Rubus idaeoides nothom. pseudo-caesius

Gestart door artos, juni 05, 2014, 21:37:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

artos

Hallo allemaal, Ik heb vandaag weer een braam gedetermineerd en ben uit gekomen op Rubus idaeoides nothom. pseudo-caesius.
http://waarneming.nl/waarneming/view/85181396

Ik kan deze niet invoeren en hij verschlit duidelijk met ideaoides dus heb ik hem voorlopig op rubus spec gezet.
De stekels zijn niet paars maar ik vond er wel een nieuw bladloot in de zon mte paarse stekels, hij was echter te klein om zinvol te zijn voor determinatie, ik zal morgen wel een foto ervan maken.

Klopt het dat dit de Rubus idaeoides nothom. pseudo-caesius is?
En waarom staat de Rubus idaeoides nothom. pseudo-caesius niet in de lijst?

Stef,

peterv

Dag Stef,


Ik begin met jouw laatste vraag: waarom staat deze niet in de lijst? Het antwoord is dat soorten meestal pas aan de lijst van waarneming.nl worden toegevoegd als er ook echt waarnemingen van zijn gedaan. Een "lege"'  soortenlijst neemt onnodig ruimte in en vergroot de kans op verkeerde invoer.


Jouw oplossing, invoeren als rubus spec, en bij de details te vermelden waar je aan denkt is prima.


Deze braam is taxonomisch nogal problematisch. De beschrijving op de nederlandse bramenwebsite wijkt wat af van die van Weber in de Hegi en de soortnaam ontbreekt ook in Pesi (Europees taxonomische soortenlijst). Kortom: eigenlijk een vreemde kruising, dan wel terugkruising, met dauwbraambloed.


Op basis van foto's zou ik geen uitspraak over jouw plant durven te doen. Eigenlijk zou je die met DNA willen checken.




groeten, Peter
Peter Venema

artos

Hallo Peter,

Het is idd wel een vreemde kruising in vergelijking met de idaeoides. ik denk zelf dat het een idaeoides is die is terug gekruist met de dauwbraam en dus 4 delen dauw en 1 deel framboos is. (dauwbraam is tetraploid en framboos diploid)
ik ben vandaag overigens nog ff langs een 'framboos' gefietst die totaal geen vruchten gaf, alle jaren daarvoor ook niet. toen ik goed keek vond ik de bladeren van de turio soms een beetje apart, alsof het meer dauwbraam was. het is natuurlijk mogelijk dat de idaeoides is terug gekruist met de framboos waardoor je FFDD krijgt om vervolgens weer te kruisen met de framboos om een FFD te krijgen. En dan hebben we het nog niet eens over alle exotische bramen die mensen in hun tuin planten die ongetwijfeld mee werken met de evolutie van de coryfolii. Ik heb bijvoorbeeld de rubus illecebrosus in me tuin staan, die zal ongetwijfeld wel een keer kruisen met een braam om een merkwaardige hybride te laten ontstaan.

Stef,