hebt gezocht.

Dan voel ik mij best een beetje stom.........

Zijn er meer mensen die daar last van hebben ?????

J.A.

Esther

O ja ik herken het helemaal. Ik doe erg mijn best om het zelf te kunnen uitvissen maar ik heb gewoon echt nog te weinig kennis en ervaring. Soms voel je je dan ook best stom als iets heel algemeen blijkt te zijn, maar ja voor mij is het nieuw.
De meest gewone plantjes zijn voor mij nieuw. Ik laat ook wel eens vragen liggen die ik liever dan maar prive aan iemand stel omdat ik bang ben dat het stom staat ;-)
Ik had er gister weer een, ik kon een bladrand niet goed zien en kwam er niet uit of het nou een gaafgerand blad was of dat het stekels waren, het bleek gewimperd te zijn, hetgene dat is dacht dat stekels waren dat was beharing. Maar iemand heeft me ooit gezegd, er zijn geen domme vragen, er zijn alleen domme antwoorden, en dat is waar, als je het niet vraagt zul je het ook nooit weten.

Groet Esther

Geert-Jan Kroon

Zelf heb ik dit ook nog erg vaak. Maar het grote voordeel van al dat zoeken is dat je na elke zoeksessie weer een heel stuk wijzer bent geworden. Je weet veel beter op welke dingen je mote letten om bepaalde soorten te determineren. Op die manier leer je dus steeds sneller beestjes, plantjes ed. op naam te brengen. Totdat je het zelf kan. Ik zie elk dingetje altijd weer als een nieuwe uitdaging! En het verveelt nooit. :)  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Rinie van Reenen

Dat herken ik zeker! Bij vogels heb je idee in welke richting je het moet zoeken, bij planten meestal ook, en bij dagvlinders ook meestal wel, maar bij al die andere beestjes! Als je nu nog kon bladeren in het soortenoverzicht, dan zou het nog wel gaan, maar vaak heb je geen idee waar je moet beginnen, naar wat voor naam je moet zoeken enzo. En een basisinsektengids (1400 soorten) helpt ook niet altijd - hoewel het natuurlijk vaak al wel helpt voor de richting waar je het in moet zoeken: is het een wants, een kever, een cicade etc; maar daarna............
Groet, Rinie van Reenen

Geert-Jan Kroon

Citeermaar daarna............
.....gooi je het op het forum en helpen we elkaar :duim: .  
Groet,

Geert-Jan Kroon

vanerkelens

Ha ha, .....geert jan, die was goed !

Maar het klopt ook inderdaad, dat je steeds meer gaat begrijpen, naar gelang je langer er mee bezig bent.
Dat je Ordes hebt en dan Families enz.
Maar binnenkort ga ik toch eens even lekker shoppen in de betere boekhandel in Amsterdam om mij toch uit te leven in een paar goede boeken.
Let op....binnenkort kunnen jullie bij mij terecht voor advies...........ha ha

J.A.

Rinie van Reenen

Citeer
Citeermaar daarna............
.....gooi je het op het forum en helpen we elkaar :duim: .
Precies, zo is dat! Mijn hartelijke dank daarvoor!
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat het een beetje hulpeloos voelt: heb je een wit vlindertje, kijk je je vlindergids na, en geen resultaat. Het voelt wel als een soort zwaktebod om de vraag op het forum te gaan zetten. Maar goed, het antwoord is dan natuurlijk allesbehalve zwak; je determinatie gaat op die manier zowel vlug als zeker!
Groet, Rinie van Reenen

tekenaar

wees gerust, iemand die de vlinders een beetje kent vergaat het nog steeds net zo bij de kevers en omgekeerd. Er zijn nu eenmaal giga-veel soorten insecten.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Mark van Veen

#8
1. Bedenk dat zelfs als er 1400 insekten in een boek staan, dat maar een fractie is van het totaal aantal soorten. Vrijwel alle boeken zijn bovendien in het buitenland gemaakt, waar algemeenheid anders kan liggen dan in Nederland. Ik heb wel eens de vergelijking gehoord dat insekten in een plaatjesboek opzoeken hetzelfde is als een vogel opzoeken in een boek met 50 vogelplaatjes.

2. Wees vooral systematisch in het uitzoeken. Geen honderden plaatjes, maar een geordende vraag:
a. is dit een insekt? (6 poten, driedelig lichaam, antennen);
b. uit welke orde van insekten komt mijn dier? (hier worden al veel fouten gemaakt);
c. heeft de orde een indeling? Zo ja binnen welke suborde valt mijn dier? (denk aan Heteroptera, wantsen en cidaden);
d. kan ik vervolgens een familie vinden? (hier wordt het echt moeilijk en voor sommige groepen wordt het terugvallen op stevige determineertabellen; soms makkelijker, bv bij bijen en wespen);
e. is er determinatieliteratuur over mijn familie? (op dit niveau altijd stevig determinatiewerk).

3. zoek in de buurt een insektenwerkgroep! Niets zo leerzaam als een aantal avonden naar insekten kijken en determineren met mensen die aan kunnen wijzen waar de subcostaalcel zit.

4. concentreer je op een aantal groepen. In de beperking toont zich de meester. Ik weet hoegenaamd niets van kevers, cicaden, sluipwespen, muggen en ander spul.

5. en vooral: geef niet op als je het leuk vind!
groet,

Mark van Veen

vanerkelens

Inderdaad, een cursus of informatieavond.......dat zou leuk zijn.
Daar ga ik eens naar zoeken!
En wat betreft het verdiepen in één soort.........ook gelijk in!
Dan krijg je ook een veel leukere discussie over iets, dan kan je kijken naar de details en daar dan meer op in gaan.

Geeft een stukje rust en zekerheid en ga je raad maar eens opvolgen !!

Dan ga ik mij eens lekker verdiepen in het hele kleine spul en hou ik de andere insekten voor de mooie plaatjes erbij!

Groet J.A.

AndreVrijens

Ik ben duidelijk niet de enige die vol verbazing is bij de determinatiekwaliteiten van de vakmannen. Waar ik niet verder kom dan wants of zweefvlieg met twee gele streepjes flapt de kenner zonder aarzeling de latijnse namen als Deraeocoris flavilineas en Chrysotoxum bicinctum eruit als in het rijtje aap, noot, mies...
Hiervoor niets dan lof.
Een cursus of informatieavond zoals vanerkelens voorstelde is misschien helemaal niet eens zo gek. Waar te beginnen, waarop moet je letten als je geen flauw benul hebt? Wanneer is een vlieg een daas en wanneer een horzel of een roofvlieg?
Als deze deuren opengaan voor de mindere kenners onder ons, krijgen de admins een beetje verdiende rust en kunnen ze gerichter vragen beantwoorden.....

toch? :whistle:  
mvg.  André

Rinie van Reenen

Citeer1. Bedenk dat zelfs als er 1400 insekten in een boek staan, dat maar een fractie is van het totaal aantal soorten. Vrijwel alle boeken zijn bovendien in het buitenland gemaakt, waar algemeenheid anders kan liggen dan in Nederland. Ik heb wel eens de vergelijking gehoord dat insekten in een plaatjesboek opzoeken hetzelfde is als een vogel opzoeken in een boek met 50 vogelplaatjes.
Dat was eigenlijk precies het punt dat ik wilde maken, ja. En ook nog: er staat veelal maar 1 kleed in, en da's vooral bij libellen wel lastig.
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

CiteerAls deze deuren opengaan voor de mindere kenners onder ons, krijgen de admins een beetje verdiende rust en kunnen ze gerichter vragen beantwoorden.....

toch? :whistle:
En dan komt er wel weer een nieuwe lichting mensen die er verder niets van weet; vogelaars enzo (zoals ik dus)...
Groet, Rinie van Reenen

Mark van Veen

Citeer
CiteerAls deze deuren opengaan voor de mindere kenners onder ons, krijgen de admins een beetje verdiende rust en kunnen ze gerichter vragen beantwoorden.....

toch? :whistle:
En dan komt er wel weer een nieuwe lichting mensen die er verder niets van weet; vogelaars enzo (zoals ik dus)...
Een van de leuke dingen van de site is nu juist dat het zoveel mensen interesseert in de natuur. Doordat mensen goed gaan kijken naar het kleine spul stijgt de waardering ervoor en dat vind ik leuk. Sterker, dat vind ik noodzakelijk.

Ik help dus graag en doe dat naar vermogen (in termen van tijd en kennis). Wel wil ik mensen motiveren zelf te kijken en zich zelf te verwonderen.
groet,

Mark van Veen

vanerkelens

Ik moet wel zeggen dat deze site mij enorm stimuleerd en motiveerd.
En ik mij steeds meer ga verdiepen in al dat kleins en dit weer resulteerd in het belang van het behoud ervan.
Meer groen en lekkere wildernis, waar je heerlijk door heen kan wroeten.
Naast mijn drukke baan vind ik het een heerlijke ontspanning en een goede gezonde inspanning !

Joke

Louis.Boumans

De Nederlqndse Entomologische Vereniging (NEV) had een paar jaar geleden een beginnerscursus van drie of vier bijeenkomsten. Missch gaan ze dat weer eens doen bij voldoende belangstelling. Zoek evt op de site www.nev.nl .
Verder natuurlijk de plaatselijke KNNV afdelingen en IVNs.