zwavelmelkbekerzwam?

Gestart door ratje, juni 03, 2014, 17:53:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Ik twijfel of dit de zwavelmelkberkzwam is of de melkbekerzwam. Op dezelfde plaats als de vorige vondsten, in de berm van een bospad. Lengte van de asci tot 312x 25 µm. Sporen in water 11-17x6-10 µm.

Gulistan

P. succosa heeft geen paarse tinten in het hymenium. Ik houd die twee soorten altijd macroscopisch uit elkaar en aan de hand van de verkleuring van het melksap op een witte zakdoek, P. michelii langzaam, Succosa snel en feller geel.
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op juni 03, 2014, 18:15:57 PM
P. succosa heeft geen paarse tinten in het hymenium. Ik houd die twee soorten altijd macroscopisch uit elkaar en aan de hand van de verkleuring van het melksap op een witte zakdoek, P. michelii langzaam, Succosa snel en feller geel.
Dat paarse deed me ook denken aan de zwavelmelkzwam, maar was er niet zeker van. Ik had wel een stukje afgebroken maar dacht dat er sneller verkleuring op ging treden. Ik zal nog eens een stukje afbreken. Bedankt

wimperzwam

Er kan geen misverstand over bestaan, het is Peziza michelii. Lila-paarse tint in het hymenium, bruine tint van het receptaculum, ook de sporenornamentatie van wat gebogen richeltjes is duidelijk en verschilt van die van P. succosa. Beide soorten zijn in het veld inderdaad ook simpel van elkaar te onderscheiden, heb nooit begrepen dat er bij de determinatie soms problemen zijn.

Mvgr.,
Henk Huijser.


ratje

Ik was ook tot die conclusie gekomen, ik had een stukje afgebroken en deze kleurde later langzaam. Ik ben het met je eens Henk dat deze zo herkend zou moeten worden, ware het niet dat men bij invoeren van de waarnememing deze mic. moet onderzoeken omdat hij anders zeker niet goedgekeurd wordt. Bedankt.

wimperzwam

Ik heb al eens eerder opgemerkt dat bij onvoldoende ervaring microscopisch onderzoek ook geen garantie is voor een goede determinatie en dat bij veel ervaring heel veel soorten betrouwbaar gedetermineerd kunnen worden uitsluitend aan de hand van macroscopische kenmerken.

Mvgr.,
Henk Huijser.