welke spitsmuis is dit?

Gestart door jfbouwmeester, mei 30, 2014, 14:29:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84957668
onzeker Spitsmuis spec. - Sorex/Crocidura/Neomys spec. gezien op 2014-05-30 Hitland - Hitlandbos
Foto's:


Toelichting:
ik denk een moerasspitsmuis maar ben niet zeker
bij voorbaat dank Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Apart beestje. Durf aan de hand van deze foto niet direct te zeggen of het een bosspitsmuis of een waterspitsmuis is. Heb je meer foto's?

Moerasspitsmuis bestaat overigens niet. In moerassen komen meerdere soorten spitsmuizen voor, waaronder de gewone bosspitsmuis en de waterspitsmuis.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Moeras is een andere naam voor Millers.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Ik had de andere foto's al verwijderd, dus die heb ik niet. Wat mij opviel was dat de staart nogal kort was, korter dan de muis met kop. Misschien zelfs korter dan het lichaam.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Waterspitsmuizen hebben relatief lange staarten. Een 'korte' staart wijst op bosspitsmuis.

Jammer dat er niet meer foto's zijn. Bij mogelijke waterspitsmuizen altijd een totaalbeeld maken en detailfoto's van bijvoorbeeld achterpoten en (onderkant) van staart.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Rob,

ik zal het in mijn hoofd prenten.

Word mijn waarneming nog aangepast of moet ik dat zelf doen?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Spitsmuis spec. is voorlopig voldoende.

Er is een manier om toch een uitspraak te kunnen doen over de soort: vergelijken van het relatieve formaat van de achterpoten van deze spitsmuis met foto's van achterpoten van waterspitsmuis en bosspitsmuis. Waterspitsmuizen hebben 'oversized' achterpoten.

Moet ik wel eerst even de foto's uit mijn archief plukken...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob