Hoofdmenu

Roofvogelvervolging

Gestart door Jos Welbedacht, juni 01, 2014, 23:10:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

http://waarneming.nl/waarneming/view/85070472

Ik ben het weer helemaal zat! Ik reed vanavond tijdens een kwartelzoektocht langs een plek waar al enige tijd een Buizerd (opvallend) zat te broeden, blijkt dat de hele berk is omgezaagd! Weer zo'n kwaadaardige ziel. Ik wil er wat tegen kunnen doen, maar wat? Ik denk dat het goed is dat dit soort zaken besproken worden. Dergelijke verziekte geesten kun je misschien niet meer op andere gedachten brengen, maar misschien kunnen we de nieuwe generatie "vogelaars" hier voor behoeden door het echte verhaal te vertellen. Het gebeurt namelijk veel te vaak (met name in Friesland).

Groeten,
(Een boze) Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Klaas van Dijk

hoi Jos,

Groot gelijk om hiervan een bericht te maken en groot gelijk om er ook een Facebook bericht van te maken. Wel degelijk kun je een aantal dingen hiertegen doen.


(1): altijd alle gevallen van roofvogelvervolging zo uitvoerig mogelijk documenteren (liefst ook met foto's).

(2): altijd en overal dit soort berichten op zoveel mogelijk vogelfora posten (dat heb je dus al gedaan) en blijven bespreken.

(3): zorgen dat deze melding ook terecht komt bij de WRN (Werkgroep Roofvogels Nederland). De WRN registreert nauwkeurig en al vele jaren alle gevallen van verstoringen van roofvogelnesten en doet jaarlijks hiervan verslag in het tijdschrift 'De Takkeling'. Zie verder http://werkgroeproofvogels.nl/de-wrn/over-de-wrn/doelen-wrn Een voorbeeld van zo'n artikel is http://werkgroeproofvogels.nl/images/stories/takkeling/takkelingen_artikelen/t2012-1-46.pdf

(4): altijd aangifte hiervan doen bij de politie / groendesk AID.


De 'verziekte geesten' zul je niet op andere gedachten kunnen brengen, want dat lukt niet. Tijdverspilling dus. Bovendien moet je er rekening mee houden dat roofvogelvervolgers zich niet snel zullen laten betrappen. Een aardig inkijkje hoe moeizaam het is om deze lieden aan te pakken staat in het laatste nummer van 'De Takkeling' (2014, eerste nummer, nog niet online).

Friesland is inderdaad een echte haard m.b.t. de illegale roofvogelvervolging. Dit beeld kan alleen maar hard worden gemaakt (en dat jaar in jaar uit) als systematisch iedere vogelaar altijd alle gevallen van roofvogelvervolging doorgeeft aan de WRN.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk


Jos Welbedacht

Bedankt voor je informatie, Klaas. Goed om te lezen dat er e.e.a. mogelijk is om hier iets tegen te doen. De vraag die nu volgt is: hoe effectief zal het zijn? Ik ben daar helaas een beetje pessimistisch in.
Het is wel een positief signaal dat er media-aandacht voor is. Hoe meer mensen er op de hoogte zijn van dit soort misstanden, hoe beter.

In de omgeving van Haskerhorne (als ik mij niet vergis) is ooit een camera bij een nest geplaatst, om roofvogelvervolgers op heterdaad te betrappen. Het is misschien een dure oplossing, maar het heeft toen wel gewerkt.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Klaas van Dijk

Beste Jos,

Er zijn voorbeelden in Noord-Nederland waarbij in hetzelfde gebied jaarlijks en op een systematische wijze steevast een forse illegale roofvogelvervolging plaatsvond. De vermoedelijke dader was in beeld, maar kon nooit gepakt worden. De vermoedelijke dader overleed (het ging om een ouder iemand) en meteen was het afgelopen met de roofvogelvervolging in dat gebied.

Je hoeft je geen enkele illusie te maken dat je dergelijke lieden op andere gedachten kunt brengen. Dat lukt niet en heeft met zaken als 'imprinting' en 'brainwashing' te maken. Met andere woorden: men is niet gevoelig voor andere argumentatie en het is verspilde tijd om dergelijke lieden op andere gedachten te brengen. Er is dus bij hen een soort van blokkade om andere informatie tot zich te nemen.

Media aandacht (zoals nu), alles altijd goed documenteren (zie ook http://www.grootsneek.nl/105703/roofvogelhaters-zagen-bomen-om/) er er op blijven aandringen dat er aangifte van wordt gedaan (is volgens het bericht dus ook al gebeurd) zijn allemaal zaken die van belang zijn.

Een hele hoge stapel met aangiften is een belangrijk extra argument dat politie en AID ook extra werktijd / mankracht in moeten zetten voor de opsporing (is buitengewoon lastig en dus erg tijdrovend).

Klopt inderdaad dat aldaar in de buurt een bestuurslid van de locale afdeling van de BFVW op heterdaad is betrapt door middel van een camera bij een roofvogelnest. Is een prima methode, maar de roofvogelhaters weten dus meteen ook dat politie / AID dit soort methoden gebruiken.

Groetjes, Klaas

Johan Helmus

Hm, triest. Jammer dat er nog zoveel onwetende simpletons op deze wereld rondlopen. Enkele jaren geleden is er nabij deze locatie o.a. ook een boom met een haviksnest omgezaagd.
Groeten, Johan Helmus

Jan2002

Citaat van: Johan Helmus op juni 03, 2014, 18:41:58 PM
Hm, triest. Jammer dat er nog zoveel onwetende simpletons op deze wereld rondlopen.
Dat is een wat ongenuanceerde uitspraak. In een discussie over pakweg autotechniek ben jij misschien de simpleton, en als het over voetbal gaat ben ik een simpleton  ;D . Daar is niks mis mee, je kunt en mag niet de verwachten dat de hele wereld zich voor elk willekeurig onderwerp interesseert of bereid is de moeite te nemen zich erin te verdiepen.
Groet,
Jan

Roland_Wantia

#7
Citaat van: Jan2002 op juni 03, 2014, 19:42:51 PM
Citaat van: Johan Helmus op juni 03, 2014, 18:41:58 PM
Hm, triest. Jammer dat er nog zoveel onwetende simpletons op deze wereld rondlopen.
Dat is een wat ongenuanceerde uitspraak. In een discussie over pakweg autotechniek ben jij misschien de simpleton, en als het over voetbal gaat ben ik een simpleton  ;D . Daar is niks mis mee, je kunt en mag niet de verwachten dat de hele wereld zich voor elk willekeurig onderwerp interesseert of bereid is de moeite te nemen zich erin te verdiepen.
Mijn eerste gedachte is dat enige bescheidenheid en terughoudendheid past bij onderwerpen waar iemand zich niet in heeft verdiept. Dus laat ik het voorzichtig formuleren. Het lijkt er sterk op dat degene die de boom heeft omgezaagd, zich niet bepaald terughoudend heeft opgesteld ten aanzien van het voortbestaan van de betreffende boom en de levende have in het buizerdnest. En vervolgens iets minder voorzichtig, wellicht speelt hier ongelijk verdeelde affiniteit een beslissende rol en staat die een objectieve benadering in de weg. Mogelijk is de desbetreffende persoon ervan overtuigd een goede daad te hebben verricht, al is het maar dat hij/zij denkt hiermee de overlevingskansen van die organismen te hebben vergroot waarmee hij/zij meer affiniteit heeft.

Johan Helmus

#8
Citaat van: Jan2002 op juni 03, 2014, 19:42:51 PM
Citaat van: Johan Helmus op juni 03, 2014, 18:41:58 PM
Hm, triest. Jammer dat er nog zoveel onwetende simpletons op deze wereld rondlopen.
Dat is een wat ongenuanceerde uitspraak. In een discussie over pakweg autotechniek ben jij misschien de simpleton, en als het over voetbal gaat ben ik een simpleton  ;D . Daar is niks mis mee, je kunt en mag niet de verwachten dat de hele wereld zich voor elk willekeurig onderwerp interesseert of bereid is de moeite te nemen zich erin te verdiepen.
Ik zaag dan ook geen auto's of doelpalen door met (ketting)zagen...

Deze simpletons (want dat zijn het) doen dat wel met bomen met daarin nesten. Misschien zou het een goede zaak zijn als zij zich eerst eens in de materie verdiepen, alvorens de zaag te hand te nemen.
Groeten, Johan Helmus

Jos Welbedacht

#9
CiteerDat is een wat ongenuanceerde uitspraak. In een discussie over pakweg autotechniek ben jij misschien de simpleton, en als het over voetbal gaat ben ik een simpleton  ;D . Daar is niks mis mee, je kunt en mag niet de verwachten dat de hele wereld zich voor elk willekeurig onderwerp interesseert of bereid is de moeite te nemen zich erin te verdiepen.
Dat vind ik ook een wat ongenuanceerde uitspraak in deze context. Er moet nog wat bij. Je kunt je terecht afvragen hoe "kwaadaardig" iemand is als hij onjuiste dingen doet vanuit onwetendheid of vanuit een verkeerd denkbeeld, maar het blijft een slechte zaak dat die nesten en die bomen zijn vernietigd doordat iemand handelde vanuit emoties gebaseerd op onjuiste kennis. We laten het toch ook niet toe dat er aanslagen worden gepleegd door radicale gelovigen? Ergens wordt terecht een grens getrokken die duidelijk maakt wat nog toelaatbaar is, en wat niet. De ene vorm van onwetendheid is onschuldiger dan de andere.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan2002

Citaat van: Jos Welbedacht op juni 03, 2014, 20:32:15 PM

We laten het toch ook niet toe dat er aanslagen worden gepleegd door radicale gelovigen? Ergens wordt terecht een grens getrokken die duidelijk maakt wat nog toelaatbaar is, en wat niet. De ene vorm van onwetendheid is onschuldiger dan de andere.
We laten het niet toe, maar ondertussen worden er wel elke dag zulke aanslagen gepleegd .... de wetenden hoef je niet te overtuigen, en de onwetenden zul je nooit overtuigen. De echte simpletons daarentegen maken zich vooral druk om de uitverkochte juichpakken van Roy Donders  ::) .
Groet,
Jan

jeroenroelofsen

Citaat van: Jan2002 op juni 03, 2014, 21:10:58 PM
Citaat van: Jos Welbedacht op juni 03, 2014, 20:32:15 PM

We laten het toch ook niet toe dat er aanslagen worden gepleegd door radicale gelovigen? Ergens wordt terecht een grens getrokken die duidelijk maakt wat nog toelaatbaar is, en wat niet. De ene vorm van onwetendheid is onschuldiger dan de andere.
De echte simpletons daarentegen maken zich vooral druk om de uitverkochte juichpakken van Roy Donders  ::) .
WAT? Zijn die uitverkocht, nee toch  :'( dat meen je niet?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

paulhoekstra

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 04, 2014, 16:58:01 PM
Citaat van: Jan2002 op juni 03, 2014, 21:10:58 PM
Citaat van: Jos Welbedacht op juni 03, 2014, 20:32:15 PM

We laten het toch ook niet toe dat er aanslagen worden gepleegd door radicale gelovigen? Ergens wordt terecht een grens getrokken die duidelijk maakt wat nog toelaatbaar is, en wat niet. De ene vorm van onwetendheid is onschuldiger dan de andere.
De echte simpletons daarentegen maken zich vooral druk om de uitverkochte juichpakken van Roy Donders  ::) .
WAT? Zijn die uitverkocht, nee toch  :'( dat meen je niet?
Je kan ze nog krijgen op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/z.html?query=juichpakken
Succes :duim:
groeten,
Paul

Klaas van Dijk

Citaat van: Johan Helmus op juni 03, 2014, 18:41:58 PMHm, triest. Jammer dat er nog zoveel onwetende simpletons op deze wereld rondlopen. Enkele jaren geleden is er nabij deze locatie o.a. ook een boom met een haviksnest omgezaagd.

Beste Johan,

In Nederland zijn alle soorten roofvogels sedert 1936 beschermd (Sperwer sinds 1941). Het is anno 2014 dus moeilijk meer te verkopen dat er in Nederland nog mensen rondlopen die dit niet weten.

Op  http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Gedragscode%20Flora-%20en%20faunawet_tcm174-139507.pdf zag ik net een mooi rapport staan met daarin een mooie uitwerking en allerlei lijsten van alle beschermde planten- en diersoorten (onderverdeeld in drie beschermingscategorieën) en wat je moet doen als je een project wilt uitvoeren waarbij er een nest van een Buizerd wordt ontdekt.

