Hoofdmenu

beverrat

Gestart door j.peltenburg, juni 22, 2007, 19:26:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.peltenburg

Sinds enkele dagen wonen er 2 beverratten bij ons achter in de singel.  Het is me helaas nog niet gelukt om een goede foto van ze te maken. Wel heb ik inmiddels gelezen dat deze beestjes door het waterschap worden bestreden omdat ze oevers e.d. ondermijnen en zich erg snel voortplanten. Moet ik ze aangeven bij onze gemeente of kiezen voor de natuur?  

tekenaar

als je kiest voor de natuur, geef je ze aan... (exoten, zie discussie onder "wetgeing en ethiek")
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

laatvlieger

#2
Waarom zijn het trouwens geen muskusratten? Die liggen namelijk meer voor de hand. (Ook een exoot trouwens, die fel bestreden wordt)

Voer je ze s.v.p. ook in op waarneming.nl?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

grutto

Citeerals je kiest voor de natuur, geef je ze aan... (exoten, zie discussie onder "wetgeing en ethiek")
Precies het juiste antwoord.

:):):)


Groet,


Grutto



(Tjeerd)
Groet
Tjeerd

j.peltenburg

Citeer
Laatvlieger: Waarom zijn het trouwens geen muskusratten? Die liggen namelijk meer voor de hand. (Ook een exoot trouwens, die fel bestreden wordt)

Vandaag heb ik een foto kunnen nemen van een van de twee. Weliswaar geen beste (te weinig zoomvermogen op mijn camera) maar qua formaat dacht ik hier echt een beverrat te zien. Met de verrekijker zag ik een soort van grijszwart streeppatroon op zijn/haar rug. Dus mocht ik het fout hebben dan hoor ik dat graag.
Overigens heb ik het stuk wetgevng en ethiek gelezen en volgens de meesten hier waarschijnlijk moeilijk te begrijpen, maar ik zit echt met een dilemma. Zo'n prachtig dier willens en wetens uit te roeien is voor mij iets wat zwaar tegen mijn geweten indruist. Alle argumenten die hier voor pleiten begrijp ik trouwens zeer goed. Maar inderdaad nuchter beredeneren is voor mij een stuk moeilijker dan  gevoelsmatig.  

grutto

Citeer
Citeer
Laatvlieger: Waarom zijn het trouwens geen muskusratten? Die liggen namelijk meer voor de hand. (Ook een exoot trouwens, die fel bestreden wordt)

Vandaag heb ik een foto kunnen nemen van een van de twee. Weliswaar geen beste (te weinig zoomvermogen op mijn camera) maar qua formaat dacht ik hier echt een beverrat te zien. Met de verrekijker zag ik een soort van grijszwart streeppatroon op zijn/haar rug. Dus mocht ik het fout hebben dan hoor ik dat graag.
Overigens heb ik het stuk wetgevng en ethiek gelezen en volgens de meesten hier waarschijnlijk moeilijk te begrijpen, maar ik zit echt met een dilemma. Zo'n prachtig dier willens en wetens uit te roeien is voor mij iets wat zwaar tegen mijn geweten indruist. Alle argumenten die hier voor pleiten begrijp ik trouwens zeer goed. Maar inderdaad nuchter beredeneren is voor mij een stuk moeilijker dan  gevoelsmatig.

Wat leuk dat je dat zo schrijft want hier blijkt duidelijk uit dat emotie een grote rol speelt en als je dat van je zelf weet is dat erg waardevol.
Dit schrijf ik omdat je nog wel een leest dat er kleine aktie groepjes zijn die ook alles willen laten leven en helaas kan dat niet altijd.


Groet,


Grutto




(Tjeerd)
Groet
Tjeerd

mlahaye

#6
Beste Mr/Mevr. Peltenburg,

Het zou leuk zijn als u uw foto aan de waarneming kan toevoegen en kan laten weten of de foto's op de web-site staan (de soort kan dan met zekerheid worden vastgesteld).
Als u moeite heeft om de exacte locatie aan te geven, kunt u de waarneming 'onder embargo' zetten. De waarneming wordt dan wel opgeslagen, maar is niet voor 'derden' zichtbaar.
Wat betreft uw dilemma, als ik uw reacties lees, dan geniet uw volop van de dieren. Dan is er toch geen enkele reden om de dieren te melden (vanuit uw optiek)?

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

j.peltenburg

Hallo Maurice,
Bij mijn waarneming d. 2007-06-24 1 foeragerend  Beverrat Myocastor coypus Rotterdam -   heb ik een foto toegevoegd. Hopelijk is hij duidelijk genoeg om te constateren of het nu echt een bever- of muskusrat is. Ik ben heel blij dat het aanmelden bij het waterschap voor veel mensen niet per definitie de meest gewone zaak van de wereld is (al begrijp ik het wel). Sinds ruim een jaar woon ik aan een net gegraven singel en ben erg verbaasd hoe snel de natuur er zijn weg vindt. 's Avonds is het een kabaal van jewelste door de honderden kikkers. Er zwemmen nu al allerlei soorten watervogels met hun jongen. Van de week stond er een hele familie zwaan bij me naar binnen te kijken. Ik ben heel blij met je reactie en hoop dat je iets met de foto kan. Ik zal proberen z.s.m. een betere foto te maken.
Vriendelijke groet, Anneke Peltenburg

Tim Asbreuk

Beste mevrouw Peltenburg,

Het niet aangeven van deze dieren is misschien wel diervriendelijk. Maar als ze een hol graven vergraven ze daarbij met gemak 2 m3 aan grond. Als dit in een tuin gebeurd is het noch niet zo heel erg maar als er een muur, weg of dijk door verzakt kan de schade flink oplopen. Ik wil u niet verplichten tot aangifte maar onschuldig zijn die dieren ook niet.

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

grutto

CiteerBeste mevrouw Peltenburg,

Het niet aangeven van deze dieren is misschien wel diervriendelijk. Maar als ze een hol graven vergraven ze daarbij met gemak 2 m3 aan grond. Als dit in een tuin gebeurd is het noch niet zo heel erg maar als er een muur, weg of dijk door verzakt kan de schade flink oplopen. Ik wil u niet verplichten tot aangifte maar onschuldig zijn die dieren ook niet.
Precies er zijn redenen genoeg hier werk van te maken. Niets doen kan ook verwijtbaar zijn indien juist in dat gebied iets zou gebeuren.
Maar aan de andere kant is de muskusratten bestrijding ook niet om zn achterhoofd gevallen en speuren ook alles na. Wellicht hebben ze de klemmen er nu al staan.

Groet,


Grutto




Groet
Tjeerd

laatvlieger

#10
Zeker, ze kunnen erg schadelijk zijn! En daarnaast is er bij exoten vrijwel altijd ook sprake van andere problemen zoals bijvoorbeeld concurrentie met een inheemse soort of overdracht van nieuwe ziekten, etc etc.


Even over de foto. Het betreft, zoals ik al vermoedde, een muskusrat en geen beverrat.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

j.peltenburg

Bij "mijn waarnemingen" heb ik beverrat inmiddels veranderd in muskusrat. Wanneer deze waarnemingen gevolgd worden door de muskusrattenbestrijding en/of er wordt voldoende speurwerk verricht dan is dat zo. Voor mijn eigen gevoel heb ik hier dan in ieder geval niet moedwillig aan bijgedragen.
Bedankt voor al jullie reacties.
Groet, Anneke  

grutto

Citeer
Maar aan de andere kant is de muskusratten bestrijding ook niet om zn achterhoofd gevallen en speuren ook alles na. Wellicht hebben ze de klemmen er nu al staan.

Groet,


Grutto
Dat doen ze natuurlijk niet via deze sites maar gewoon in het veld. Speuren is een onderdeel van hun functie.

Overigens is het handig deze mensen te kennen in het gebied waar je veel komt want ze weten en zien veel.

Hopelijk ga je je mening nog eens bijstellen m.b.t. deze diersoorten.


Groet,

Grutto






Groet
Tjeerd