Mossig in drassig gebied.

Gestart door loger, mei 28, 2014, 14:09:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

loger


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84897929
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2014-05-26 Mill - De Gagel
Foto's:


bij voorbaat dank Louis Geraets

vdvaart

Aulacomnium palustre? Dit beeld heb ik zo nog nooit gezien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Ik ook niet. Maar het zou me verbazen als het Aulacomnium is. Gokje van mijn kant is Philonotis fontana, maar dat is ook echt een gokje  ;)
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

Philonotis heb ik ook aan gedacht. Volgens de redenering, welke soorten zie ik zelden dus dat zou dit onbekende beeld kunnen zijn! Google leverde me plaatjes op van A. Palustre die vergelijkbaar zijn. Zou wel bijzonder zijn, dat geef ik graag toe.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Nu ook Philonotis fontana gegoogled. Nog beter vergelijkbare beelden! Ik had eerst alleen op verspreidingsatlas.nl gekeken voor die soort. Ik volg de gok van Rutger!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

loger

Bedankt voor jullie reactie. Beschrijving in de Verspreidingsatlas van de standplaats komt goed overeen met de vindplaats.
Groet, Louis

Ben Kruijsen

wat je op de foto ziet zijn de bloemdekblaadjes van Philonotis fontana, oftewel het perigonium. In dit artikel  http://arctoa.ru/ru/Archive-ru/21/2Philonotis.pdf   gaan de auteurs (Koponen et al) in op de fertiliteit van het genus Philonotis. Zie blz. 39 voor afbeeldingen.
Touw en Rubert schrijven in hun boek De Nederlandse Bladmossen, dat Philoniots fontana tot dan toe (rond 1980) slechts 8 x kapselend zijn waargenomen. Voor het laatst in 1939. De vondst van deze soort met perigonia is m.i. dus best bijzonder. Ik zal Laurens Sparrius verwijzen naar dit topic.

albertine r.

Toevallig - deze fotografeerde ik vorige week in Schotland.

Moet je Schotse mossen overigens posten op het forum van Observado, of komen jullie daar nooit (lijkt me niet zo'n booming forum  :huh:) ?

groet Albertine

Laurens Sparrius

Leuke vondst. In de afgelopen vijf jaar zijn er (maar) vier vondsten met sporenkapsels gemeld (Wisselse Veen, Dongevallei, Terschelling, Riels Laag). In totaal zijn er sinds 1800 van zo'n 20 locaties fertiele platen bekend.
Groet, Laurens Sparrius

vdvaart

Niet vooruitlopen op wat nog komen moet....perigoniën zijn nog geen kapsels. Ik ken niet zoveel soorten waar het perigonium zo verschilt van het gewone bladdek. Sterrenmos heeft dat ook wel, maar dan is het toch meer andere plaatsing van de blaadjes dan anders gevormde blaadjes.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

volgens mij zijn die perigonia toch mogelijk "binnenkort in dit theater"  als je begrijpt wat ik bedoel.

Rutger

Twee jaar terug ook al een waarneming van fertiele planten: http://waarneming.nl/waarneming/view/69492524 
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

Ook twee jaar geleden waren het strikt genomen geen fertiele planten! Ik begrijp de opmerking over het theater van Ben wel maar ik heb zelf geen idee of het bij deze tweehuizige soort na vorming van perigoniën altijd komt tot sporenkapsels. Blijft een mooi beeld en mooie vondst, daar niet van.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Bert Geerdes


vdvaart

Ik hou maar vol, ook geen fertiel exemplaar... Volgens mij mag je bladmossen alleen fertiel noemen als er kapsels zijn.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

CiteerLeuke vondst. In de afgelopen vijf jaar zijn er (maar) vier vondsten met sporenkapsels gemeld (Wisselse Veen, Dongevallei, Terschelling, Riels Laag). In totaal zijn er sinds 1800 van zo'n 20 locaties fertiele platen bekend.
Ik denk dat bij deze opmerking van Laurens wellicht de verwarring is begonnen.
De foto voegt geen nieuwe vondst van planten met sporenkapsels toe, het is slechts een nieuwe vondst van planten met voortplantingsorganen (=fertiel). Op zich is dat ook best bijzonder, want alleen onder gunstige omstandigheden lukt dat.
Ik denk dat je planten met sporenkapsels niet fertiele planten moet noemen, maar sporulerende planten.
Bij éénhuizige fertiele planten is het waarschijnlijk dat het snel ook sporulerende planten zullen worden (want mannetjes en vrouwtjes op één plant).
Bij twééhuizige planten is dat helemaal niet zo zeker (en hier bij Philonotis, een tweehuizig mos dus ook niet). Dan moet ook de andere sexe in de buurt staan. Talloze tweehuizige epifyten (bijv. Zygodon, Metzgeria) zijn vaak fertiel (draai maar eens een Metzgeria om), maar vind je toch zonder kapsels. Voor sporenkapsels moeten op één boom beide sexen zich vestigen. Vaak zijn dat zeer kleine kansen. Vaak hebben zulke soorten áls ze sporenkapsels hebben, sporenkapsels op één lokale plek en vaak ook gedurende langere periodes (bijv. Metzgeria furcata met sporenkapsels in de duinen). Dat komt denk ik, omdat in de buurt van sporulerende populaties gemakkelijk mannetjes én vrouwtjes dichtbij elkaar opnieuw worden uitgezet en je weer sporenkapselvorming kunt krijgen.

Sporulerende populaties van tweehuizige (epifytische, bij terrestrische ligt het ingewikkelder denk ik) soorten, houden zichzelf in stand denk ik en zorgen ook steeds voor nieuwe vestigingen elders. Omgekeerd denk ik dat bij uitsterven van een sporulerende populatie, een tweehuizige (epifytische) soort heel moeilijk opnieuw kapsels kan krijgen en dat dit ook regionale achteruitgang tot gevolg heeft. Wellicht verklaart dit de achteruitgang van Zygodon viridissimus var. stirtonii en Frullania tamarisci in recente decades.


Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Dank voor de verdere uitleg Arno. Ik dacht dat fertiel=met kapsels, maar ik ben graag bereid jouw definitie te volgen. Overigens, op de streeplijst voor de BLWG staat de kolom "F", daar las ik steeds voor: fertiel, maar ik kruis dit alleen aan als ik echt kapsels zie. Kruis jij die ook aan als je alleen archegonieën of antheridiën ziet? Dan ben ik tot nu toe veel kruisjes vergeten.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Hoi Koos,
Het is inderdaad verwarrend en ga er zelf van twijfelen. Ik lees voor die "F" in de BLWG streeplijst ook "fertiel". Echter net als jij kruis ik die alleen aan als je echt sporenkapsels vindt. Misschien zou er beter een "S" van "sporulerend" kunnen staan. Ik zie nu ook dat in de Touw & Rubers-flora, onder het kopje "Fertiliteit" meestal het wel of niet voorkomen van sporenkapsels wordt besproken.
Misschien moet voor de duidelijkheid voor het voorkomen van sporenkapsels een nieuwe term verzonnen worden: "sporuliteit"?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Ik heb het woord fertiel in Google ingevoerd en krijg dan uit 8 bronnen de vertaling: vruchtbaar, dus niet: vruchtdragend. In een andere bron lees ik overigens dat laatste ook wel. Van mij hoeft de streeplijst niet aangepast, zolang ik maar weet dat ik onder F alleen moet kruisen als er echt een kapsel is.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart