Vale gieren in Nederland en Spanje

Gestart door mrjonge, juni 20, 2007, 22:44:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

mrjonge

De afgelopen dagen is er op diverse niveau's bericht over de vale gieren influx waarbij iedereen zijn eigen insteek heeft of organisatie waarvoor hij/zij werkt.
Het onderstaande stuk is mijns inziens van belang als mening en overweging in alle discusssies die momenteel spelen over de influx van vale gieren in Nederland en België. Hoewel ik het ook op EBNNL en BP heb geplaatst leek het mij goed op deze site er melding van te maken.

Martijn de Jonge  


Moeilijke boodschap

In Spanje is de populatie vale gieren in 10 jaar tijd, van 1989 tot 1999 toegenomen van 8.064 tot 22.455 broedparen (bron: WWGBP). De totale Spaanse populatie wordt geschat op ongeveer 75.000 vogels waarvan (Woutersen K., 18-6-2007) een kwart in de noordelijke deelstaat Aragón leeft ( 1,2 maal Nederland). In Aragón is gedurende diezelfde periode het aantal bioschuren met intensieve varkenshouderij zeer sterk toegenomen. Daar was de praktijk dat er regelmatig dode varkens over de muur in het land werden gedumpt. Dat had tot gevolg dat de gieren van bijv. de Rigloskolonie 's ochtends direct alle varkensfokkerijen in de omgeving van Ayerbe afzochten op kadavers, een simpele klus. Hierdoor is zowel het broedresultaat als de populatie fors toegenomen. Dit economische gegeven staat los van het eeuwenoude systeem van 'Muladares' waar af en toe dode paarden, schapen en muilezels werden gedumpt. Het heeft meer te maken met de behoefte van de Spanjaarden aan veel goedkoop varkensvlees, 2x per dag. Het rücksichtlos afschaffen van deze 'varkens-praktijken'zal zonder meer een rol hebben gespeeld bij de huidige influx. Ik plaats onder deze mail een foto die de recente situatie in Aragon illustreert. Het zijn waarschijnlijk deze 'luie' gieren die nu de Pyreneeën oversteken en noordwaarts trekken om in urbane zones hun heil te zoeken.

De toename van generalisten als de vale gier houdt tegelijkertijd in dat er minder broedgelegenheid is voor bijvoorbeeld de aasgier en andere klifbroeders. Die worden uit hun nestkloven verjaagd door de veel grotere en sterkere groepsgewijs opererende vale gieren. Er zijn meer roofvogels in Spanje die dit overkomt.
In de hoge Pyreneeën waar een redelijke populatie van gemzen, edelherten en kleinwild huist speelt het bovengeschetste scenario minder.
Dat groepen onvolwassen of niet gepaarde vale gieren wegtrekken uit de broedgebieden is overigens, op kleinere schaal, een bekend gegeven. Zo maken de Oostenrijkse Alpen elk voorjaar in mei een influx mee van vale gieren uit Croatië die een zomerlang de alpenweiden afzoeken op schapen-, koeien- en gemzen kadavers.

Bij goede meteorologische omstandigheden kunnen gieren in deze tijd van het jaar grote afstanden afleggen. Dat bleek in 1998 uit onderzoek van meteorologe J. Ettema die de retourvlucht Alpen-Amsterdam van de Franse lammergier Gélas in mei 1998 onderzocht. Ettema berekende dat de lammergier, indien hij wachtte op de ideale condities, met een kruissnelheid van ruim 50 kilometer per uur in een dag tijd de 720 vliegkilometers naar de Franse Alpen kon overbruggen. Bij vliegen gaat het om de verhouding vleugeloppervlak/gewicht, liefst met een laag energieverbruik. Om die reden zullen gieren die een grote afstand  zwevend moeten gaan afleggen  lang wachten met eten, immers elk grammetje extra vergt energie. Voor een thermiekvlieger een logische zaak. In dat licht is het ook begrijpelijk dat de vale gieren in België de 200 kilo slachtafval lieten staan.

