hazelworm of bloedzuiger?

Gestart door hdeheer, mei 27, 2014, 23:53:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Verleden week in de bebouwde kom van Leek (Gr) gefotografeerd.

Biotoop lijkt mij ongeschikt voor hazelworm, maar 3 redenen om bloedzuiger uit te sluiten:
I. Er is aan de top een soort kop zichtbaar, in ieder geval is daar geen
segmentering te zien
II. De segmenten zijn veel minder dicht opeen en compact als bij de
bloedzuiger
III. Alle afbeeldingen van de bloedzuiger tonen een variatie in dikte, deze is kaarsrecht en overal even dik.

Sterk tegenargument blijft het biotoop


Herman

RubenWinter

Ik zie een naaktslak die opgegeten wordt door een Onechte paardenbloedzuiger (of iets dergelijks, ben geen kenner op dit gebied).
Groeten,

Ruben Winter

augustvansteensel

Ik weet niet wat het is, maar een hazelworm is het in ieder geval niet.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Rob Koelman

De oplossing is al gegeven op het forum van Weekdieren en overige ongewervelden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=278000.0

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

hdeheer

#4
Okay, het zal wel een bloedzuiger zijn, maar ik mis wel even de reactie op mijn 3 argumenten: de kop, de segmentering en de gelijke dikte, bij de beantwoording van de vraag.
Te meer daar Max Sparreboom in zijn boek zegt dat jonge hazelwormen zo'n 8 cm meten, wormen en naaktslakken hun hoofdvoedsel vormen  en traag bewegende prooien worden van zeer dichtbij, soms met de snuit erop (!) achtervolgd.
Kan iemand van de amphibieen er nog eens naar kijken.
P.S. De kleur van jonge dieren is ook anders als op de foto geloof ik.
Herman

rikk

Van bloedzuigers heb ik geen verstand, maar een hazelworm of een ander reptiel is het echt niet!
Juveniele hazelwormen zijn meestal goudgeel met een rugstreep, zoals ook 'Max Sparreboom in zijn boek' zegt. (Op blz.117, ik bleek het ook in huis te hebben).

Zie deze foto van een jonge hazelworm en vergelijk:

http://waarneming.nl/waarneming/view/78598635


Rik

Ton van Haaren

volgens mij was deze al beantwoord door Menno Soes en ik ga met hem mee: het is een onechte paardenbloedzuiger Haemopis sanguisuga die iets (een naaktslak) probeert op te eten.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

hdeheer

Bedankt allen, die reageerden.
Herman

hdeheer

Ik lees nu dat de Onechte Paardenbloedzuiger complete regenwormen verslindt, dus een slak gaat daar misschien ook wel easily naa rbinnen.

jck


boleto

Volgens mij zie ik pootjes (een miljoen?).
Groet,
Leo Bot

jfbouwmeester

Citaat van: jck op september 17, 2015, 22:59:47 PM
Je moet eens kijken hoe dat in het buitenland gaat -

https://www.youtube.com/watch?v=0fGGz6d3vC4

James

Ongeloofelijk, het lijkt wel een goocheltruc. Je weet niet wat je ziet!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: boleto op september 23, 2015, 08:55:36 AM
Volgens mij zie ik pootjes (een miljoen?).

Verfrissende blik, waar ik mij geheel in kan vinden...
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op september 23, 2015, 21:55:08 PM
Citaat van: boleto op september 23, 2015, 08:55:36 AM
Volgens mij zie ik pootjes (een miljoen?).

Verfrissende blik, waar ik mij geheel in kan vinden...

Pootjes, bij wie? De eter of degene die opgegeten wordt?
Heel even meen ik zes? pootjes gezien te hebben bij degene die opgegeten werd en op het laatst zag je zelfs 2 ogen.

Aparte beesten zijn het.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op september 23, 2015, 22:10:50 PMPootjes, bij wie? De eter of degene die opgegeten wordt?

Bij degene die aan het opeten is...

Er is een soort 'geleding' zichtbaar die m.i. niet past bij de structuur die je zou verwachten bij bloedzuiger, maar wel bij die van miljoenpoot...
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op september 23, 2015, 22:15:24 PM
Citaat van: jfbouwmeester op september 23, 2015, 22:10:50 PMPootjes, bij wie? De eter of degene die opgegeten wordt?

Bij degene die aan het opeten is...

Er is een soort 'geleding' zichtbaar die m.i. niet past bij de structuur die je zou verwachten bij bloedzuiger, maar wel bij die van miljoenpoot...

Dat lichaam is te onregelmatig voor een miljoenpoot. Beslist een weekdier!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Geen miljoenpoot, dat zijn vegetariërs, en ik zie ook geen pootjes trouwens.
Groetjes,

Frank van de Putte

Rob Koelman

Citaat van: Frank van de Putte op september 23, 2015, 22:19:30 PMGeen miljoenpoot, dat zijn vegetariërs, en ik zie ook geen pootjes trouwens.

Duizendpoot dan...

Wie maakt een foto van een onmiskenbare bloedzuiger met dezelfde huidstructuur / geleding?...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 23, 2015, 22:17:01 PM
Dat lichaam is te onregelmatig voor een miljoenpoot. Beslist een weekdier!

Ehh, bedoel je: bloedzuiger = weekdier???
Met vriendelijke groet, Rob

Frank van de Putte

Dit wordt natuurlijk nooit een duizendpoot, dat was het vorig jaar niet en zal het ook in 2016 niet gaan worden. ;D
Het was de maker van de foto ook wel opgevallen lijkt me als het beestje pootjes had, het gaat in het eerste bericht over een wormachtig beestje.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op september 23, 2015, 22:27:19 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 23, 2015, 22:17:01 PM
Dat lichaam is te onregelmatig voor een miljoenpoot. Beslist een weekdier!

Ehh, bedoel je: bloedzuiger = weekdier???

Nee, ik sluit me nu aan bij de optie dat het een bloedzuiger is (ongewervelden overig).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

dmsoes

Dit is naar mijn idee: Mimobdella buettikoferi. = een bloedzuiger.


groet, Menno

Rob Koelman

Citaat van: dmsoes op september 24, 2015, 11:28:26 AMDit is naar mijn idee: Mimobdella buettikoferi. = een bloedzuiger.

Gaat dus om die tropische bloedzuiger (https://www.youtube.com/watch?v=0fGGz6d3vC4).
Met vriendelijke groet, Rob

dmsoes

ok, jullie zijn nog bezig met die oude waarneming? Pootjes? Ja, bigfoot bestaat ook...


groet, Menno

Rayan Majoor

haha, dat er mensen pootjes lijken te zien komt volgens mij door de schaduw van het beestje op het zand/grind
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

dmsoes

Misschien ben ik iets te relativerend. De foto is nog steeds best wel spectaculair.


groet, Menno

Maarten70

Dit begint een beetje bizar topic te worden.  :rolleye:
Gr, Maarten

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl