soort vlieg

Gestart door Apophis25, september 29, 2005, 08:42:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Apophis25

Gisteren 29-09-05 liep ik in de buurt van Deventer in een bos. Hier had ik steeds "last" van een klein soort vlieg. Het vliegje is ongeveer een halve a hele centimeter. Het had doorzichtige vleugels, zonder kleur. Het achterlijfje was rond en ongeveer de helft van de grote van de vlieg. Als het ging zitten dan knielde die elke keer, en dan met zijn kont omhoog.

Aangezien ik er gisteravond nog 1 onder mijn kleren heb vandaan geplukt wil ik wel graag weten wat voor soort vlieg dit is. Kan hij kwaad, zoals bijvoorbeeld dazen.

Ik hoor het nog wel. Jan-Jaap

Mark van Veen

Op basis van je beschrijving is het lastig te bepalen wat voor soort vlieg het is (en of het een vlieg is). Als je er nog een onder je kleren uitplukte moet ik onmiddelijk aan een luisvlieg denken. Die zuigen bloed bij grote zoogdieren, vnl. hoefdieren. Die zijn zeer plat, met stevige wat kromme poten en een kleine uitstekende kop.
groet,

Mark van Veen

Apophis25

Het lijkt er wel op dat het een soort luisvlieg is. Maar nu is mijn vraag kan zo'n beestje kwaad?
Op een klein zoektochtje via google heb ik kunnen vinden dat het prikken van zo'n beest pijnlijk is. Maar ik heb niets gevoeld. De vlieg was ook dood toen hij uit mijn shirt viel.

Bedankt in iedergeval @ Mark