Op pagina 54 (bijlage 3) staat bijvoorbeeld te lezen dat het nest van een Buizerd jaarrond is beschermd. Ik laat het aan anderen over om hier een conclusie uit te trekken.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

frankmeer

Naar nu blijkt zijn er de voorbije periode zeker 5 nestbomen omgezaagd in de omgeving Sneek en Sondel: http://bit.ly/1p9blZt

Friesland lijkt toch wel serieus achter te lopen bij de rest van Nederland, zie naast de grootschalige roofvogelvervolging ook de vernielde dassenburcht in april en natuurlijk de eeuwige discussie over het kievitseieren rapen.
Frank van der Meer

KorHaan

Citaat van: frankmeer op juni 16, 2014, 15:19:05 PM
Naar nu blijkt zijn er de voorbije periode zeker 5 nestbomen omgezaagd in de omgeving Sneek en Sondel: http://bit.ly/1p9blZt

Friesland lijkt toch wel serieus achter te lopen bij de rest van Nederland, zie naast de grootschalige roofvogelvervolging ook de vernielde dassenburcht in april en natuurlijk de eeuwige discussie over het kievitseieren rapen.


Dat heb ik al eerder gezegd, dat die Friezen achterlijk zijn, maar daarna kreeg ik een hele hooivorkenbrigade over me heen.
Friezen zijn betreurenswaardig solidair met mekaar, hun trots als Fries gaat zover dat ze eierrapers gaan lopen verdedigen, hoewel ze tegelijk zeggen dat ze het afschuwelijk vinden en afkeuren.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Klaas v d Meer

Dat heb ik al eerder gezegd, dat die Friezen achterlijk zijn, maar daarna kreeg ik een hele hooivorkenbrigade over me heen.
Friezen zijn betreurenswaardig solidair met mekaar, hun trots als Fries gaat zover dat ze eierrapers gaan lopen verdedigen, hoewel ze tegelijk zeggen dat ze het afschuwelijk vinden en afkeuren.
Niet alle Friezen over een kam scheren Ronald.
Groeten van Klaas.

Jos Welbedacht

Nee, Ronald, zo zit het in mijn optiek niet in elkaar. Met zo'n uitspraak roep je (m.i. terecht) een hooivorkenbrigade op je af. Ik snap dat de emoties hoog opspelen, maar het is wel van belang dat we op een redelijke wijze communiceren. Ik denk dat meer dan 95% van alle Friezen tegen roofvogelvervolging is. Zoals uit het verhaal van Klaas wel blijkt hoeft er maar één dwaas actief roofvogels te vervolgen, en je hebt een hele serie meldingen. Dat zijn de mensen die moeten worden aangepakt!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

KorHaan

Alles is met elkaar verbonden, denk ik. Roofvogelvervolging ten gunste van de weidevogelstand, ten gunste van het kunnen blijven rapen van Kievitseieren; blijven communiceren lost helemaal niks op.
Ik zie liever dat er een petitie komt gericht aan de Commissaris van de koning in Friesland, dan kunnen die 95 % Friezen eens wat doen. Als daar massaal op gereageerd wordt, zal misschien betere handhaving in het veld afgedwongen kunnen worden.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jos Welbedacht

#19
Dat zou ik ook graag zien, want zowel Kievitseieren rapen als roofvogel vervolging zijn niet van deze tijd. Het Kievitseieren zoeken zou natuurlijk allang verboden moeten zijn.

Er is het verband met roofvogels en weidevogels, maar ik vraag me af of het kievitseierenrapen het hoofddoel van de bescherming is. In (met name) Friesland bestaat er nog een hele ouderwetse manier van "vogelen", naast het vogelen zoals wij het kennen. Kijk maar eens bij somige Friese vogelbonden. Vooral oudere mannen voor wie de vogelwereld alleen uit weidevogels bestaat. Heel nostalgisch, ze willen het boerenland van hun jeugd terug zien. Kom je met zangvogels  aan, dan halen ze ook hun schouders op. Omdat het ouderwets gedachtegoed is en de meeste aanhangers al vrij oud zijn, denk ik dat we het over een jaar of twintig kwijt zijn...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Klaas van Dijk

Citaat van: Jos Welbedacht op juni 16, 2014, 23:23:41 PMHet Kievitseieren zoeken zou natuurlijk allang verboden moeten zijn.

Het rapen van kievitseieren is tegenwoordig gebonden aan een provinciale ontheffing/vergunning. Daarvoor was het landelijk beleid.

