Baltsende Panorpa's

Gestart door jck, mei 31, 2014, 19:38:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Als ik me niet vergis - meneer heeft iets lekkers voor mevrouw gevangen om haar in de juiste stemming te brengen? Hij zat daar te wachten, af en toe en kleine zwaai met de vleugels. Maar...welke zijn het?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85010829
Schorpioenvlieg spec. - Panorpa spec. gezien op 2014-05-25 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:




James

Arp

Ha James,

Ja, leuk tafereel  :duim:

Het zijn mevrouw en meneer communis :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Dank je wel - wat me opviel, was hoe ontzettend langzaam zij at.

James

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

#4
Tja nou ja, ik weet de gewoontes niet precies, maar meestal is de volgorde iets anders. Het mannetje bereidt ergens een lekker hapje voor (dood beest uit spinnenweb ofzo) en gaat dan in de buurt staan moeilijk/stoer doen (breedmaken, vleugels schuin omhoog en wapperen). Als er een dame op afkomt leidt hij haar naar het hapje en (voor zover ik heb meegemaakt) schuift hij zichzelf eronder zodra ze begint te eten. Nu is het zaak dat ze zo lang mogelijk eet, zodat het mannetje "bezig kan blijven" (hoe langer de copula, hoe meer kans dat haar nageslacht van hem is ofzo).

Enerzijds probeert het mannetje een zo groot mogelijke bruisschat aan te bieden zodat ze lang dooreet, anderzijds kan hij terwijl ze bezig is nog een soort "pillen" produceren van spuug en andere stoffen die hij ophoest. Dat zijn wittige brokjes die je bij een copula wel eens in de buurt ziet liggen. Zodra de bruidschat op is, biedt hij die aan. Maar al die tijd blijft hij dus in copula verbonden.

Op dit plaatje zie je hem bij de productie daarvan:
http://www.wildabouttheworld.com/gallery/showphoto.php/photo/8257

Op dit plaatje ligt er eentje klaar (ik had ze verstoord dus ze draaiden wat weg van hun originele positie):
http://www.wildabouttheworld.com/gallery/showphoto.php/photo/8254

De uitleg voor het rode cirkeltje: Als laatste redmiddel om het langer te laten duren heeft hij een speciaal "klemmetje" op de rug (het notaalorgaan) waarmee hij tijdens de copula de vleugel van het vrouwtje inklemt, zodat ze niet meer kan ontsnappen (vooral bij Panorpa germanica is dit groot/goed ontwikkelt en duidelijk zichtbaar op het 3e rugsegment). Dit is in de literatuur wel eens vergeleken met verkrachting, maar er is ook veel kritiek op die zichtwijze. Soms scheurt de vleugel van het vrouwtje zelfs kapot/af als ze niet los kan komen.

Het is dus een beetje raar dat het mannetje er naast staat te kijken als ze al met zijn bruidschat bezig zou zijn. Ik kan daar even niet zo goed wat bij verzinnen, misschien heeft ze hem afgeschud en moet hij proberen of hij er weer "op" mag, maar misschien is ze ook wel gewoon aan het eten en probeert hij haar te verleiden om na haar eigen eten met hem mee te komen? Of misschien istie gewoon "een beetje dom"  :huh:  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Of misschien is deze nou een echte heer. :angel:

James

Arp

Laten we het daar op houden James  ;D  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)