Gras (dravik) in de tuin opgekomen

Gestart door yvesv, mei 31, 2014, 17:28:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Hallo forumleden,

Onderstaand gras is in mijn tuin opgekomen. Zou uit (winter-)vogelzaad kunnen komen. Ik probeer dit jaar me wat te verdiepen in de grassen en vraag me af wat dit is. Ik kwam zelf uit op haver/oot of beemdhaver.

Alle hulp is welkom,

Groet, Yves.

Willemien Troelstra

Doet me denken aan deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=232669.msg1436969#msg1436969
Maar jouw bloeiwijze is nu nog niet ver uit, dus even afwachten maakt het vast makkelijker.
groet, Willemien Troelstra

mwestra74

Citaat van: Willemien Troelstra op mei 31, 2014, 21:00:05 PM
Doet me denken aan deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=232669.msg1436969#msg1436969
Maar jouw bloeiwijze is nu nog niet ver uit, dus even afwachten maakt het vast makkelijker.
Is inderdaad exact dezelfde. Bij mij in de voortuin ziet de bloeiwijze er nu net zo uit als die van Yves.

we wachten af.

Gr. Martin
MvrG,

Martin

Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.

yvesv

Willemien, Martin,

Dank, zo te zien (in gelinkt forum) moeten de aartjes zich nog verder gaan ontwikkelen. Met de foto's van de latere aartjes daar zou ik ook bij de dravik gaan zoeken. Wat ik tot nu toe bij mijn eerste stappen in grassenland heb gemerkt is dat het moeilijk is een plant te determineren op een enkel tijdstip, zeker als die nog niet duidelijk aan het bloeien is. Ik ga de plant in mijn tuin de komende weken volgen en dan een nieuwe poging doen. Ik hoop dat jullie die tegen die tijd nog een keertje willen bevestigen of ik het goed heb, want het andere forum item lijkt niet op een soort uitgekomen te zijn.

Groet, Yves.

Margreet Kwh

Hoi Yves,

Dat is het voordeel van een plant in je tuin, dat je hem makkelijk kunt volgen! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

yvesv

Hallo,

Ik heb inmiddels enkele foto's van de huidige situatie maar helaas de grassengids moeten retourneren naar de bibliotheek (komt op mijn verlanglijstje).
Ik denk nu aan zachte dravik of akkerdravik.

Iemand die me het verlossende antwoord kan geven?

Dank, Yves.

Erik Simons

wellicht iets in de buurt van trosdravik?
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'


Erik Simons

ja dat zou natuurlijk ook kunnen, om eerlijk te zeggen kan ik niet goed zien of de kafjes gekield zijn of niet
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

yvesv

#9
Dank voor de reacties.

Ik zie geen gekielde kafjes en de bladeren zijn ruw verspreid behaard (bij gekielde dravik zie ik bij beschrijvingen dat de bladeren kaal zouden zijn). Zachte dravik waar ik zelf aan dacht heeft meer kort en dicht behaarde bladeren.

Dus trosdravik lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk.

Groet,
Yves.