Nieuwe kijkers van Zeiss: de Victory SF

Gestart door KorHaan, juni 04, 2014, 03:05:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

https://twitter.com/BirdwatchExtra/status/473787009774125056/photo/1


:o :o :o Een Swarovision-kloon!


Op birdforum is er sprake van een nieuwe serie: 8x32 - 10x32 - 8x42 - 10x42
De 8x42 zou een gezichtsveld van 148m/1000m hebben. 148! Zeiss vermeldt op dit (nachtelijke) uur dat we nog geduld moeten hebben maar iemand heeft gelekt op twitter.
Eerste indrukken: ergonomisch anders dan een Swarovision, met 3 scharnierpunten i.p.v. 2, waardoor het scherpstelwiel lager hangt tussen de buizen. Dat lijkt op wat de Victory HT heeft, zodat je dus zou kunnen scherpstellen onder de rand van een petje. Dat is het voornaamste verschil met de Swarovision. Verder is de dioptrie-instelling een ring boven het scherpstelwiel, zoals bij de Victory HT, en geen gecombineerd scherpstel/dioptriewiel zoals bij de Swarovision.

Hoe lekker focust de Victory SF? Zacht als boter? En gelijkmatig, zonder weerstand naar 1 kant zoals de Swarovision?
Hoe snel is de scherpstelling? Anderhalf keer rond, maximaal? Of is het een trage scherpsteller zoals de Swarovision?
Wat is het eyerelief?
Wat wordt het gewicht?
Welke glassoorten zitten erin? Fluoriet?
Welke prisma's?
Zit er ook lotutec op de lenzen?
Waarvoor staan de letters "SF"?

Man, wat een vragen. Ik ga dit met belangstelling volgen.

Ik wil er één!!!!! ( *hijg* )

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

#1
http://www.zeiss.com/sports-optics/en_us/nature/binoculars/victory-binoculars/victory-sf-binoculars.html#models

Er komen voorlopig twee SF-modellen uit dit jaar: de 8x42 en de 10x42.

De 8x42 heeft een gezichtsveld van 148 meter, en dit zou scherp zijn tot de rand. Het oculair bestaat uit 7 lenselementen, waaronder 2 FIELDFLATTENERS! Dat is nieuw voor Zeiss, en verklaart waarom de randscherpte vergelijkbaar is met de Nikon EDG en Swarovision EL.
Er zitten ook Ultra-FL-lenzen, van fluoriet dus (ED), in voor betere CA-correctie, en dus beter contrast. Dat maakt samen met resolutie een scherper beeld, met groot scheidend vermogen. De prisma's zijn Schmidt-Pechantype, in de Victory HT zitten Abbe-Königprisma's. Dat verklaart de wat mindere lichttransmissie van de SF, maar 92 % is nog wel "Heisenberg-level" (sorry,  ;D , als 'Breaking Bad'-fan veroorloof ik me hier even een grapje), wat wil zeggen dat dat héél goed is.

Het vreemde is, dat het gewicht van de 8x42 SF slechts 780 gram is; als je bedenkt dat er al 14 lenselementen alleen in de beide oculairs zitten, en naast de SP-prisma's (4) waarschijnlijk ook nog minstens 6 objectieflenzen, vraag je je af, wat dan de behuizing is, als ze het gewicht zo laag hebben weten te houden. Het glaswerk neemt een flinke bulk aan gewicht in.

De afmetingen zijn fors, de SF is nog iets langer dan de Victory HT, en beduidend langer dan de Swarovision. Ik heb een foto gezien van de Victory SF naast de Swarovision EL, de laatste ziet er dan zelfs compact uit! Ik ben benieuwd of de langere bouwwijze ook gunstig is voor de focale lengte. Veel weet ik daar niet van, maar ik heb begrepen dat bij een grotere focale lengte allerlei aberraties beter te corrigeren zijn.

Het eyerelief is 18 mm, wat betekent dat ik persoonlijk waarschijnlijk de eyecups 1 standje uit zal moeten draaien als brildrager, om geen zwarte vlekken te zien spoken door mijn beeld. Geen ramp, want hoe verder mijn ogen van het scherpstelwiel afzitten, hoe makkelijker ik onder de rand van een pet scherpstel. Dus een groot eyerelief zou dan eindelijk eens een groot voordeel voor mij zijn, in plaats van een PITA.

De scherpstelling is iets trager dan de Victory FL-serie, met iets meer omwentelingen van het wiel, maar sneller dan de Swarovision. Bovendien heeft de Victory SF een zogenaamde "Smart Focus" ( ja,ja,ja: vandaar dus de naam Victory SF!!!), die het scherpstellen blijkbaar "tot een zevende zintuig" zo eenvoudig maakt. Die reclamekreten ook... ik weet nog niet eens waar mijn 6e zintuig zit, en dan heeft Zeiss het al over een 7e! :rolleye:
Het zal iets te maken hebben met een snellere scherpstelling van 5 meter tot oneindig, en iets tragere van 5 meter naar de close-focus van 1,5 meter (!).

