Is mijn foto zomaar gekopieerd?

Gestart door Willem Steenge, juni 02, 2014, 22:15:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willem Steenge

Hallo,
Op 30 mei j.l. had ik de mazzel het -of beter: een - dwergblauwtje te zien; ik heb deze ingevoerd met een foto van het vlindertje in een potje. Nu zie ik dat er nog een waarneming is ingevoerd van 2 dwergblauwtjes (ik had er 1) met bijgevoegd wat 'lijkt' als een kopie van mijn foto. De ondergrond van de foto is mijn broek, en ik weet toch zeker dat ik de enige was die onder deze hoek gefotografeerd heeft. Ik weet niet wie betreffende waarnemer is; maar kan dat zomaar, een foto van een ander ongevraagd kopieren? Hoe zit dat?
Groet, Willem Steenge

Nico Omlo

Ja,je hebt zelf aan gegeven dat men de foto mag gebruiken voor niet commerciƫle doeleinden.
Zie Licentie http://waarneming.nl/foto/view/6702844 onder aan de pagina
Nico.Omlo.

Mijn Waarnemingen

Douwe van der Ploeg

Maar dat doet niet af aan het feit dat het niet de bedoeling is om zomaar andermans foto's bij je eigen waarneming te zetten..
Douwe van der Ploeg

HPM

Er duiken regelmatig fraudegevallen op, waardoor ik me afvraag of het niet veel vaker gebeurt. Daar is moeilijk achter te komen. Iemand moet maar net een foto of geluidsopname herkennen. Bij gepikt bewijsmateriaal bestaat de kans dat de hele waarneming vals is maar het kan ook zijn dat iemand zijn waarneming graag goedgekeurd wilde hebben of dat hij dacht dat een foto verplicht is bij een waarneming.
Herman van der Meer

hiskodevries

Willem,
Je mag best de foto`s van elkaar gebruiken als dat in het veld zo is afgesproken. (Het nut is natuurlijk nihil. 1 waarneming met foto is goed om de rest ook te valideren).
ik zal wel even contact opnemen met de andere waarnemer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Willem Steenge

Nou, ik ben eigenlijk vooral verbaasd. Ik zou het sowieso niet in m'n hoofd halen om andermans foto - gevraagd of laat staan ongevraagd - bij een waarneming van mijzelf te plaatsen; een verwijzing naar de andere waarneming volstaat dan dunkt me. Het is naar mijn smaak niet kies, en ook niet zinvol - het draagt inderdaad niets bij. In het veld is hierover niets afgesproken, ik weet ook niet wie de andere waarnemer is. Over de licentie zal ik me nog eens buigen; bij gebruik voor niet commerciele doeleinden had ik eerlijk gezegd niet aan een geval als dit gedacht. Het is allemaal niet zo'n ramp, maar ik vind het wel vreemd.
Heren, dank voor jullie reactie,
Groet, Willem Steenge