Beekoevers hebben regelmatig wel 1 cel verdubbeld?

Gestart door Johannes Klapwijk, mei 30, 2014, 21:35:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk

Ik ben me eens aan het inlezen in het celverdubbelingsverhaal...
Als ik het goed heb zie ik bij de meeste van mijn beekoevers ook 1 verdubbelde cel?
Ik las wel dat beekoevers geen of weinig verdubbeling hebben, hebben zuidelijke altijd een hele rits verdubbeld? Zeg, 5+ cellen oid?
Ik heb maar 3 exemplaren mannetje beekoever zo in mijn archief zitten, maar die hadden alle drie in hun voorvleugel 1 cel verdubbeld, in de achtervleugel geen 1.


Ik snap dat je liever bij mannetjes kijkt naar meer berijping, lichter blauw, witte neus etc, (de stipjes / streepjes bij de vrouwtjes zijn toch variabel?) maar binnenkort ga ik weer genieten van zuid Frankrijk en daar zijn al die beekoevers ook volledig blauw berijpt. Handig als ik met een snelle blik op basis van de adering zekerheid heb...


Of kunnen jullie op basis van ervaring voldoende met de bouw van het achterlijf gecombineerd (met) de lengte van het pterostigma? Oftewel, jizz?





Anne Hueber †

Jizz is wel wat  lastig bij Beek en Zuidelijke.
In het zuiden (dus ook Frankrijk) kan een Beek ook blauwe berijping op het borststuk hebben.
De hoeveelheid cellen kan wat variabel zijn, maar er is altijd wel een duidelijk verschil tussen Beek en Zuidelijke.
Ik heb een foto uit de soortinfo bijgevoegd van Zuidelijke.....je ziet dat er aan het eind 3 cellen naast elkaar liggen.
En wat jij op je foto hebt omcirkeld.....daar heeft Zuidelijke duidelijk meer celverdubbling.

Johannes Klapwijk

Deze beekoever van vanmorgen heeft 5 cellen verdubbeld???


Ik zie wel dat de beekoever 2 cellen heeft op de plek die jij aangeeft, is dat dan een betere plek om te kijken?



Anne Hueber †

Zuidelijke heeft daar meestal 6-7 verdubbelde cellen.
Bij jouw laatste foto (en ook bij de eerste foto) zijn de verdubbelde cellen ongeveer de helft van de bovenliggende cel en bij mijn foto van de Zuidelijke zijn ze ook echt verdubbeld.
Het kenmerk, wat ik rood omlijnd heb, is een beter onderscheidend kenmerk.
Bij Beek verbreed dat naar 2 of 3 keer 2 cellen.
Bij Zuidelijke verbreed dat naar 4 of 5 keer-->eerst 2, dan 3 en soms naar 4 cellen.
Naar de lengte van het ptero en kleur kijk ik eigenlijk nooit-->dat is wat variabel en ligt er ook aan vanuit welke hoek de foto is genomen.


Johannes Klapwijk

Ok, top, nu weet ik dus waar ik moet kijken.


In het gebied wat hier is aangegeven zie je bij mijn beekoever 2x 2 cellen.
Bij de zuidelijke in dit topic is het 2x 2, dan 2x3 en uiteindelijk zelfs 4 cellen.


Is het keihard te zeggen dat beekoever aan de vleugelrand 2 cellen heeft waar de zuidelijke 3 of 4 cellen heeft?

Anne Hueber †

Citaat van: Johannes Klapwijk op mei 31, 2014, 15:58:48 PM
Is het keihard te zeggen dat beekoever aan de vleugelrand 2 cellen heeft waar de zuidelijke 3 of 4 cellen heeft?

Ik durf dat niet keihard te stellen.....vang jij dan de klappen voor me op ;) ;D
Mijn ervaring is, dat het meestal klopt, maar er zit ook wel enige variatie in.
Maar met de combi wat jij bij Beek omlijnd heb en ik bij Zuidelijke moet het wel te doen zijn.
Zuidelijke oogt ook wat dikker, maar ja, of je dat ziet ligt ook aan de hoek, van waaruit de foto is genomen.

Johannes Klapwijk

Altijd zorgen voor een foto recht op zijn rug in geval van twijfel dus :D

JohanvantBosch

#7
Citaat van: Anne Hueber op mei 31, 2014, 16:17:31 PM
Citaat van: Johannes Klapwijk op mei 31, 2014, 15:58:48 PM
Is het keihard te zeggen dat beekoever aan de vleugelrand 2 cellen heeft waar de zuidelijke 3 of 4 cellen heeft?

Ik durf dat niet keihard te stellen.....vang jij dan de klappen voor me op ;) ;D
Mijn ervaring is, dat het meestal klopt, maar er zit ook wel enige variatie in.
Maar met de combi wat jij bij Beek omlijnd heb en ik bij Zuidelijke moet het wel te doen zijn.
Zuidelijke oogt ook wat dikker, maar ja, of je dat ziet ligt ook aan de hoek, van waaruit de foto is genomen.

interessant kenmerk. Ik ga er eens op letten.
Vleugelader kenmerken zijn vrijwel altijd variabel  en daardoor zelden 100% betrouwbaar. Anne's voorzichtigheid lijkt me daarom verstandig.


over het originele celverdubbelingskenmerk. KD geeft:
Beek: 0-5
Zuid: 4-9

Anne Hueber †

Nog een oud topic gevonden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159674
Daar blijkt ook maar weer, dat het behoorlijk variabel is :rolleye:


Weia

Spectaculair aantal verdubbelingen heb je daar vastgelegd Johannes! Het zijn wel heel kleine celletjes.
Dat andere aderkenmerk lijkt me helemaal een crime om te bekijken...
En de jizz: ze zijn heeeeel anders. Echt.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0