welke braam is het?

Gestart door artos, juni 01, 2014, 21:25:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

artos

Hallo allemaal, ik heb vandaag weer een poging gedaan om te determineren maar kom er bij deze niet echt uit:
http://waarneming.nl/waarneming/view/85060925

voor de 1e jaars stengel heb ik gekozen:

aantal stekels bladsteel: 10-20
lengte bladsteel: groter dan 10cm
doorsnee bladloot: kantig
bladeren bladsteel: 5
lengte topblaadje: 10-11 cm

aan de kenmerken voor de turio twijdel ik niet, nou komt de rest:

helmhokken: kaal (geen twijfel aan mijn kant)
vruchtbodem: behaard (geen twijfel aan mijn kant)
lengte bloemsteeltje: 21-30mm
kleur klieren bloemsteeltje: bleek

Klopt het dat er op de bloemsteel klieren zitten? volgens mij zitten ze daar namelijk wel.

ik kom op deze manier uit op asperidens, dit klopt alleen niet omdat asperidens wit bloeit en er ook niet op lijkt.
verder heeft de plant een variable bloemkleur die soms best dieproze kan zijn, verder vind ik de bladeren op de bloeistengel bijzonder groot.

alvast dank,
Stef,

Rense Haveman

Geen klieren de bloemsteel! Met klieren worden gesteelde klieren bedoeld, en die zie ik niet....
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

#2
oh, en ik kan je de naam verklappen, maar wellicht wil je het nog een keer proberen met de afslag 'geen klieren op de bloeiwijze'?

In elk geval heeft asperidens ook heel veel klieren op d bladloot, en dat heeft de plant van jou niet....

Oh, en nog een: het is handig om een stuk bladloot te knippen met een of twee bladeren, en die ook mee te fotograferen. Nu mis ik beeld waarop ik dingen kan verduidelijken (of in probleemgevallen kan determineren, nu moet ik het met de bloeiwijze doen...)
Groet! Rense

havikskruiden!

artos

bedankt voor de verduidelijking, ik zal het van de week nog eens proberen, is kijken of ik er dan wel uit kom, ik vind het wel een bijzondere braam namelijk, ik heb nog nooit eerder een braam gezien met zulke grote bladeren in de bloeiwijze.

mvg,
Stef,

artos


Rense Haveman

Nee. Om maar eens iets te noemen: amisiensis heeft slanke rechte, iets teruggebogen stekels op de bloeiwijze-as, die van jou heeft brede, kromme stekels met een zeer brede voet.....:)
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Oh, en vergelijk ook vooral de verspreidingsgegevens! De kans dat je op de door jou aangegeven plek amisiensis treft is niet zo heel groot, gezien het verspreidingsgebied van die soort....
Groet! Rense

havikskruiden!

artos

Ik zal van het weekend wat nieuw materiaal verzamelen en kijken of ik er dan wel uit kom.

Rense Haveman

determineren blijft lastig...... ik ben er absoluut niet goed in, je kunt beter de soorten uit je hoofd kennen...:D
Groet! Rense

havikskruiden!

artos

Ik heb vandaga nog ff wat nieuw materiaal verzameld en ik ben er uit.

Het is rubus ammobius, mocht dit hem toch niet zijn dan mag je de naam verklappen.

peterv

Ik zeg niets :angel: , maar Rense zal je binnenkort vast wel de naam verklappen.
groet, Peter
Peter Venema

Rense Haveman

nou, dat mag jij ook doen hoor Peter, daar zit ik niet mee...:D

Nee, geen ammobius.... Het is Rubus nemoralis.... Ik vind vooral de scherpe tanding van de bladeren heel karakteristiek en de stekels in de bloeiwijze: teruggekromd, met een heel brede voet....
Groet! Rense

havikskruiden!

artos

Het is zeer zeker geen nemoralis, ik ehb vandaag nieuw materiaal verzameld op de plek waar de goed gekeurde nemoralis groeit en de onbekende.
Ik heb wat metingen vericht:

                                 nemoralis          onbekend
lengte topblaadje          8.5                     11.9
steeltje topblaadje         31mm                 52mm
breedte topblaadje         68-65                  95
stekels bladsteel                11                    12
lengte bladsteel:              <7                      +- 10cm
stekels bladloot               9-10                    9-11

verder heb ik nog wat fotos aan de waarneming toe gevoegd waar je ook ziet dat de onbekende een paar kliertjes op zijn bladloot heeft. de nemoralis heeft dat niet.
k laat het voorlopig rusten en probeer het over een paar weken opnieuw.

peterv

Dag Stef,
Ik zie dat je nu nog een aantal foto's aan de waarneming hebt toegevoegd, maar dat geeft bij mij eigenlijk vooral verwarring. Er liggen 2 verschillende soorten op de tegels en tafel. Over welke gaat jouw vraag nu? Van de foto's die je oorspronkelijk had geplaatst had ik precies hetzelfde idee als Rense, dus R.nemoralis.
Je moet de metingen niet te absoluut nemen hoor, het geeft een indicatie, er zijn altijd exemplaren te vinden met meer of minder van elk denkbaar kenmerk. Dus 11 of 12 stekels aan een bladsteel of 9-10/9-11 aan een stengel, dat is voor mij precies hetzelfde, zeker niet onderscheidend.
groet, Peter
Peter Venema

artos

Dag Rense,

ik had bij de foto's een toelichting gezet, ik dacht eigenlijk dat die toelichting dan te zien was, maar ik zie het zelf ook niet.
op de 1e nieuwe foto zie je een bladloot van de onbekende braam met een gesteelde klier.
op de 2e nieuw foto is links de onbekende braam af gebeeld en rechts de nemoralis aan het gooimeer.
op de 3e staat de nemoralis links en de onbekende rechts.

Ik weet dat de metingen niet precies zijn maar deze verschillen zijn wel groot, tevens is het blad van nemoralis lichter gekleurd dan de onbekende, en is de nemoralis viltiger dan de onbekende.
Ik laat deze braam momenteel even rusten, ik ga het over een week of 2 opnieuw proberen.

Rense Haveman

Ik krijg van die nieuwe braam geen goed beeld van het blad in zijn geheel. Vaak is 1 blad al voldoende om te zeggen wat het is, maar ik krijg dat beeld hier niet....
Groet! Rense

havikskruiden!