Vale gieren in Nederland en Spanje

Gestart door mrjonge, juni 20, 2007, 22:44:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citeer
Citeertja.... die peuter verhalen van jou, Martijn. Misschien deels grap, deels (gezien bovenstaande) echt mogelijk, maar communicatief niet zo heel handig.  ;)
Ik ben ook razend benieuwd (zeker na bovenstaand uitgebalanceerd verhaal) wat daar precies de bedoeling van was. Martijn?
Jammer dat je niet reageert, Martijn...

Ik vind het op het moment dat je als 'gierenexpert' op het NOS Journaal verschijnt, niet verstandig om met een voor veel mensen makkelijk verkeerd op te vatten opmerking te komen. De expert raadt aan je kinderen te beschermen tegen die monsters. Het is zij of je peuter. Er zullen genoeg mensen die je opmerking serieus zullen hebben genomen.

Zo'n gebbetje over peuters zal op geen enkele manier bijdragen aan het welzijn van vale gieren. Het zal het imago van de vale gier geen goed doen. Het zal geen groter draagvlak voor giervriendelijke maatregelen scheppen. Het is kortom grappig maar contraproductief. Het doet alleen maar af aan de goede dingen waar je, gezien de bijdrage waarmee je dit topic opende, en gezien je uitlatingen elders, mee bezig bent. Het is een vreemde actie voor een pleitbezorger van het lot van de gieren.

Daarnaast vind ik het jammer dat op het moment dat Johan dit (m.i. zoals blijken moge terecht) aankaart, het stil blijft. Zwijgen als antwoord op gerechtvaardigde kritiek is een zwaktebod...

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mrjonge

Hoi Vincent,

Gezwegen heb ik dacht ik niet de afgelopen dagen, wel getracht een bijdrage te leveren aan alle informatie die er rondzwierf over de diverse kanalen. Maar ik begrijp je terechte vraag die bij Johan ook al opkwam. Aangezien ik in de media het één en ander te berde heb gebracht() leek het me ook het beste op die lijn verder te gaan. Op korte termijn zal ik daarom via de reguliere kanalen reageren.
Momenteel zijn er globaal 4 reacties op mijn optreden in het NOS-Journaal:

01-Houd je kinderen binnen de gieren komen eraaan
02-Verdorrie, onze vogels worden niet serieus genomen
03-Ha, ha, eindelijk gebeurt er wat leuks!
04-Godzijdank geen boswachter

Ook zijn er mensen die denken dat op deze wijze roofvogelvervolging in de hand wordt gewerkt. De mensen die daar al lang mee bezig zijn zijn de jagers en de Friese weidevogelbeschermers, die hebben geen NOS-journaal nodig om in actie te komen. Die hebben meer aan Internet...

Vriendelijke groeten

Martijn de Jonge

P.S. Ik wordt af en toe gevraagd door media om wat  te vertellen, wat voor stempel, tekst of titel ze onder in het beeld plaatsen is de vrijheid van het medium zelf. We leven gelukkig  in een vrij land.
 

Vincent Hart

Hoi Martijn,

Okido, bedankt voor je reactie! Ennehm, ik snap dat je niet beslist welk naampje de media je geven (of bijvoorbeeld hoe ze het interview monteren en dus welke gedeelte van je verhaal daadwerkelijk te zien/horen/lezen is), maar je stond daar als 'deskundige' - hoe dat ook genoemd wordt - met bijbehorende 'onvrijheden'.
Alle vier de door jou genoemde reacties kon je uiteraard dan ook verwachten.

Ik wacht je toelichting via de reguliere kanalen met interesse af ;)

Vriendelijke groet terug!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

#33
CiteerHoi Vincent,

Gezwegen heb ik dacht ik niet de afgelopen dagen, wel getracht een bijdrage te leveren aan alle informatie die er rondzwierf over de diverse kanalen. Maar ik begrijp je terechte vraag die bij Johan ook al opkwam. Aangezien ik in de media het één en ander te berde heb gebracht() leek het me ook het beste op die lijn verder te gaan. Op korte termijn zal ik daarom via de reguliere kanalen reageren.
Momenteel zijn er globaal 4 reacties op mijn optreden in het NOS-Journaal:

01-Houd je kinderen binnen de gieren komen eraaan
02-Verdorrie, onze vogels worden niet serieus genomen
03-Ha, ha, eindelijk gebeurt er wat leuks!
04-Godzijdank geen boswachter

Ook zijn er mensen die denken dat op deze wijze roofvogelvervolging in de hand wordt gewerkt. De mensen die daar al lang mee bezig zijn zijn de jagers en de Friese weidevogelbeschermers, die hebben geen NOS-journaal nodig om in actie te komen. Die hebben meer aan Internet...

Vriendelijke groeten

Martijn de Jonge

P.S. Ik wordt af en toe gevraagd door media om wat  te vertellen, wat voor stempel, tekst of titel ze onder in het beeld plaatsen is de vrijheid van het medium zelf. We leven gelukkig  in een vrij land.
Ik vind dit maar een rare reactie... Iets dat ik totaal niet verwacht had. En bovendien geef je nog steeds geen antwoord op de vraag..

Bovendien wordt er ook nog eens lekker met een drogreden rondgeslingerd.. deze bedoel ik:
CiteerOok zijn er mensen die denken dat op deze wijze roofvogelvervolging in de hand wordt gewerkt. De mensen die daar al lang mee bezig zijn zijn de jagers en de Friese weidevogelbeschermers, die hebben geen NOS-journaal nodig om in actie te komen. Die hebben meer aan Internet...
Ik vond het eerst allemaal nog wel lachwekkend, en vond de extra achtergrond informatie die je gaf eerst nog wel intrigrerend. Maar na deze reactie, met o.a. die 4 rare punten, kan ik er toch niet echt meer om lachen! Wat een onzin.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

#34
Ach Wouter,

Ik heb meer discussies met Martijn over zijn vorm van 'shock-therapie' gevolgd - vandaar ook mijn eerdere 'hij kan het niet laten'. Dit is in vergelijking met eerdere discussies voor zijn doen een vrij concrete reactie op kritiek. Eigenlijk al meer dan waar ik op gehoopt had. Inderdaad nog steeds nietszeggend, maar wel met de 'toezegging' dat binnenkort via de 'reguliere kanalen' alles mirakuleus duidelijk wordt.

En we kunnen hem toch niet dwingen - we leven inderdaad (hoe jammer dat soms is) in een vrij land ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

#35
Laat ik voorop stellen dat ik er altijd voor ben om een zo genuanceerd mogelijk beeld te krijgen! Daarbij mag iedereen zeggen wat hij of zij wil! Maar waarom zou je angst aanwakkeren? En zeker op zo'n ongenuanceerde, makkelijk te scoren manier? Tot nu toe is er geen kleuter in Europa en zo ver ik weet ook niet in Afrika of Azië aangevallen door een gier. Dat zoiets in de toekomst ooit eens zou kunnen gebeuren kan natuurlijk niemand uitsluiten, maar je kunt ook niet uitsluiten dat je onder een auto terecht komt, of dat je hondsdolheid oploopt door een beet van je eigen hond...

Het heeft geen enkele zin om zo'n opmerking te plaatsen, en het is logisch dat je daar dan kritiek op krijgt.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Hortulana

#36
Beste Martijn...

Hoop dat je wel enigszins inziet dat dit niet de meest gelukkige manier van naar buiten treden was met dit nieuws, vooral omdat er feitelijke onjuistheden genoemd zijn of op zijn minst gesuggereerd werden (al dan niet als grap bedoeld). Er is hiermee bij (ik vrees toch wel veel) mensen een verkeerd beeld van gieren ontstaan, als dit beeld al niet aanwezig was (en dit was dan juist dè kans om dit beeld weg te nemen!)...

Het gaat er om wat voor een invloed dit heeft op het imago en daarmee de bescherming van gieren (en andere roofvogels!) in het algemeen. Het is dan in de eerste plaats vooral belangrijk een realistisch beeld te geven van de gebeurtenissen en dus niet een signaal af te geven dat er serieuze gevaren voor de mensheid zijn o.i.d. Nog beter is natuurlijk zulke nieuwsberichten als promotiemiddel voor de gieren te gebruiken! Ik denk overigens wel dat de influx en de nieuwsberichten hierover ook wel aan bijgedragen heeft. Er werd ook veel aandacht besteed aan de (mogelijke) achterliggende oorzaken van de influx e.d.

Overigens vond ik het verder wel een leuk stukje hoor en het is natuurlijk makkelijk commentaar leveren vanaf de zijlijn. Commentaren van kritische mede-vogelaars/ natuurliefhebbers kon je in feite ook wel verwachten (dat is bijna altijd zo; heb altijd een beetje medelijden met Nico de Haan) en dat is ook alleen maar een goed teken denk ik. We hebben hier immers allemaal het beste met de gieren voor...

mrjonge

Hallo,

Ik begon mijn betoog een dag of wat terug met de stelling dat het een 'complex verhaal' is en een 'moeilijke boodschap'. Door wat bijdragen heb ik getracht het plaatje van de vale gier in Europa iets in te vullen. Maar mirakuleus duidelijk is het zeker niet en zie ik het ook niet zo snel worden. Maar is dat ook niet juist de uitdaging voor ons allemaal?!

Groeten, Martijn.  

Hortulana

#38
Complex verhaal... wetenschappelijk en ecologisch gezien misschien wel ja.

Moeilijke boodschap...

Wat betreft het NOS-stukje, en daar gaat het hier over, denk ik dat de boodschap met sensatiebeluste National Geographic-("Built to Kill")taal waarbij een direct en serieus gevaar van gieren voor de mens gesuggereerd wordt in ieder geval niet de juiste is. Dat is toch niet zo moeilijk?!?!

Vincent Hart

CiteerHallo,

Ik begon mijn betoog een dag of wat terug met de stelling dat het een 'complex verhaal' is en een 'moeilijke boodschap'. Door wat bijdragen heb ik getracht het plaatje van de vale gier in Europa iets in te vullen. Maar mirakuleus duidelijk is het zeker niet en zie ik het ook niet zo snel worden. Maar is dat ook niet juist de uitdaging voor ons allemaal?!

Groeten, Martijn.
Flauw hoor,

Je hoeft maar twee relatief eenvoudige zaken van elkaar te onderscheiden.
1) Je begon je betoog met een schitterend genuanceerd verhaal waar iedereen hier blij mee is.
2) Je riep op het Journaal 1 zinnetje waar -ondertussen nogal duidelijk- niet iedereen hier blij is.

Als je nou ff een korte toelichting over het 'waarom' van puntje 2 geeft, kan iedereen hier weer verder met z'n leven.

Alvast bedankt!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HansJWG

Heb er weinig moeite mee, je moet er een beetje doorheen kijken.
Herken dat met meer diersoorten.
Heel ongebruikelijk, maar lijkt ook mij niet onmogelijk als de juiste omstandigheden zich voordoen.

Duiken met haaien is ook ongevaarlijk, maar..

Dit soort beesten zit ook in zo,n hoek, en ook ten onrechte.


Helaas, en dat is het lastige, zijn er (te veel) mensen die zich niet genoeg in de natuur verdiepen.


Gelukkig hier nog geen journalisten op het forum  :D
Groet, Hans

Vincent Hart

CiteerGelukkig hier nog geen journalisten op het forum  :D
Als ik zie in hoeveel media (in het andere gieren-topic genoemd) waarneming.nl genoemd wordt, wordt er wel degelijk meegelezen. En Martijn zelf mag je ook wel journalist noemen toch? Inclusief omzwervende bewegingen...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Hortulana

#42
CiteerAls je nou ff een korte toelichting over het 'waarom' van puntje 2 geeft, kan iedereen hier weer verder met z'n leven.
Of gewoon (enigszins) toegeeft dat die ene berichtgeving en de woordkeuze daarin niet zo handig was.
CiteerHeel ongebruikelijk, maar lijkt ook mij niet onmogelijk als de juiste omstandigheden zich voordoen.
De kans dat je levend opgepeuzeld wordt door een gier lijkt me ongeveer net zo groot als de kans dat je in de Sahara overreden wordt door een sneeuwscooter met een eskimo daarop die toevallig een niet gesmolten ijsje aan het eten is...
CiteerGelukkig hier nog geen journalisten op het forum 
Waren er maar journalisten! Hoe meer postitieve(!) (en realistische) aandacht voor de gieren hoe beter...

HansJWG

#43
CiteerDe kans dat je levend opgepeuzeld wordt door een gier lijkt me ongeveer net zo groot als de kans dat je in de Sahara overreden wordt door een sneeuwscooter met een eskimo daarop die toevallig een niet gesmolten ijsje aan het eten is...

Ga in september weer naar zuid-egypte (duiken met haaien op o.a. elphinstone)
En ja in het camp hier kun je ijs krijgen en quads huren  :D

Even verder op in Shalatein kun je verschillende giersoorten zien peuzelen aan de kamelenkarkassen (van de kamelenmarkt ter plaatse)

Groet, Hans

laatvlieger

Citeer
Waren er maar journalisten! Hoe meer postitieve(!) (en realistische) aandacht voor de gieren hoe beter...
Aandacht hoeft wat mij betreft niet alleen maar positief te zijn, maar wel graag genuanceerd en realistisch en niet dit soort onzin!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

vastenhouw

Citeer
Citaat van: mrjonge,Jun 22 2007, 21:47 PM

Als je nou ff een korte toelichting over het 'waarom' van puntje 2 geeft, kan iedereen hier weer verder met z'n leven.


Waarschijnlijk gaat het hier om een geval van humor.
Het waarom van humor verklaren is nogal een ingewikkelde zaak vermoed ik. Dat is meer voer voor filosofen.

Ik moest erg lachen om dat verhaal bij het NOS journaal. Inderdaad godzijdank eens geen saaie boswachter of serieuze woordvoerder van organisatie XYZ.

En ik denk dat de rest van Nederland het al weer vergeten is. Bij mij in de buurt spelen de peuters tenminste weer rustig buiten...   ;)

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Hortulana

CiteerAandacht hoeft wat mij betreft niet alleen maar positief te zijn, maar wel graag genuanceerd en realistisch

Ja, je hebt gelijk. Vooral realistisch natuurlijk!

(Neemt natuurlijk niet weg dat gieren ongelooflijk prachtige en indrukwekkende roofvogels zijn en ecologisch gezien een cruciale plaats vervullen in het ecosysteem in de bergstreken... Zeer realistisch èn positief; voer voor de gieren en journalisten :D )

Zonnekoning

Of je voert de journalisten aan de gieren...  :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Vincent Hart

#48
Citaat van: vastenhouw,Jun 22 2007, 22:44 PM
Citaat van: vincenthart,Jun 22 2007, 22:57 PM
Citaat van: mrjonge,Jun 22 2007, 21:47 PM

Als je nou ff een korte toelichting over het 'waarom' van puntje 2 geeft, kan iedereen hier weer verder met z'n leven.


Waarschijnlijk gaat het hier om een geval van humor.
Het waarom van humor verklaren is nogal een ingewikkelde zaak vermoed ik. Dat is meer voer voor filosofen.

Ik moest erg lachen om dat verhaal bij het NOS journaal. Inderdaad godzijdank eens geen saaie boswachter of serieuze woordvoerder van organisatie XYZ.

En ik denk dat de rest van Nederland het al weer vergeten is. Bij mij in de buurt spelen de peuters tenminste weer rustig buiten...   ;)


Bart,

Zoals je hierboven zou kunnen lezen, vond ik het ook erg grappig. Daar gaat het dus niet om. Ook gaat het er niet om het grapje uit te leggen. Het punt is nou juist dat voor niet-vogelaars gewoon niet duidelijk was dat het een (ook nog eens met Brits gevoel voor understatement gebracht) grapje was. Zo'n grapje werkt niet als grapje in een kort nieuws-item.

Wij zijn vogelaars en snappen dat Martijn een grapje maakt. Maar dit was niet de juiste plek en niet het juiste grapje. Bij voorlichting moet je nadenken over je publiek, en hoe je dat moet aanspreken om je boodschap helder over te brengen. Naar het Journaal kijken niet alleen vogelaars.

Juist omdat Martijn (zonder baard of boswachters-tenue) inderdaad 'lekker' overkomt op tv en verder een goed en geloofwaardig verhaal hield, was zijn grapje zo verkeerd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

garryb

Gewoon opvreten al die door de wei kruipende peuters, er zijn al genoeg mensen op deze planeet, hulde voor je woorden Martijn!

Garry

NB op serieuze reacties op deze reply wordt niet gereageerd!

vastenhouw

CiteerZoals je hierboven zou kunnen lezen, vond ik het ook erg grappig. Daar gaat het dus niet om. Ook gaat het er niet om het grapje uit te leggen. Het punt is nou juist dat voor niet-vogelaars gewoon niet duidelijk was dat het een (ook nog eens met Brits gevoel voor understatement gebracht) grapje was. Zo'n grapje werkt niet als grapje in een kort nieuws-item.

Wij zijn vogelaars en snappen dat Martijn een grapje maakt. Maar dit was niet de juiste plek en niet het juiste grapje. Bij voorlichting moet je nadenken over je publiek, en hoe je dat moet aanspreken om je boodschap helder over te brengen. Naar het Journaal kijken niet alleen vogelaars.

Juist omdat Martijn (zonder baard of boswachters-tenue) inderdaad 'lekker' overkomt op tv en verder een goed en geloofwaardig verhaal hield, was zijn grapje zo verkeerd.
Hoi Vincent,

De NOS had er ook voor kunnen kiezen een saaie voorlichter te laten zien, die een zeer verstandig en volledig verantwoord verhaal had gehouden.

Als je rekening moet gaan houden met iedereen de je verkeerd kan begrijpen, dan heb je geen tijd meer voor grapjes of informatie, of wat dan ook.

Het verkeerde van grapjes blijft daarmee ook erg subjectief.
Zelf ken ik eigenlijk geen verkeerde grapjes.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Thijs Fijen

CiteerEn ik denk dat de rest van Nederland het al weer vergeten is. Bij mij in de buurt spelen de peuters tenminste weer rustig buiten...   ;)
Nee, als ik het met vrienden over de gieren heb dan roepen ze stuk voor stuk: oh dat zijn die beesten die een peuter in 10 minuten op kunnen eten!

Gelukkig vragen ze daarna meteen of het echt zo is :)

Thijs
Thijs Fijen

laatvlieger

Ik ging er ook vanuit dat het een grap was, maar gezien het vervolg verhaal wat Martijn hierboven beschrijft is het geen grap. Maar zeer misplaatste informatie!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

CiteerGewoon opvreten al die door de wei kruipende peuters, er zijn al genoeg mensen op deze planeet, hulde voor je woorden Martijn!

Garry

NB op serieuze reacties op deze reply wordt niet gereageerd!
Je hebt helemaal gelijk! Laten we ook stoplichten en de maximumsnelheid afschaffen! Alle pedofielen een vaste aanstelling in de kinderopvang! Geen gezondheidszorg meer! Iedereen zijn Uzi mee en op naar de speeltuin!