Met andere woorden: iedere provincie kan tegenwoordig beslissen of deze vergunning/ontheffing wordt verleend of niet. Elf van de twaalf provincies in Nederland hebben meteen vanaf het allereerste jaar besloten om deze vergunning/ontheffing niet te verlenen. Ergo: in die elf provincies mogen geen kievitseieren worden geraapt. Alleen de provincie Friesland heeft besloten deze vergunning/ontheffing wel te verlenen.

Het al dan niet verlenen van zo'n vergunning/ontheffing voor het rapen van kievitseieren is dus provinciaal beleid. Dit beleid moet worden goedgekeurd door Provinciale Staten. Met andere woorden: er is in Friesland een politieke meerderheid in Provinciale Staten om deze vergunning/ontheffing te verlenen.

Er zijn minimaal twee manieren om hier een einde aan te maken:

(1) bij de eerstvolgende verkiezing voor Provinciale Staten stemmen voor een partij die in haar partijprogramma heeft staan dat het rapen van kievitseieren afgeschaft moet worden en hopen dat een meerderheid van de stemmen in Friesland naar deze partijen gaan.
(2): bezwaar aantekenen tegen deze vergunning/ontheffing. Dat doet Faunabescherming steevast. Is nog lang niet het laatste woord over gezegd.

Groetjes, Klaas

KorHaan

Klaas,

Bedankt voor dit duidelijke verhaal, maar je snapt natuurlijk wel dat die twee manieren om een einde te maken aan het rapen niet gaan werken. Zolang heel Friesland het eierrapen als een traditie beschouwt, gebeurt er dus never-nooit wat aan. Ik blijf het van de gekke vinden dat het uithalen van vogelnestjes iets is, waar je trots op moet zijn.
En roofvogelvervolging staat aan de basis van de traditie. Het zou al heel wat zijn, als de roofvogels ook zo nu en dan eens een Kievitseitje zouden mogen rapen, en dat de traditie-adepten daar dan eens niets, maar dan ook niets, aan zouden willen doen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bas vd Burg

Misschien wel een kleine nuancering dat het Gedeputeerde Staten zijn die een intheffing Flora- en faunawet afgeven en niet Provinciale Staten
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Klaas van Dijk

Beste Bas,

Natuurlijk heb je volkomen gelijk, excuses dat ik wat onduidelijk was.

De daadwerkelijke ontheffing wordt natuurlijk verleend door Gedeputeerde Staten. Maar het beleid m.b.t. deze ontheffing (= al dan niet toestaan van het rapen van kievitseieren) wordt gemaakt door Provinciale Staten en bij iedere verkiezing kun je door middel van je stem hier invloed op uitoefenen. Vanzelfsprekend kun je ook je eigen partij benaderen en gaan zeuren over het partijstandpunt m.b.t. het rapen van kievitseieren.

----------------------------------------------------------

Beste Ronald,

Faunabescherming is nog lang niet aan het eind van haar argumenten om bezwaar te blijven maken. Een belangrijke randvoorwaarde voor de mogelijkheid van het verlenen van deze ontheffing is bijvoorbeeld een kreet als 'gunstige staat van instandhouding'. De getallen m.b.t. de aantalsontwikkeling van het aantal broedparen van de Kievit in Friesland zijn niet echt jofel. Ergo, het aantal broedparen neemt af en kun je dan nog wel zo'n ingreep (= rapen van pak hem beet 5000 - 6000 eieren op jaarbasis, incl alle bijkomende verstoring) rechtbreien? Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

Verder ben ik er ook niet van overtuigd dat de roofvogelvervolging (hier dus het actief omzagen van nestbomen) het werk is van enkelingen die geen draagvlak hebben in hun omgeving. Met andere woorden: de vrienden / dorpsgenoten / kennissen / familie (etc.) van de nestbomenzager weet echt wel wat hij (ongeveer) aan het uitspoken is, maar de nestboomzager kan rustig zijn gang gaan (cq heeft zelfs -stilzwijgende- instemming). Een aantal jaren geleden ben ik wel eens wat in die kringen verzeild geraakt en het taalgebruik en de uitspraken stemden me toen niet echt vrolijk.

