Anatis cf labiculata

Gestart door harry60, juni 05, 2014, 18:19:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

heeft toch een wat andere tekening op de kop ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Fantastische waarneming Harry  :duim:

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, met dat halsschild kan het er maar één zijn: Anatis ocellata - die heb ik nog nooit helemaal melanistisch gezien!!

Heb je een mooie dorsale plaat gemaakt voor Kerbtier?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Waarom geen Oenopia impustulata met iets afwijkend halsschild?


Hoe groot was dit beestje eigenlijk?

harry60

#3
Het is niet mijn foto maar ik ga even verder informeren hoe en wat.

Ik weet een locatie en dat is Canada, :) dis misschien veel minder spectaculair dan het lijkt ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: Gerrian op juni 05, 2014, 19:15:19 PM
Waarom geen Oenopia impustulata met iets afwijkend halsschild?
Oenopia impustulata heeft in feite een dichtgevloeide kattenpoot, met lateraal op beide zijden een stip ernaast - heel erg vergelijkbaar met 10-stipje, maar dan vaker flink dichtgevloeid. Het middengedeelte van de halsschildtekening zou wat dat betreft misschien nog plusminus kunnen, al is de vorm dan ook wat "atypisch", maar de laterale vlekken liggen duidelijk van de rand af midden in de zijvleugel van het halsschild. Bij heel erg melanistische Oen.imp. loopt die vlek misschien netaan door tot de rand, maar dit halschild is "open" en de vlek is niet uitgevloeid naar de rand maar ligt gewoon aan de rand. Precies zoals het voor Ana.oce. hoort te zijn. Middenpartij ook overigens.

En dan de koptekening ... (!)

Bij bijna alle soorten komen bij tijd en wijle (bijna) geheel zwarte/melanistische exemplaren voor. Zo zijn er bijvoorbeeld ook 7-stipjes met helemaal zwarte dekschilden etc. maar ze zijn zeldzaam. Bij sommige soorten (o.a. Aphidecta of Coc.hie.) komt het vaker voor. Zulke melanistische exemplaren zijn vaak erg lastig op naam te brengen, zeker van foto. Maar met dit opvallende "halsschild uit het boekje" voor Ana.oce. is het geen probleem in dit geval.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

misschien deze Fifteen-spotted Lady Beetle - Anatis labiculata

http://bugguide.net/node/view/236921
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Tja - ik had natuurlijk voordat ik antwoord gaf eerst voor de 1000e keer moeten vragen waar en wanneer  :rolleyes:  :-X

Dus bij deze: waar en wanneer  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Oh sorry, ik zie dat je boven al wat had tussengevoegd.

Tja - Canada ...  :-\

Dan wordt het lastig ... kan ook mali zijn ... heeft de fotograaf meer foto's gemaakt van zijkant en/of dorsaal?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Dit soort waarnemingen hoort thuis in Observado.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

De halsschildtekening lijkt inderdaad meer op labiculata :) (o.a. voorrand)

Ik verplaats 'm effe
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

ik denk dat zelfs een Anomalous Asian Multi-colored Ladybug Beetle mogelijk is ?
http://www.dpughphoto.com/clay_county.html

Zal lastig worden, deze liep binnenshuis en ze heeft deze op de bloemetjes in haar tuin gezet.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Je moet niet alles geloven wat je op internet tegenkomt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Koptekening is inderdaad Anatis en niet Oenopia. Daar had ik nog niet naar gekeken, 't was even een snelle reactie vlak voordat ik wegging.
Canada maakt het verhaal wel ingewikkelder; zo ver ben ik nog nooit van huis geweest. Labiculata lijkt me een goede kandidaat, maar misschien zijn er daarginds wel meer lhb-tjes die erg op elkaar lijken. Mooi studiemateriaal voor een ander tijdstip.

harry60

Merci voor deze input van allen, soms wel eens leuk iets te zien van niet naast de deur. :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Zeker leuk om beestjes van elders te zien Harry  :duim:  maar zet het er wel even bij ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)