En dan uiteraard het laatste, meest heikele punt, waarover minstens half Nederland de afgelopen dagen is gevallen. Kunnen hongerige vale gieren mensen aanvallen? Dat kan niemand zeggen, garanties heb je niet.
Het gaat nu waarschijnlijk wel om 'urbane' vale gieren die de mens van nabij gewend zijn en niet als risico of vijand erkennen of herkennen.  In die zin zijn ze te vergelijken met de reigers op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt of de Roemeense stadsberen die de buitenwijken van Brasov afstruinen.

De afgelopen jaren hebben vale gieren onvoorspelbaar gedrag vertoond namelijk:

01-Dag na dag, nest na nest, ooievaardorp 'de lokkerij' bij de Wijk van levende jongen ontdaan (juli 2003), foto's op BP
02-Levende koeien aangevallen en gedood(El Pais 3-5-2007)
03-Schapenstal in Huesca binnen gegaan voor maaltijd (april 2007)
04-Met 200 vogels tegelijk in België en Nederland opgedoken

Geen van deze vier zaken zijn eerder beschreven of bekend in de handboeken, waar dan ook. Dat is het volstrekt onvoorspelbare van de 'natuur', hoe moeilijk dat ook is voor sommige mensen én organisaties die de natuur het liefst zien als een beleidsproduct wat in de markt moet worden gezet. Het is niet zo simpel en zwart-wit als sommigen het zouden willen zien. En misschien is dat maar goed ook. Want geen enkele organisatie of deskundige had 25 jaar geleden kunnen voorzien dat anno 2007 in Nederland 2.000 paar lepelaars, 50 paar grote zilverreigers, 25 paar slechtvalken en één paar zeearend zouden broeden.

Amsterdam, 20 juni

Martijn de Jonge

j.steenbergen

Bedankt voor dit heldere stuk: maakt de problematiek niet overzichtelijker, maar ja. Al met al houd ik toch een beetje een bijsmaak aan deze hele gieren-episode, al had ik ze zelf natuurlijk wel graag gezien (maar ja, nu loopt mijn peutertje nog wel vrolijk rond...)
Jeroen Steenbergen

JohanvantBosch

CiteerBedankt voor dit heldere stuk: maakt de problematiek niet overzichtelijker, maar ja. Al met al houd ik toch een beetje een bijsmaak aan deze hele gieren-episode, al had ik ze zelf natuurlijk wel graag gezien (maar ja, nu loopt mijn peutertje nog wel vrolijk rond...)
tja.... die peuter verhalen van jou, Martijn. Misschien deels grap, deels (gezien bovenstaande) echt mogelijk, maar communicatief niet zo heel handig.  ;)  

Gijsbert Mourik

Citeertja.... die peuter verhalen van jou, Martijn. Misschien deels grap, deels (gezien bovenstaande) echt mogelijk, maar communicatief niet zo heel handig.  ;)
En toch vond ik het een mooi verhaal :)  
Gijsbert Mourik

Jos Welbedacht

CiteerIn dat licht is het ook begrijpelijk dat de vale gieren in België de 200 kilo slachtafval lieten staan.

Ja, dat zou een goede reden kunnen zijn, maar de vogels zijn hier toch om voedsel te zoeken?
Dan lijkt het mij niet logisch dat ze zo min mogelijk proberen te eten om weer naar het voedselarme Spanje te vliegen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

dupont

Hallo,

Ik krijg zojuist, 21 juni om 17.00 uur mijn zwager aan de telefoon. Hij meldt zeven of acht zeer grote vogels in een weiland aan de oostkant van de A27 bij Gorkum/Gorinchem. KM-paal circa 38,0. Hij rijdt langzaam, waarschijnlijk als gevolg van een file. Hij had het over zeer grote (donker)bruine vogels. Vergelijken met bijvoorbeeld een Buizerd lukt hem niet (hij weet niet exact hoe groot die zijn  :D ). Als er iemand toevallig over de A27 rijdt: let even op, wellicht zijn het Vale Gieren. Het kan ook gewoon 'niets' zijn. :lol:

