Moeras- of zompvergeet-mij-nietje?

Gestart door Frans Langelaan, juni 01, 2014, 12:22:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frans Langelaan

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik denk dat het moerasvergeet-mij-nietje is omdat ik op de tweede foto onder het midden een schutblad meen te zien. Ziet dat er uit zoals op de foto te zien is? Ik kan ook geen stijlen van juist uitgebloeide bloemen onderscheiden die even lang zijn of langer dan de kelkbuis.

Heeft iemand nog tips om zomp- van moerasvergeet-mij-nietje te onderscheiden, anders dan de grootte van de bloemen (waar een overlap is) en de insnijding van de kelk (waar het verschil tussen +/- 1/2 en 2/5 dicht bij elkaar ligt). Weet iemand foto's van een zompvergeet-mij-nietje waarbij de lengte van de stijl van juist uitgebloeide bloemen goed te zien is?

bij voorbaat dank,
Frans Langelaan

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84817115
Moerasvergeet-mij-nietje - Myosotis scorpioides subsp. scorpioides gezien op 2014-05-25 Julianadorp aan Zee
Foto's:






Toelichting:
De insnijding van de kelk en de grootte van de bloemkroon zou ook op zompvergeet-mij-nietje kunnen wijzen, echter het schutblad onderaan de bloeiwijze (2e foto onder het midden) geeft mi. de doorslag naar moerasvergeet-mij-nietje.
Groet,
Frans.

Willemien Troelstra

#1
Ik vind de kelk redelijk diep ingesneden voor Moeras. Een prettig aanvullend veldkenmerk vind ik dat zomp een rolronde stengel heeft en moeras een hoekige (nou ja niet echt rond, met een soort vage ribbels).

Ik zie trouwens geen schutbladeren IN de bloeiwijze, ik zie namelijk geen bloem beneden het schutblad op die tweede foto, maar misschien kijk ik verkeerd.

groet, Willemien Troelstra

M.V.S

En even in de gaten houden dat in oudere versies van de laatste heukels de plaatjes van de kelk van deze twee soorten verkeerd om staan.
Groetjes, Marc

Frans Langelaan

Citaat van: Willemien Troelstra op juni 01, 2014, 21:05:02 PM
Ik vind de kelk redelijk diep ingesneden voor Moeras. Een prettig aanvullend veldkenmerk vind ik dat zomp een rolronde stengel heeft en moeras een hoekige (nou ja niet echt rond, met een soort vage ribbels).

Ik zie trouwens geen schutbladeren IN de bloeiwijze, ik zie namelijk geen bloem beneden het schutblad op die tweede foto, maar misschien kijk ik verkeerd.



Dank jullie voor je reacties. Dit is toch wel een eye-opener voor mij: Ik had "Bloeiwijze met 1 of meer schutbladen in het onderste deel", nooit geïnterpreteerd als dat er bloemen onder het schutblad zouden zitten. Op 1 of andere manier dacht ik dat de schutbladen uitsluitend onder de onderste bloem zouden zitten.

Ik herinner me duidelijk dat er geen bloemen waren onder het schutblad, je hebt dus goed gekeken. Ik zie op de foto's ook geen aanwijzing dat de stengel anders dan rolrond zou zijn. En zoals jij ook al aangeeft, de kelk doet meer aan zomp dan aan moeras denken.

Ik verander hem in zomp.
Groet,
Frans.