(bestaan er echt geen verkeerde grapjes, Bart?)  

CiteerAls je rekening moet gaan houden met iedereen de je verkeerd kan begrijpen, dan heb je geen tijd meer voor grapjes of informatie, of wat dan ook.
Je hebt nauwelijks tijd in een tv-interview - hoe lang was Martijn nou helemaal in beeld? Dus als we er vanuitgaan dat hij geen conference hield of zomaar wat zei maar een bedoeling had met zijn woorden, dan ben en blijf ik nog steeds erg benieuwd naar welke bedoeling dat was...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Freek Verkerk

#54
Hi,
volgens mij vallen jullie Martijn iets te hard aan. Een journalist zal hem wel gevraagd hebben of die dieren gevaarlijk zijn voor mensen. En hij zal daar wel serieus op geantwoord hebben dat hij er eigenlijk niet zoveel vanaf weet, maar dat het technisch wel mogelijk is. Ik zou bijvoorbeeld mijn baby ook niet in zn wieg in de gierenkooi van Artis willen zien.

Dat die journalist die vraag stelt is zn goed recht en dat hij dan het antwoord uitzendt ook.

De natuur zit trouwens wel logisch in elkaar. Het schijnen aaseters te zijn, maar net als in de mensenwereld lopen (vliegen) er altijd gekken rond. Dat een enkeling een levend ooievaarsjong opeet verbaasd mij niets. Het is juist een gezond teken dat er enkelen grensoverschreidend gedrag vertonen. Op populatieniveau is experimenteren heel goed.
Ook in de mensen wereld zie je dat dit juist de jong volwassenen zijn die hun grenzen verkennen. Het bijzondere van deze tijd is dat we met de moderne media zoals Internet dat ook allemaal kunnen weten.  

Ik moet eerst die dieren nog zien voor ik mij ergens zorgen over ga maken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

snwja3

Martijn was net nog in het programma 'de zomer draait door'.

Je mag raden welk (en enig*) stukje hier expliciet nog eens werd uitgelicht .....

*aan u de keuze hoe dit woord op te vatten .... :huh:  
Wietze Janse

Vincent Hart

En daarnaast eigenlijk de beste (onbewuste) grap uit diezelfde journaal-uitzending, van de nieuwslezer:
"Straks nog meer uitzonderlijk natuurschoon, maar nu eerst Marjon de Hond"  :lol:
Maar ja, da's een nieuwslezer, geen expert...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ronald nuiver

#57
Citaat van: vastenhouw,Jun 23 2007, 05:25 AM
Hoi Vincent,

De NOS had er ook voor kunnen kiezen een saaie voorlichter te laten zien, die een zeer verstandig en volledig verantwoord verhaal had gehouden.

Als je rekening moet gaan houden met iedereen de je verkeerd kan begrijpen, dan heb je geen tijd meer voor grapjes of informatie, of wat dan ook.

Het verkeerde van grapjes blijft daarmee ook erg subjectief.
Zelf ken ik eigenlijk geen verkeerde grapjes.
CiteerNou ik weet er nog wel eentje hoor !!

Vincent Hart

#58
CiteerNou ik weet er nog wel eentje hoor !!
Niet doen!  :P
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mrjonge

#59
Wat de gieren en hun gewoontes betreft zijn er zoveel meningen als mensen, zoveel is duidelijk. Hoe mensen buiten Europa hun relatie met gieren vormgeven valt in bijgevoegd artikeltje van Rob Bijlsma te lezen over de Zuidafrikaanse gierenexpert Dr. Gerhard Verdoorn, gepubliceerd in de Takkeling (1998).
Hoe het in Tibet toegaat kun je lezen als je even 'Sky burial' googled.

Vriendelijke groeten, Martijn.