Groetjes, Klaas

frankmeer

Hoi Jos, misschien draagt dit initiatief iets bij aan de bestrijding van het probleem: http://bit.ly/Uvq3AH
Frank van der Meer

Jos Welbedacht

Ik heb het gelezen. Of het wat helpt weet ik niet, maar ik vind het in ieder geval zeer positief dat er nu regelmatig aandacht voor het probleem is, ook vanuit de Friese Milieu Federatie met steun van Staatsbosbeheer en de Vogelbescherming. Hopelijk gaat het nog verder, en blijft het niet alleen bij het melden (en afhandelen) van vervolgingsgevallen, maar wordt er ook aan voorlichting gedaan, bv. bij de Friese vogelbonden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

servetej

Citaat van: KorHaan op juni 16, 2014, 18:43:30 PM
Citaat van: frankmeer op juni 16, 2014, 15:19:05 PM
Naar nu blijkt zijn er de voorbije periode zeker 5 nestbomen omgezaagd in de omgeving Sneek en Sondel: http://bit.ly/1p9blZt

Friesland lijkt toch wel serieus achter te lopen bij de rest van Nederland, zie naast de grootschalige roofvogelvervolging ook de vernielde dassenburcht in april en natuurlijk de eeuwige discussie over het kievitseieren rapen.


Dat heb ik al eerder gezegd, dat die Friezen achterlijk zijn, maar daarna kreeg ik een hele hooivorkenbrigade over me heen.
Friezen zijn betreurenswaardig solidair met mekaar, hun trots als Fries gaat zover dat ze eierrapers gaan lopen verdedigen, hoewel ze tegelijk zeggen dat ze het afschuwelijk vinden en afkeuren.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Dus ik ben achterlijk? Heel hartelijk dank voor het compliment, ik voel mij persoonlijk diep gekwetst. Ik zou nooit zoiets doen, van heel die roofvogelvervolging niet en ook dat aaisiekjen niet, er is namelijk binnen de frieze cultuur een subcultuur van nette beschaafde mensen als ik, die op een gezonde manier begaan en geïnteresseerd zijn in al dat leeft groeit bloeit etc. Maar inderdaad als zij op zo'n manier beledigd worden dan staan de hooivorken klaar. Het is namelijk heel frustrerend om over één kam te worden geschoren met nestvernielers als je zelf zo hard je best doet om overzuinig met je omgeving om te gaan, en ook (al dan niet tevergeefs) andere mensen probeert te wijzen op het nut van natuurbescherming. Ik wil u niet beledigen op wat voor manier dan ook, dat was niet mijn bedoeling. Ik wil u alleen maar afhelpen van het verkeerde beeld dat u heeft van de inwoners van deze provincie. Ja eirapen is hier toegestaan (en ik soap dat dat frustratie oproept) maar dat maakt van ons niet automatisch een groep domme boerenpummels uit de steentijd met het mentale vermogen van neanderthalers die alles wat groeit bloeit kruipt zwemt en leeft stuk moet maken omdat ons dat nou toevallig beter uitkomt.
Groetjes, Lisette

ik ben een amateur ornitoloog, maar alle andere kruipende/zwemmende/vliegende/oid beestjes zijn ook machtig interesant en het determineren waard :3 dat is mijn levensmotto ><
en als er niks valt te determineren, dan moet er getekend worden: www.servetej.deviantart.com

Edwin Schuller

Ik wil je best geloven, maar je reactie helpt niet :).
Edwin Schuller

Johan Helmus

Zelf kom ik ook uit Friesland, maar ik kan me niet echt druk over maken over die uitspraak... Ik voel me overigens ook totaal niet aangesproken.

Ronald (Korhaan) is hier nogal generaliserend, en daarmee weinig constructief, maar volgens mij doelt hij meer op de conservatieve, achterhaalde (vaak hypocriete) en onwetende jagers- en boerenmentaliteit die een redelijke groep Friezen er helaas op nahoudt ten aanzien van natuur. (Of ben ik dan ook weer generaliserend? ;D)
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

Citaat van: servetej op juni 27, 2014, 12:41:31 PM


... mij persoonlijk diep gekwetst. Ik zou nooit zoiets doen, van heel die roofvogelvervolging niet en ook dat aaisiekjen niet, er is namelijk binnen de frieze cultuur een subcultuur van nette beschaafde mensen als ik, die op een gezonde manier begaan en geïnteresseerd zijn in al dat leeft groeit bloeit etc. Maar inderdaad als zij op zo'n manier beledigd worden dan staan de hooivorken klaar.



Nette, beschaafde mensen die met de hooivorken klaar staan. Dat bedoelde ik nou dus precies.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo