m.i. Echte tonderzwam, op dode (beuken?)stam/Gooilust

Gestart door Jan Willem, juni 02, 2014, 13:13:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85035763
Echte tonderzwam - Fomes fomentarius gezien op 2014-05-31 's-Graveland - Landgoed Gooilust
Foto's:
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Melchior van Tweel

Voor mij een twijfelgevcal, zou ook nog dikrandtonderzwam kunnen zijn.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grietaf

Als het een Echte tonderzwam is zou er op dit moment wit sporenpoeder onder moeten liggen volgens mij.
Grieta.

JW_2all

#3
Als je de houtzwammen tabel van Jahn volgt (pagina 44, van de 2e druk uit 1992 Jeugdbondsuitgeverij), dan zie je al in vers 38 een splitsing tussen enerzijds Platte tonder en Dikrand tonder, en anderzijds (overige, want er zijn al eerder in de sleutel vuurzwammen afgesplitst) Vuurzwammen en Echte tonderzwam.

Het is misschien een idee om te discussieren over wat je niet begrijpt in de beschrijving die daar gegeven wordt. Daar leren we allemaal dan weer wat van over het gebruik van deze sleutel.

Citaat van: grietaf op juni 03, 2014, 10:09:55 AM
Als het een Echte tonderzwam is zou er op dit moment wit sporenpoeder onder moeten liggen volgens mij.

Inderdaad: Echte tonder is een witspoorder, Platte en Dikrand tonder zijn bruinspoorders.

Groet,
Jan

wimperzwam

Tabellen zijn leuk als de zwammen die men vindt zich min of meer normaal ontwikkeld hebben. Het aantal rare Platte tonderzwammen dat ik in mijn leven gezien heb, door een of andere gestoorde ontwikkeling, is niet te tellen. Het zou mij dan ook niet verbazen als het hier ook gewoon om de Platte tonderzwam gaat.

Mvgr.,
Henk Huijser.

JW_2all

Citaat van: wimperzwam op juni 03, 2014, 10:52:07 AM
Het zou mij dan ook niet verbazen als het hier ook gewoon om de Platte tonderzwam gaat.
In dat verband is grappig dat de tekst van Jahn (of vertaler-bewerker H.J. K.) vermeldt dat de Dikrand tonder pas in 1961 is afgesplitst van de Platte tonder.
Groet,
Jan

Rob Koelman

Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp:

Lijkt mij geen echte tonderzwam maar een Ganoderma (platte of dikrandtonderzwam).

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

JW_2all

Het gaat mij er niet om of hij lijkt op een Ganoderma, ik dacht dat we zover al waren ....
Is het aantoonbaar is op basis van deze foto alleen. Ik zou denken van niet.

Grieta heeft een sterk punt als zij de sporeekleur wil weten.

Je zou ook een zaag ter hand kunnen nemen en een "taartpunt" uit de hoed kunnen zagen.
Er is verschil in het trama (in de opbouw van het vruchtvlees in de hoed).
En ook op basis daarvan kun je hem determineren.
Groet,
Jan