Tussen de Smaragdlibellen:

Gestart door Goyatlah, juni 23, 2007, 00:57:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Tussen de Smaragdlibellen (ook op de foto en onmiskenbaar) zat deze. Aanmerkelijk groener dan de rest, geel voor op de kop en geen echte knots. Mannetje Metaalglans dus? (plz say yes  :unsure: )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

#1
Helaas Dolf, dit is een vrouwtje Smaragd.....
Metaalglans heeft altijd gele vlekjes op S2 en S3 al zijn die bij mannetjes klein. Mannetjes MG echter hebben een heel smal 'middeltje'. Beide geslachten zijn ook meestal een stuk glimmender dan Smaragd. Bovendien hebben MG niet van die duidelijke oranje vlekjes op de basis v.d. vleugels en geen zwarte (maar lichtere) stigma's, beide kenmerken van Smaragd.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Moi Frank,

bedankt voor je reaktie en ik kan wel met je verhaal meegaan, behalve 1 punt, nl de voorkant van de kop (andere foto van hetzelfde dier): dit gele zou toch typisch MG moeten zijn, als ik Dijkstra er zo op na kijk?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerMoi Frank,

bedankt voor je reaktie en ik kan wel met je verhaal meegaan, behalve 1 punt, nl de voorkant van de kop (andere foto van hetzelfde dier): dit gele zou toch typisch MG moeten zijn, als ik Dijkstra er zo op na kijk?
Hee die Dolf, dit beest heeft duidelijk zwarte zijkanten van zijn snoet, waar de metaalglanslibel gele zijkanten heeft. Het gaat niet om een deel van de ogen, maar echt om het voorhoofd.
Jammer!

JohanvantBosch

Even een van Theop bakker gejat, waarop de gele zijkant van het voorhoofd te zien is.


Goyatlah

#5
Ok, nou snap ik het. Frons van mijn beest was ook geel, en dacht dat dat dus alleen bij Glanslibellen zo was. Nou maar eens kijken of ik een paar van die beesten kan vinden, die dan ook nog bereid zijn om te poseren (heb er tot nu toe dan maar 1 gezien - van een hele afstand, maar vrouwtje, met afstaande legboor)
Bedankt...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Nu we het toch over Metaalglans- en Smaragdlibellen hebben:
Het viel mij laatst op bij een mannetje Metaalglans dat de beoordeling van de vorm van het achterlijf afhankelijk is (kan zijn) van de hoek waaronder je 'm bekijkt. De foto is een compositietje van hetzelfde beestje. Van (schuin) opzij lijkt de verdikking 'lager' te zitten, bijna als bij Smaragd! Van een afstandje waarbij je andere kenmerken niet goed kunt zien zou dat verwarrend kunnen werken.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Bij de achterlijfsvorm, ook van andere soorten, geldt eigenlijk dat die alleen recht van boven echt te beoordelen is. Onder een hoek gaat het ook nog wel eens goed, maar betrouwbaar is het niet, dat heb je hier fraai geïllustreerd.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0