verzoek aan de waarnemers

Gestart door Anne Hueber †, juni 01, 2014, 10:18:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Hueber †

Bij deze een verzoek aan jullie.
Als er bij een waarneming ook foto's geplaatst worden, worden er zo ontzettend veel fouten gemaakt met het geslacht, dat bij de foto staat.
Vooral bij nog niet uitgekleurde mannetjes.....want die lijken wat kleur betreft op het vrouwtje.
Als je nu niet zeker bent van het geslacht, zet dat er dan ajb niet bij.
Dat scheelt nl weer een hoop werk, om dat allemaal aan te passen.

dutchway

Groeten van Lia

Weia

Aan de andere kant zou het heel erg fijn zijn als bij elke foto het geslacht stond, als je op geslachtskenmerken wilt filteren bij het doorploegen van het fotoarchief... Maar ja, nog even tienduizenden foto's van het juiste geslacht voorzien.... brrrr
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Stefan v. Schaik

Citaat van: Platbuik op juni 03, 2014, 13:41:22 PM
Vrouwtje?

Ik zou zeggen van wel. Geen 3e aanhangsel te zien en duidelijke legboor
Stefan van Schaik

Stefan v. Schaik

Dan even een praktisch vraagje. Hoe kun je bij een al ingevoerde foto het geslacht aanpassen of toevoegen? Scheelt jullie weer een hoop werk als wij dit zelf kunnen :)
Stefan van Schaik


Weia

Citaat van: Stefan v. Schaik op juni 03, 2014, 13:44:12 PM
Dan even een praktisch vraagje. Hoe kun je bij een al ingevoerde foto het geslacht aanpassen of toevoegen? Scheelt jullie weer een hoop werk als wij dit zelf kunnen :)
Dat is niet zo moeilijk, want je gaat naar je foto en past het aan.
MAAR dat betekent dat ze opnieuw gekeurd moeten worden en dat zijn er tienduizenden...........
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

Citaat van: Stefan v. Schaik op juni 03, 2014, 13:44:12 PM
Dan even een praktisch vraagje. Hoe kun je bij een al ingevoerde foto het geslacht aanpassen of toevoegen? Scheelt jullie weer een hoop werk als wij dit zelf kunnen :)

Gewoon op het fotoicoontje klikken en aanpassen.
Tenminste......als admin kan ik het op deze manier doen.
Je wilt niet weten, bij hoeveel foto's ik de laatste tijd het geslacht al aangepast heb :rolleye: , vandaar dat ik dit verzoek heb geplaatst.

Anne Hueber †

Citaat van: Weia op juni 03, 2014, 13:49:29 PM
MAAR dat betekent dat ze opnieuw gekeurd moeten worden en dat zijn er tienduizenden...........

Dan zou ik zeggen......mensen NIET doen.
Gewoon voortaan bij een nieuwe waarneming het geslacht er bijzetten......en als je daar niet zeker van bent het geslacht ook niet invullen.

Anne Hueber †

Gelijk dan nog maar een verzoekje.
Vaak zie ik in m'n scherm, dat een waarneming weer op 'onbekend' staat......en dan denk ik.....die had ik toch al goedgekeurd.
Een aantal van jullie willen nog wel eens na goedkeuring van de waarneming (soms wel dagen of weken later) een foto deleten.
Ik denk, dat jullie dan niet beseffen, dat ook dan de waarneming opnieuw beoordeeld moet worden.
Al verander je alleen maar het aantal.....ook dan moet ie opnieuw gekeurd worden.

Dus mijn vraag.....probeer gelijk alles bij invoeren goed in te vullen en zo min mogelijk na goedkeuring foto's deleten-->die foto's staar er toch prima!