Groeten,

David Uit de Weerd
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Albert de Jong

17.45u : Hij heeft in totaal 8 ooievaars geteld in de bedoelde omgeving.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

laatvlieger

CiteerHij had het over zeer grote (donker)bruine vogels.
....  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

mrjonge

@Jos,

De groep gieren was na 5 dagen België en Nederland waarschijnlijk op dinsdag bezig aan de retourvlucht naar het zuiden. Als ze zich dan daar hadden volgevreten waren ze simpel te zwaar geweest voor de take-off waardoor ze een paar dagen in België hadden moeten bivakkeren. Aanname is dat ze met een bepaalde energiereserve aan zo'n tocht beginnen. Zieke of zwakke vogels halen sowieso die 1.200 kilometer niet naar Nederland en België, sterker ze beginnen er niet aan. Dan nog moeten ze soms dagen wachten op goed vlieg weer, hetgeen in 2001 in Zeeland ook het geval was met de groep van 18 vale gieren die ons land aandeed. Ook toen waren er mensen die ze wilden gaan bijvoeren.

Met de huidige groepsopmvang heb je naturlijk wel een goede kans op achterblijvers of individuen die een voedselbron weten te exploreren
Dat gebeurde in 2005 ook met monniksgier Carmen die door het voedselaanbod in de OVP nauwelijks het gebied uit ging. Toen ze het wel deed klapte ze op de trein.

Jos Welbedacht

Ah, op die manier...
Maar bedoel je daarmee dat ze eigenlijk niet eens een zeer slechte conditie hebben?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Hans Bossenbroek

Dank voor je opmerking, Martijn. Nu bel ik dus nooit meer een dierenambulance voor een Vale Gier  ;)  

Vincent Hart

Citeertja.... die peuter verhalen van jou, Martijn. Misschien deels grap, deels (gezien bovenstaande) echt mogelijk, maar communicatief niet zo heel handig.  ;)
Ik ben ook razend benieuwd (zeker na bovenstaand uitgebalanceerd verhaal) wat daar precies de bedoeling van was. Martijn?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mrjonge

#12
Zoals ik al in de kop vermeldde is mijn boodschap niet zo makkelijk als veel mensen zouden willen. De vale gieren zijn in een periode dat de wel broedende populatie jongen heeft op zoek naar nieuwe voedselgebieden. Zo'n zoektocht  kun je alleen starten als je in goede conditie verkeert. Dan nog ben je afhankelijk als vogel van weer en verkeer. Uiteraard zijn er vogels die het niet redden of afvallen, natuurlijke slectie lijkt me.

In de hoogtijdagen van de Vogelgriep stelde Ab Osterhaus dat 'de Trekvogels'de oorzaak waren. Biologen stelden dat zieke trekvogels geen kracht hebben om te trekken(analoog met verzwakte gieren) dus de bron niet kunnen zijn van de besmetting. Hun mening werd ondersteund door de meer dan 5.000 afgenomen cloacamonsters die allemaal negatief waren. Vervolgens stelt Osterhaus dat er verkeerd gemonsterd is en werd het erg stil.

Maar mischien dwaal ik wat af.

P.S. Wat betreft dierenambulances is het volgende misschien nog leerzaam: Mei 1998 landde introductie-lammergier Gelás, uit de Haute Savoie, op een dak in Den Haag waarna de dierenambulance met netten en kuikens in de achtervolging ging tot in Zoetermeer. In een weilandje bij Amsterdam wachtte hij vervolgens op goed weer om tussen 19 en 24 mei, waarschijnlijk in één dag, terug te keren.  

Bram Rijksen

volgens mij doelde Vincent over jouw verontrustende opmerkingen over peuterpeuzeldende gieren, die binnen een minuutje of tien zo'n hummeltje zouden kunnen verorberen..

ronald nuiver

Waarom gaat iedereen ervan uit dat de Vale Gieren afkomstig zijn uit Spanje ?
In de Balkan komen toch ook heel wat Vale Gieren voor.  