Natuurlijk zit er LotuTec-coating op de buitenste objectief- en oculairlenzen. Ik had ook niet anders verwacht.

Al met al lijkt me de Victory SF zelfs nog indrukwekkender dan de Swarovision EL, maar tot nu toe hebben we het alleen maar over theorie. De praktijkervaringen, DIE worden interessant.
Iemand heeft al een knetterend reviewtje geschreven, over dat de Victory SF zoveel beter is dan de Swarovision: "...the Victory SF is, what the Swarovision wants to be when it grows up"... Het alarmerende is, dat niemand minder dan Steven Ingraham dit heeft geschreven, dè kijkerexpert van Better View Desired. Maar het geruststellende is ook, dat onze Steven tegenwoordig voor Zeiss werkt... Dus hele grote korrel zout, en we hoeven niet meteen massaal onze Swarovisions te gaan inruilen. ;D ::)

Dat wordt weer uitkijken naar de Dutch Bird Fair in augustus, waar de Victory SF wel zal zijn te bewonderen. Ik vind het een mooie kijker om te zien, ook. De HT vind ik lelijk.  :P

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

http://www.youtube.com/watch?v=d6-Dr8yKWAw&feature=youtu.be

Filmpje over de nieuwe Zeiss Victory SF.

De objectiefdoppen die aan de kijkerriem bungelen, zijn interessant. Ze zijn met elkaar verbonden tot één geheel, zoals ook de regendeksel voor de oculairs is uitgevoerd. (Die bungelt erboven.)

Die man op de kliffen had de 10x42 SF, maar ik heb al een 10x met 120 meter gezichtsveld, dus mijn interesse richt zich voorlopig geheel op de 8x42 SF met zijn 148 m. gezichtsveld. Uiterlijk zijn de kijkers gelijk, dus we kunnen ons een goede indruk vormen hoe groot ze zijn in de hand. Maar wel lichter van gewicht dan vergelijkbare Swarovision EL's en met andere ergonomie.
Ik wil er zo graag één uitproberen. Ze zien er geweldig uit.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

gaaf filmpje, bedankt voor het posten. Het lijken lange (grote) kijkers. Ben zeker benieuwd hoe ze zich verhouden tot de huidige SV-standaard. Een gezichtsveld van bijna 150m, scherp van rand tot rand klinkt erg uitnodigend. Spannend! Enig idee waneer ze beschikbaar zijn?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Geen idee. Ik neem aan dat ze mondjesmaat worden gemaakt en dat mensen die geïnteresseerd zijn, een bestelling kunnen plaatsen. Zelf moet ik op zoek naar een dealer, die ze al op voorraad heeft. Ik denk dat ik nog twee maanden wacht tot de Dutch Bird Fair. Leuk! Beetje voorpret! Vakantiegevoel!
Ik wil vooral weten hoe Zeiss de fieldflatteners heeft uitgevoerd, temeer omdat ze dat nooit eerder aan de hand hebben gehad. En gek genoeg denk ik, dat de binocular-to-beat niet een andere 42 mm is, maar de Swarovision 8x32 EL. Voor mij, althans. Ik zoek nog steeds een avond/nachtkijker, de Victory HT didn't do it for me, en nu is er een veel mooiere, heldere 8x42 SF met uittreepupil van 5,3 mm en 148 m gezichtsveld. Voor mijn piepkleine overdagse oogpupilletjes kon dit wel eens DE kijker zijn, die ik zoek voor minder gunstige lichtomstandigheden. 780 gram is heel best te doen om de nek. Een kilo+ hoef ik echt niet meer.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

j.steenbergen

Vandaag zijn ze gepresenteerd bij VB: iemand geweest? En wat zijn de eerste indrukken?
Jeroen Steenbergen

KorHaan

Citaat van: j.steenbergen op november 01, 2014, 19:12:32 PM
Vandaag zijn ze gepresenteerd bij VB: iemand geweest? En wat zijn de eerste indrukken?


Heeft VB ze ook al in het assortiment? Dan wil ik wel eens naar Zeist een keer.

Ik heb ze nog niet kunnen bekijken. Weekje op Texel geweest in De Cocksdorp half oktober, maar Marc Plomp had ze ook nog niet in zijn winkel.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

j.steenbergen

Dat weet ik niet. Ik dacht dat ze ook al te koop waren, maar wellicht zijn ze alleen gepresenteerd?
Jeroen Steenbergen

KorHaan

Citaat van: j.steenbergen op november 04, 2014, 19:01:30 PM
Dat weet ik niet. Ik dacht dat ze ook al te koop waren, maar wellicht zijn ze alleen gepresenteerd?