ArjenDrost †

Citaat van: Anne Hueber op juni 03, 2014, 14:07:00 PM
[size=78%]Dus mijn vraag.....probeer gelijk alles bij invoeren goed in te vullen en zo min mogelijk na goedkeuring foto's deleten-->die foto's staar er toch prima![/size]
Ik doe m'n best, maar dan moeten jullie niet te snel zijn. Sinds ik iObs op m'n telefoon heb voer ik ineens een stuk meer in (namelijk in het veld, op m'n telefoon), maar daar staat dan bijv. nog geen foto bij. Over het algemeen (maar niet altijd) zal ik dan 's avonds die waarnemingen nog even langslopen om er evt. een foto aan toe te voegen of nog dingen aan te passen...


Maar ok, jullie keuren alleen waarnemingen waar al een foto bij staat, toch? Dus dan komt dat wel goed :)

Anne Hueber †

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2014, 16:55:50 PM
Maar ok, jullie keuren alleen waarnemingen waar al een foto bij staat, toch?

Gelukkig wel ;D
De waarnemingen, waar geen foto bijstaat blijven op 'onbekend' staan (zeldzame soorten of als er geen referentiewaarneming aanwezig is) en de rest gaat door de automatische validatie.

ArjenDrost †

Dan is er dus geen probleem. Over het algemeen ben ik wel zo aardig om bij het toevoegen van de foto ook meteen de rest van de waarneming aan te passen, indien nodig.

Anne Hueber †

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2014, 17:33:05 PM
Over het algemeen ben ik wel zo aardig.....

Ik wist toch al, dat jij aardig bent :-*

Taka

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2014, 16:55:50 PM
Citaat van: Anne Hueber op juni 03, 2014, 14:07:00 PM
[size=78%]Dus mijn vraag.....probeer gelijk alles bij invoeren goed in te vullen en zo min mogelijk na goedkeuring foto's deleten-->die foto's staar er toch prima![/size]
Ik doe m'n best, maar dan moeten jullie niet te snel zijn. Sinds ik iObs op m'n telefoon heb voer ik ineens een stuk meer in (namelijk in het veld, op m'n telefoon), maar daar staat dan bijv. nog geen foto bij. Over het algemeen (maar niet altijd) zal ik dan 's avonds die waarnemingen nog even langslopen om er evt. een foto aan toe te voegen of nog dingen aan te passen...


Maar ok, jullie keuren alleen waarnemingen waar al een foto bij staat, toch? Dus dan komt dat wel goed :)

Je kan toch vrij eenvoudig wachten met het uploaden van de waarnemingen? Hoe erg is dat de jouw waarnemingen pas 's avonds of zelfs de volgende dag op waarneming terecht komen? Ik corrigeer waarnemingen eerst in de app, voeg foto's toe in de app. En ik vind het niet erg als dat eventueel een paar dagen duurt. Er zit toch niemand te echt wachten op mijn waarnemingen?
(Sybe)

ArjenDrost †

Ik kan geen foto's toevoegen in de app, aangezien die niet op m'n telefoon staan. Maar goed, zoals hierboven al bleek is er geen probleem omdat waarnemingen zonder foto's toch nog niet beoordeeld worden en er dus geen dubbel werk verricht wordt.


Groeten, Arjen

Taka

Citaat van: ArjenDrost op juni 04, 2014, 09:39:40 AM
Ik kan geen foto's toevoegen in de app, aangezien die niet op m'n telefoon staan. Maar goed, zoals hierboven al bleek is er geen probleem omdat waarnemingen zonder foto's toch nog niet beoordeeld worden en er dus geen dubbel werk verricht wordt.


Groeten, Arjen

Het is een kleine moeite om ze van je pc op je telefoon te zetten? Bij mij beginnen de foto's ook in een losse camera, dan naar de pc voor selectie en bewerking en dan (via wifi, maar kan op meerdere manieren natuurlijk: usb, bluetooth) in een mapje naar de telefoon. Vandaaruit kunnen ze gemakkelijk aan de waarneming worden toegevoegd.
(Sybe)

ArjenDrost †

Nee, het is niet echt veel werk, maar vanaf de computer is het sneller en makkelijker. En zoals boven nu al 2x gezegd, voor de beoordeling maakt het niks uit.

