Hoofdmenu

Tangpantser?

Gestart door frankneijts, juni 21, 2007, 21:08:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Vanavond fotografeerde ik in de Genneperparken (Eindhoven) naar ik dacht een Tangpantser. Een in het veld fors ogende dame die meteen opviel tussen de Gewone en Tengere die er ook rondvlogen. Een blik op de zijkant leek de determinatie te bevestigen (zie foto). Vond het wel een wat rare plek (voedselrijke, vochtige ruigte langs de Tongelreep) omdat ik tot dusverre in deze regio Tangpantsers alleen nog maar (vrij schaars) vond bij tamelijk voedselarme vennen.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Lijkt mij een prima tangpantser.
Leuk!

frankneijts

Toen ik echter de bovenzijde fotografeerde leek de vorm van de vlekjes op S1 niet te kloppen voor Tangpantser en na bewerking thuis vind ik dat nog steeds. Maar misschien zie ik het niet goed?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

#3
hmmmm...
Heb je ook foto's van het ander eind van deze dame?
- S1: lijkt inderdaad meer voor gewone, maar ik weet niet in hoeverre dat door de fotokwaliteit komt.
- halsschildje: lijkt op de eerste foto groen, maar het zou ook nog grijzig kunnen zijn. Verder vind ik dat er voor op het halsschildje veel geel is...
- heupschildje lijkt op tang te wijzen. Of er moet een heel klein geel randje om heen zitten?
- groene driehoek op zijkantborststuk: Schuine zijde lijkt naar metapleural suture te lopen, maar vergeleken met veel andere tangen heeft ze relatief weinig groen. Zou op gewone kunnen wijzen...
- schouderstreep is niet volledig, maar wel deels aanwezig. Ik zou hiermee toch eerder aan tang denken, maar zou denk ik beide kanten op kunnen
- gele wig vooraan op borststuk: niet aanwezig... wijst volgens mij eerder op tang

Mijn  'lijkt me een prima tang' was duidelijk te kort door de bocht. Ik weet het ff niet... :wacko:  :blink:  :wacko:  

frankneijts

Op je verzoek Johan hierbij een plaatje van het achtereind. Helaas zijn de foto's van opzij zodanig dat het achtereind (te) onscherp is en ook in PS valt daar niks (meer) van te bakken. Het licht was erg slecht en pas later besefte ik dat ik ook nog had kunnen flitsen. Desondanks heb ik niet de indruk dat het zicht op de details van S1 erg veel beïnvloed wordt door de inderdaad matige kwaliteit van de foto: ook in het veld kwam mij e.e.a. al vreemd voor!

groet,

Frank

P.S. Voor het overige kan ik je analyse goed volgen, bedankt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

#5
CiteerOp je verzoek Johan hierbij een plaatje van het achtereind. Helaas zijn de foto's van opzij zodanig dat het achtereind (te) onscherp is en ook in PS valt daar niks (meer) van te bakken. Het licht was erg slecht en pas later besefte ik dat ik ook nog had kunnen flitsen. Desondanks heb ik niet de indruk dat het zicht op de details van S1 erg veel beïnvloed wordt door de inderdaad matige kwaliteit van de foto: ook in het veld kwam mij e.e.a. al vreemd voor!

groet,

Frank

P.S. Voor het overige kan ik je analyse goed volgen, bedankt.
waarschijnlijk beinvloedt de hoek waaronder de foto is gemaakt op deze manier wel wat je ziet. Is volgens mij minder gemakkelijk te interpreteren dan vanaf de zijkant. Aangezien je het uitstekende puntje van de valve kunt zien en de 'sprietjes' (weet ik hoe die dingen heten) ver uitsteken, zou ik op basis hiervan naar Tang- neigen.
Maar ik durf nu niks meer hard te stellen... :wacko:

anders zou je dit zien, lijkt me (foto sponsa van gerard troost, wel slechte kwaliteit):

Weia

Zoooo... Segment 1 is helemaal gewone pantserjuffer, maar al het andere is helemaal tang. Dus tang, maar heel leerzame variatie op segment 1 en heel kien dat je dat er uit wist te trekken. Die vage foto van opzij achteraan lijkt me ook leuk om te zien. Het gaat daar niet om details maar om verhoudingen en dat kan misschien best met onscherpte.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerZoooo... Segment 1 is helemaal gewone pantserjuffer, maar al het andere is helemaal tang. Dus tang, maar heel leerzame variatie op segment 1 en heel kien dat je dat er uit wist te trekken. Die vage foto van opzij achteraan lijkt me ook leuk om te zien. Het gaat daar niet om details maar om verhoudingen en dat kan misschien best met onscherpte.
gemakkelijker kunnen we het niet maken... wel leuker!  :P  

frankneijts

U vraagt..........
Hierbij dan een plaatje van opzij, dat ziet er nog redelijk uit en misschien valt hier meer uit op te maken. Detailvergrotingen vallen zoals gezegd erg tegen.

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Zo'n joekel van een achtereind, dat kan alleen tang zijn.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Tja dat is duidelijk. Ik ben bang dat al die kleur en patroon kenmerken wel variatie kennen, zowel S1 als de "nieuwe" kenmerken. Maar aan de andere kant de meeste wezen al op tang.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

CiteerTja dat is duidelijk. Ik ben bang dat al die kleur en patroon kenmerken wel variatie kennen, zowel S1 als de "nieuwe" kenmerken. Maar aan de andere kant de meeste wezen al op tang.
je hebt gelijk met die variatie. Maar volgens mij zijn ze ook met die variatie meestal nog goed als kenmerk te gebruiken.
Het soort beesten als in deze topic zijn des te interessanter om dat we dan de variatie nog beter leren kennen en beter de grenzen van onze determinatiekenmerken leren kennen.
Zo is dit voorjaar natuurlijk ook gebleken dat het gebruik van het lichte achterhoofd zijn grenzen kent...
Bij de in het recente topic zwervende/gewone ben ik nog niet zeker hoe bruikbaar ze zijn, maar dat moet blijken de komende tijd. Gelukkig heb je ze daar eigenlijk alleen bij hele verse beesten nodig en is er altijd de schouderstreep.