Vincent Hart

Citeervolgens mij doelde Vincent over jouw verontrustende opmerkingen over peuterpeuzeldende gieren, die binnen een minuutje of tien zo'n hummeltje zouden kunnen verorberen..
idd (ik schiet met dank aan Bram gelijk weer in de lach als ik aan dat fragment terugdenk).

Vond het contrast tussen je bovenstaande verhaal (zoals gezegd, erg genuanceerd) en die opmerking over de peuterpeuzelaars (erg geestig, zeker i.c.m. het gezicht dat je er bij trok, maar zie bv. de bezwaren van Johan) nogal groot. En vroeg me dus af wat je bedoeling met die opmerking was. En ik kan best wat verzinnen maar als je hier toch bent...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

#16
Oke, tot zover snap ik het wel.
Het zal dan dus wel redelijk normaal zijn dat die Gieren trekken (want de wel-broeders hebben ieder jaar jongen), maar waarom is dit niet eerder zo opvallend waargenomen in de Benelux en Noord-Frankrijk?
Ik neem aan dat we daar nog niet uit zijn.

Ik begrijp ook dat de niet-broedende Vale Gieren dus minder te eten hebben, omdat het voedsel uit Spanje naar de wel-broedende en pas geboren vogels gaat?
Of eigenlijk dat de wel-broeders niets overlaten voor de niet-broeders?
Die dieren zullen wel gedwongen worden om te trekken, lijkt mij, anders deden ze het niet.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan Harteman

#17
CiteerWaarom gaat iedereen ervan uit dat de Vale Gieren afkomstig zijn uit Spanje ?
In de Balkan komen toch ook heel wat Vale Gieren voor.
Die vraag had ik ook al gesteld  ^_^

Citeer
CiteerHoe zeker is het eigenlijk dat deze dieren uit Spanje komen, en niet bijvoorbeeld uit de Balkan?!
Mmm, gezien de laatste windstanden? En waren ze anders niet via Duitsland binnen gekomen? De Franse Waarneming.nl er maar eens bij pakken  B)

Daarbij... ik heb hier ook ergens gelezen dat de dieren van de Balkan wel eens afwijkende routes volgen, maar die komen meestal uit in Oostenrijk, waar ze jaarlijks een influx rond de maand Mei kennen.

Hortulana

#18
CiteerOke, tot zover snap ik het wel.
Het zal dan dus wel redelijk normaal zijn dat die Gieren trekken (want de wel-broeders hebben ieder jaar jongen)

Dit jaar is er in de Pyreneeen op de meeste plaats niet of nauwelijks sprake van reproductie. En het broedsucces/ de overleving van de jongen bij de gieren die wel tot broeden zijn overgegaan zal wel zeer laag zijn...

CiteerIk begrijp ook dat de niet-broedende Vale Gieren dus minder te eten hebben, omdat het voedsel uit Spanje naar de wel-broedende en pas geboren vogels gaat? Of eigenlijk dat de wel-broeders niets overlaten voor de niet-broeders?
Die dieren zullen wel gedwongen worden om te trekken, lijkt mij, anders deden ze het niet.

Ik weet niet of dit, zeker in periodes met voedseltekorten, helemaal opgaat. Of wel-broeders per definitie "sterker" zijn dan de niet-broeders dus? Wel is het zo denk ik dat de jongere vogels, bijvoorbeeld jongen van vorig jaar, het zullen afleggen tegen oudere (meer ervaren) gieren (indien fit).
Eerstejaars zijn overigens ook nog niet geslachtsrijp en zullen wellicht daarom eerder geneigd zijn om verder weg te trekken en vooral ook nu omdat de huidige gebieden nokkievol zitten ("dispersie" van jonge beesten, normaal verschijnsel); nokkievol, zeker gezien de huidige voedselsituatie.
Dit lijkt me ook een verklaring voor het feit dat er met name jonge gieren bij de influx betrokken waren.

CiteerWaarom gaat iedereen ervan uit dat de Vale Gieren afkomstig zijn uit Spanje ?
In de Balkan komen toch ook heel wat Vale Gieren voor.

CiteerMmm, gezien de laatste windstanden? En waren ze anders niet via Duitsland binnen gekomen? De Franse Waarneming.nl er maar eens bij pakken cool.gif


Daarbij... ik heb hier ook ergens gelezen dat de dieren van de Balkan wel eens afwijkende routes volgen, maar die komen meestal uit in Oostenrijk, waar ze jaarlijks een influx rond de maand Mei kennen.

Het feit dat de berichtgeving van het voedseltekort in de Pyreneeen samenvalt met deze influx vind ik opzich een sterke aanwijzing dat dit Spaanse gieren zijn.
Maar het valt inderdaad niet geheel uit te sluiten de gieren uit de Balkan komen.
Er zijn ook vrij grote groepen gieren in Duitsland gezien dit voorjaar, niet zo lang geleden, daar zaten trouwens ook monniksgieren bij. Overigens zijn er ook in Frankrijk op veel (abnormale) plaatsen (soms abnormale hoeveelheden) gieren gezien de laatste dagen. Slechts enkele in Noord-Frankrijk, maar grote groepen in de Jura en, als ik het goed heb, ook vrij veel in het Centraal-Massief en Haute Savoie.

Vincent Hart

CiteerEn dan uiteraard het laatste, meest heikele punt, waarover minstens half Nederland de afgelopen dagen is gevallen.
Gelukkig was er een ''gierenexpert' die in het Journaal van acht uur (kijkt ook een substantieel deel van de Nederlandse bevolking naar) de verleiding weerstond met een kekke oneliner olie op het vuur te gooien - of zullen we zeggen het hielp aansteken?

Ik hoor het overigens graag als ik het mis heb...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Hortulana

En nu in het andere vale gieren-topic argumenten voor het feit dat er juist geen voedseltekort is of dat dit iig niet de oorzaak is van de influx... tsjaa

Klinkt wel plausible; nog maar even wat meer achtergrondinformatie afwachten voordat (er) ik voorbarige dingen ga rondbazuinen..

Heb trouwens ook het idee dat de 2 gieren-topics wat door elkaar lopen/ overlappen her en der  :huh:  :D  

ronald nuiver

Misschien handig om het bij 1 topic te houden ??

mrjonge


Dat de gieren uit de 'Balkan' zouden komen lijkt niet waarschijnlijk. Ze broeden daar alleen nog aan de Kroatische kust met 90 paar. Er wordt een intensief beschermingsprogramma uitgevoerd, daartoe is in 2001 op het eiland Cres een voerstation ingericht waar gemiddeld op jaarbasis c. 50 ton vlees wordt neergekieperd. Zie ook:

http://www.gevmodena.it/mioweb/cres/barca_...to_grifone.html

De Spaanse populatie is in 2 decennia verviervoudigd en zit op 24.000 paar. Bij de groep vale gieren die 3-4 juli 2001 Noordwijk/Voorhout aandeed zat een geelgeringde vogel die uit de noord Spaanse provincie Logroño kwam.
Gezien de Spaanse populatie-omvang én de grootte van de huidige zwerfgroep(c. 200 vogels) lijkt een Iberische afkomst aannemelijk.

De laatste week van april 1993 bivakkeerde een geringde vale gier ten noorden van Amsterdam bij Ransdorp. Het was A-1 afkomstig uit het Italiaanse herintroductieproject van Fulvio Genero uit Udine, zuidrand Alpen. De vogel was in de vrije natuur geboren, verzwakt opgevangen en vervolgens weer in 1992 losgelaten. A-1 vloog terug naar de Alpen en werd op 9-11-1995 doodgevonden op een Sloveense berenvoerplaats, afgeknald door jagers. De geschiedenis van A-1 bevestigt het beeld dat vale gieren grote afstanden kunnen afleggen van- en naar hun thuisgebieden.

Zover ik kan zien hebben de berichten in de media vooral tot gevolg dat iedereen ze ziet vliegen: Ooievaars, bruine kieken, buizerd en nijlganzen zijn al langs gekomen.



Ben Gaxiola

CiteerEn dan uiteraard het laatste, meest heikele punt, waarover minstens half Nederland de afgelopen dagen is gevallen. Kunnen hongerige vale gieren mensen aanvallen? Dat kan niemand zeggen, garanties heb je niet.
Het gaat nu waarschijnlijk wel om 'urbane' vale gieren die de mens van nabij gewend zijn en niet als risico of vijand erkennen of herkennen.  In die zin zijn ze te vergelijken met de reigers op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt of de Roemeense stadsberen die de buitenwijken van Brasov afstruinen.

De afgelopen jaren hebben vale gieren onvoorspelbaar gedrag vertoond namelijk:

01-Dag na dag, nest na nest, ooievaardorp 'de lokkerij' bij de Wijk van levende jongen ontdaan (juli 2003), foto's op BP
02-Levende koeien aangevallen en gedood(El Pais 3-5-2007)
03-Schapenstal in Huesca binnen gegaan voor maaltijd (april 2007)
04-Met 200 vogels tegelijk in België en Nederland opgedoken

Geen van deze vier zaken zijn eerder beschreven of bekend in de handboeken, waar dan ook. Dat is het volstrekt onvoorspelbare van de 'natuur', hoe moeilijk dat ook is voor sommige mensen én organisaties die de natuur het liefst zien als een beleidsproduct wat in de markt moet worden gezet. Het is niet zo simpel en zwart-wit als sommigen het zouden willen zien. En misschien is dat maar goed ook.
Hoi Martijn,

Bedankt voor dit bericht. Toch een paar opmerkingen bij je voorbeelden:

01. Deze week bij SBS ofzo een doodsbenauwde mevrouw aan het woord gezien  van ooievaarsdorp 'de lokkerij' bij de Wijk. Zij vertelde dat de ooievaarsjongen gepakt werden, omdat zij zich uit angst niet bewogen. In dit licht hoeven we voor kinderen niet te vrezen, eerder voor ambtenaren  :P .

02. Is hier enig bewijs voor? Ik ken El Pais als een kwaliteitskrant, maar als je ziet wat voor onzin er zelfs in de NRC of De Volkskrant wel eens staat over vogels. Daarnaast duiken dit soort verhalen in Nederland ook regelmatig op over kraaiachtigen en schapen.

03. Zelfde vraag.

04. Is geen argument.

Overigens pakte de Monniksgier die in 2000 (?) in Friesland werd ontdekt en die via de kust uiteindelijk het laatst op de Maasvlakte werd gezien, bij zijn verblijf in IJmuiden jonge Kleine mantelmeeuwen.

vrgr Ben Gaxiola (zelf ambtenaar)

Ben Gaxiola

mrjonge

Hoi Ben,

Dank voor je reactie met terechte aanvullingen en vragen. Het bericht uit El Pais van 3-5-2007 bij Burgos handelde om een barende koe die gepakt werd.
Maar goed hetzelfde verhaal hoorde ik in 1989 van Koos van Zomeren uit de Pyreneeën. Aangezien dat voor mij de eerste gedetailleerde beschrijving was heb ik Koos destijds daar uitgebreid over gevraagd. Zij waren in juli-augustus met een groep van SNP-reizen in Canal Roya, een zijdal boven Canfranc, naast de Puerto de Somport. Zij zagen een groep gieren een levende koe belagen die half uit haar vagina een dood kalf had hangen. Koos zei expliciet dat de koe nog leefde toen de gieren op haar inhakte. De SNP-groep had overlegd of ze niet een einde aan dit schouwspel moesten maken door de koe te doden, maar besloot niet in de 'natuur'in te grijpen. Als schrijver heeft Koos van Zomeren diverse verhalen en artikelen geschreven over dit voorval.
Het merkwaardige van het El Pais-verhaal is dat het identiek lijkt aan het door Koos van Zomeren beschreven voorval.
Kees Woutersen heeft in het GPD-artikel van Bert de Jong wat reeds in april werd gepubliceerd melding gemaakt van vale gieren die een schuur ingingen om nageboorte van schapen te eten.
Dat er 200 vogels in Nederland en België opduiken, zo ongeveer de grootte van de hele Kroatiëpopualtie, vind ik opmerkelijk maar dat is arbitrair.

Vriendelijke groeten,

Martijn..


Groeten, Martijn  

laatvlieger

#25
Martijn,

werd de koe ook daadwerkelijk door de gieren gedood, of ging het slechts om de nageboorte? Het lijkt mij namelijk uitermate sterk dat vale gieren een volwassen koe kunnen doden. Daar komt nog eens bij dat vale gieren het kadaver niet op eigen kracht open kunnen maken, dus ze schieten er ook nog eens niks mee op.

Bovendien kun je je afvragen of die gieren die schuur ingingen omdat zij aan mensen gewend waren en geen angst meer hadden of omdat ze volledig door honger gedreven een zeer gewaagde stap durfden te zetten.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

mrjonge

Tsjah Laatvlieger,

Kijk eens naar de verspreiding van vale gieren en monniksgieren in Spanje en je ziet dat er een heel gebied is waar alleen vale gieren zitten en geen monniksgieren. In de Alpen en de Balkan ontbreken de monniksgieren zelfs geheel terwijl er vale gieren voorkomen. Die vale gieren in de Pyreneeën overigens krijgen zonder problemen dat koeien- of wat voor kadaver dan ook open. Hoe? Via de anus, geslachtsdelen, oksels en buik want dat zijn de zachte delen. Dat doen ze zonder monniksgieren of wat dan ook. Als je een tijdje bij een kadaver wacht wordt het allemaal wat zachter en uiteindleijk één grote soep. Ik heb een voorjaar lang op de Veluwe met een schuilhut bij een dode Schotse Hooglander gestaan en daar kwamen op een zeker moment de zwijnen 's nachts slobberen uit het karkas. Toen de Hooglander net dood was heb ik met een nachtzichtkijker gezien hoe een vos van het kadaver ging eten. Hoe? Hij groef zich een weg via de zachte achterdelen bij de endeldarm.

Maar goed om op het koeienverhaal terug te komen, de werkwijze lijkt op die van wolven die wisenten en bisons belagen: je gaat er aan hangen, put het slachtoffer uit en begint te eten terwijl het prooidier nog leeft.  Van te voren check je wel je slachtoffer en dan is een miskraam barende koe een optie.
Nee, niet zo leuk, maar de natuur is niet altijd zo leuk.
 


mrjonge


Jan Uilhoorn schreef (foto's op BP in PA Wolter van Dijk):


Zaterdag 14-06-2003:

Vanmorgen naar de Wijk bij Meppel geweest om de Vale Gier te zien. Omstreeks 9.30 uur ter plaatse. De vogel zat in een eik. Later vloog de vogel weg met, dien ten gevolge, grote paniek onder de ooievaars en de blauwe reigers en ging in het gras zitten op een moeilijk waarneembare plek. Omstreeks 11.00 uur vloog de vogel in zuidoostelijke richting weg met een groot gevolg van ooievaars en blauwe reigers. De gier vloog met een boog terug richting "De Lokkerij" om vervolgens te landen op het ooievaarsnest bij "het molentje". Op dit nest verbleven twee, op vrijdag de 13e, geringde jongen. Eén van de jongen moest het ontgelden en werd genadeloos afgeslacht waarbij het jong, in tegenstelling tot eerdere meldingen, geen "doodhouding" aannam. Tijdens het landen op het nest en de aanval op het jong zat deze gewoon rechtop en was het dus voor de Vale Gier duidelijk dat deze een levende prooi zou gaan verorberen (aaseter). Binnen de kortste keren was het jong genuttigd en was het 12e "slachtoffer" een feit. Het geheel prachtig kunnen waarnemen. Door mensen van "De Lokkerij" zijn het leeggegeten jong en het overgebleven jong uit het nest verwijderd.

Tot zover.
Amen!

Jan

laatvlieger

CiteerOp dit nest verbleven twee, op vrijdag de 13e, geringde jongen.
Is dat nou eens pech hebben....  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/