Anne Hueber †

Citaat van: ArjenDrost op juni 04, 2014, 10:06:45 AM
En zoals boven nu al 2x gezegd, voor de beoordeling maakt het niks uit.

Klopt Arjen :duim:
Een ieder kan het gewoon op z'n eigen manier doen!

Taka

Gut. je zal maar eens een handige methode uitleggen. Dat laat ik voortaan ook wel uit mijn hoofd. Doe maar lekker op je eigen manier hoor.

Toppie!
(Sybe)

RubenWinter

Citaat van: Taka op juni 04, 2014, 15:59:56 PM
Gut. je zal maar eens een handige methode uitleggen. Dat laat ik voortaan ook wel uit mijn hoofd. Doe maar lekker op je eigen manier hoor.

Toppie!

Niet bij iedereen werkt die manier. Ik voer de waarnemingen ook in het veld in op mijn telefoon, maar bij mij gaat dat door middel van een offline webpagina (ik heb een Windows Phone). Het is daarbij niet mogelijk om foto's toe te voegen op die webpagina, ook niet achteraf. Ik voeg de eventuele foto's dan ook pas later in, achter de computer.
Groeten,

Ruben Winter

JohanvantBosch

Citaat van: Taka op juni 04, 2014, 15:59:56 PM
Gut. je zal maar eens een handige methode uitleggen. Dat laat ik voortaan ook wel uit mijn hoofd. Doe maar lekker op je eigen manier hoor.

Toppie!

hihi.... 't Is maar net wat je handig vindt, toch. Persoonlijk vind ik het juist ingewikkeld klinken. Waarom zou je je foto's via je telefoon willen toevoegen voordat je je waarneming upload? Dat lijkt me alleen handig als  je een foto met je telefoon hebt gemaakt... dan doe ik het dus ook.

Taka

Citaat van: JohanvantBosch op juni 04, 2014, 16:25:04 PM
Citaat van: Taka op juni 04, 2014, 15:59:56 PM
Gut. je zal maar eens een handige methode uitleggen. Dat laat ik voortaan ook wel uit mijn hoofd. Doe maar lekker op je eigen manier hoor.

Toppie!

hihi.... 't Is maar net wat je handig vindt, toch. Persoonlijk vind ik het juist ingewikkeld klinken. Waarom zou je je foto's via je telefoon willen toevoegen voordat je je waarneming upload? Dat lijkt me alleen handig als  je een foto met je telefoon hebt gemaakt... dan doe ik het dus ook.

Vooral omdat er dan geen EXIF meer bij de foto's staat (dat bugje is nog steeds niet opgelost)

Nee, vooral omdat ik dan nog eens goed naar de foto's kijk voordat ik de serie ga uploaden. Ja. Ik ben af en toe blij dat ik een foto heb, want het komt voor dat ik aan de hand daarvan de soort moet aanpassen. En ja, ik weet wel dat dat ook online kan. Maar online wordt ik misschien onderbroken door iets urgenters, en kan het weer een poos duren voor ik veder ga.

Ik vind het een prettig idee dat datgene wat ik upload ook een soort van definitief is: misschien niet foutloos, maar beter weet ik het niet.
Daarna kunnen de admins hun slag slaan. In een andere volgorde komt er misschien al reactie voordat ik 'klaar' ben.

Ingewikkeld? Natuurlijk niet. Echt niet ingewikkelder dan online foto's toevoegen.
(Sybe)

ArjenDrost †

Laten we het er op houden dat iedereen zo z'n eigen voorkeur heeft. Net als Johan lijkt het me een stuk lastiger dan het gewoon snel even online doen (even los ervan dat ik zo snel de functie in iObs om er een foto bij te sturen ook niet zie).


Groeten, Arjen