Volgens de VB-website zijn ze te koop, maar als ik in het assortiment kijk, staan ze er nog niet bij.

Ronald

j.steenbergen

Vanochtend was ik even bij House of Outdoors: de man van Zeiss was daar ook net. Hij vertelde dat de eerste kijkers geleverd zijn, maar het nu wachten is op het vervolg. Over ca een maand moeten ze overal geleverd zijn. VB heeft enkele show-exemplaren gehad, maar hebben ze verder nog niet in de handel.
Jeroen Steenbergen

KorHaan

Bedankt, Jeroen!
Daar kan ik wat mee. Ik wil ze graag uitproberen, dus ik ga het in de gaten houden.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

coenv

#11
Ik heb sinds vorige week de upgrade gedaan van een Leica Trinovid naar de Zeiss Victory SF 8x42.
Aangeschaft bij House of Outdoor & Optics in Maarssen.
Het was direct ook weer de laatste 8x42 die weg ging, de 10x42-ers van de laatst binnengekomen zending waren al verkocht.

Zonder een hele verhandeling te gaan schrijven even de punten die mij het meest aanspreken ten opzichte van de Leica en Swaro EL 8.5 x 42, ( de andere kandidaat ) :
De SF voelt, hoewel het verschil in grammen niet eens zo groot is, echt stukken lichter aan en dat was uiteindelijk ook het grootste pluspunt wat voor mij de doorslag gaf in het voordeel van de SF.

Ergonomie van de SF is veel beter : hij is een stukje langer, pakt daardoor beter vast en het scherpstelwiel ligt beter in bereik. Het is overigens wel even wennen met dat scherp stellen : doordat het hele bereik van 1.5 meter tot oneindig in ongeveer 1.8 omwenteling ligt heb je in het begin het gevoel dat je toch snel over het juiste punt heen draait, maar na wat oefenen blijkt het toch uitstekend te werken.
De enorme FOV ten opzichte van de concurrenten is natuurlijk opmerkelijk en dat verschil merk je echt, de close focus van 1.5 meter is een ander sterk punt, zelf gebruik ik de kijker voor vogels kijken maar kan me voorstellen dat als je vlinders of libellen kijkt dit ook een mooi pluspunt is.
Wat beeldkwaliteit betreft ontlopen de Zeiss en de Swaro naar mijn mening elkaar niet echt veel, op papier heeft de Zeiss de betere cijfers maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die in een "blinde" test ( raar woord in dit verband ) het verschil van een paar procent zullen kunnen opmerken.       

Enige minpuntje zijn volgens Jan de "plastic" eyecups die van wat mindere kwaliteit zijn voor dit niveau kijker, de verwachting is dat daar na verloop van tijd vanuit Zeiss nog wel een upgrade voor komt. Persoonlijk vind ik dat geen breekpunt, ik zet ze goed en kom er daarna eigenlijk niet meer aan  :blink: 


Hulde trouwens voor House of Outdoor voor de gastvrije ontvangst met koffie, deskundig en eerlijk advies en soepele inruil van de Leica en de mogelijkheid om te kiezen voor 10% contante korting in plaats van de 20% tegoedbonnen.     

groet,
Coen

Joachim79

#12
Dag,

Zijn er nog/al anderen met ervaringen met dit pronkstuk van Zeiss? Ook op internet lukt het mij niet goed om goede reviews te vinden, hetgeen ik vind verdenk ik van commerciële (bij)belangen :blink:
Ik zit tegen de aanschaf van een topkijker aan te hikken maar twijfel tussen de swaro en de zeiss op voorhand. Welke van de twee is beter? ( de zeiss sf en de swaro el). Ook vind ik de keus tussen 8x of 10x een lastige. Iemand ideeën/ advies?

@ Coen: we zijn nu een paar maanden verder. Hoe bevalt hij nu? Hoe staat het met de oogcups?

Dank en vriendelijke groet,

Joachim

Sander Haak

Geen praktijkervaring, maar ik hoor en lees dat er nog steeds grote leveringsproblemen met de SF zijn. Een voordeel van de Swarovision is dus in ieder geval dat je hem direct uit de voorraad kunt kopen. Als je geen probleem hebt met Engels kan je hier een heleboel gebruikservaringen terugvinden:
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=298343
Groet, Sander Haak (Woerden)

Joachim79

Ik begrijp dat de leveringsproblemen worden veroorzaakt door fouten in het ontwerp, dat het scherpstelmechanisme niet goed zou functioneren. En dat alle nu geleverde exemplaren pre-productie versies zouden zijn. Ik kreeg dit te horen via House of outdoor, hoop dat ik het correct verwoord heb.

coenv

@ Joachim79

Excuses voor de late reactie...

De kijker bevalt uitstekend.
Ik heb nog niets gehoord over een eventuele vervanging van de eyecups, lig er niet echt wakker van, alles functioneert prima maar ze zouden wel wat "steviger" mogen zijn.

@ Sander : die opmerking over pre productie modellen, dan zou de mijne dat ook zijn ...    :(   lijkt me toch erg vreemd dat een gerennomeerde fabrikant als Zeiss een top kijker waaraan ze naar eigen zeggen 2 jaar hebben gewerkt officieel op de markt brengt voor het gewone publiek en dat dan daarna blijkt dat het pre productie modellen zijn, dat kan je toch niet maken..
Overigens functioneert mijn exemplaar perfect, met scherpstelling niets mis.


groet,
Coen     

Joachim79

Dag Coen,

Dank voor je reactie en mooi te horen dat je nog steeds content bent!

Overigens las ik vandaag een verrekijker review van Roots magazine waarbij de Swaro el 8,5x42 als beste uit de test kwam, er werd oa gesteld dat de randscherpte beter was en de kleuren warmer...

Zucht...

Gr Joachim

temmie

tot in den treure: als je een field of view hebt die zoveel groter is (bij de Zeiss), zit je uiteraard met meer kans op onscherpere randen.
'warme' kleuren is subjectief. Objectief wil je dat de kleuren neutraal zijn (dus geen over-of onderrepresentatie van langere of kortere golflengten), als ze 'warm' zijn zit je met andere woorden niet met een vlakke transmissiecurve voor het zichtbare spectrum. Het is ook een stuk wat je zelf graag hebt, uiteraard.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Joachim79

#18
Uiteindelijk gekozen voor de Swarovski, na langdurig beiden getest te hebben...

Belangrijkste punt (maar dat zou natuurlijk een open deur moeten zijn): ga ze zelf testen en vergelijken, alles hieronder is subjectief!

Ik heb bij House of Outdoor te Maarssen in april de Swaro gekocht omdat de Zeiss niet leverbaar was. Dit omdat Jan een drie maanden omruil-regeling heeft (bevalt je kijker niet dan kan je hem binnen deze periode omruilen voor een andere. Na de ruiling krijg je weer drie maanden de tijd om te testen....ongelooflijke service...weet niet of dit ook voor andere prijsklasse kijkers geldt). Ik vond de Swaro geweldig, wel wat zwaar in vergelijking met de Zeiss maar het beeld is prachtig. Na zo'n twee maanden telefoon gekregen uit Maarssen: de Zeiss was weer leverbaar. Omgeruild en bijna 4 maanden gebruikt. Uiteindelijk Jan gebeld en nu dus de Swarovski (in die nieuwe uitvoering, http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=1032 maar dat is lood om oud ijzer) gekozen.
Ik vond de Zeiss 'tegenvallen', wellicht omdat je door alle marketing een soort wonder gaat verwachten. Het hele ergonomie verhaal deed mij weinig. Hij houdt inderdaad iets prettiger vast en de scherpte stelknop zit op een goede plaats maar paradoxaal genoeg (omdat dit juist een van de pluspunten zou zijn): ik vond de kijker te licht! Hij is ook net een tikje groter en dat in samenhang bezien maakte dat ik, zeker in winderige omstandigheden, vaak moeite had hem stil te houden (relatief gezien) en ik had dan ook vaker last van een trillerig beeld. Met de Swaro heb je gewoon meer kijker in handen (en het verschil qua gewicht is nu ook weer niet enorm). Brengt mij bij het volgende punt: ik vond de Zeiss in vergelijking met de Swarovski goedkoop aanvoelen. De bouwkwaliteit van de Swaro is mijns inziens een stuk beter en het voelt degelijker. Ik had al na drie weken een doordraaiende eye-cup te pakken bij de Zeiss (en we hebben het over een kijker van € 2425,-). Tot slot en het belangrijkste: het beeld. Ik vond de Swaro een net iets mooier, warmer, levendiger beeld hebben, alles spatte meer uit het beeld op je netvlies.

Ga ze zelf testen dus, wellicht dat je tot hele andere conclusies komt dan ik!!

Groet, Joachim

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

temmie

Ik volg het hele verhaal, behalve 'warmer' bij de Swaro. Dit is net niet het geval volgens reviews, maar wellicht bedoel je dat de kleuren op de een of andere manier echter / beter / meer gesatureerd / ... waren?

Hier is alvast een review die ze allemaal (Leica / Zeiss / Swaro) eens naast mekaar vergelijkt (de topmodellen):
http://www.greatestbinoculars.com/allpages/reviews/shootouts/shootoutpremier8x42s/8x42shootout.html
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis