Hoofdmenu

Geum

Gestart door Melchior van Tweel, mei 27, 2014, 10:42:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,
Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Bloemen lijken duidelijk Groot nagelkruid, maar de bladeren hebben veel meer weg van Geel nagelkruid

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84751601
onzeker Groot nagelkruid - Geum macrophyllum gezien op 2014-05-23 Biddinghuizen - Harderbos Oost
Foto's:


























bij voorbaat dank Melchior van Tweel
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Monkje

hallo Melchior,
ik kreeg vorige week van de adm. de tip om het aantal vruchtjes te tellen.
heb een net een paar geplukt. leuk werkje nu het toch regent.
groeten Carla
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

Hinko

in de meeste populaties vind je wel wat exemplaren met schijnbaar tegenstrijdige kenmerken. Ik heb altijd geleerd dat je naar het gemiddelde moest kijken; meerdere exemplaren bekijken (als dit tenminste mogelijk is :blink:). Bij Geel nagelkruid behoren de kelkbladeren pas na de bloei helemaal teruggeslagen te zijn maar ik kom geregeld exemplaren tegen waar dit tijdens de bloei al zo is. Vaak zitten beide typen dan aan één en dezelfde plant. De hybride schijnt overigens ook te bestaan, nog niet uit NL gemeld.
mvgr, Hinko

Melchior van Tweel

Bedankt voor jullie reacties. Maar kijk nou eens naar de bladeren. Deze lijken toch in niets op de bladeren zoals afgebeeld in de Heukels. Ik kan me niet voorstellen dat twee zo verschillende (grondstandige) bladeren bij dezelfde soort horen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

gertjanvannoord

idd, bladeren zijn toch typisch voor geel nagelkruid... lastig geval dus.
Gertjan van Noord

Leni Duistermaat

Hoi Melchior,
Het zou goed zijn als je materiaal naar me kunt opsturen. Dan kan ik diverse onderdelen meten en vergelijken met wat we in de collectie hebben. Het pollen lijkt goed ontwikkeld te zijn, op de foto's te zien. Ik zou graag meer pollen bekijken, steunblaadjes meten, etc. Ik hoop dat je gelegenheid hebt wat te verzamelen en op te sturen naar: Naturalis afd. Botanie, t.a.v. Leni Duistermaat, Postbus 9517, 2300 RA Leiden.
Alvast dank voor je hulp!
Met vriendelijke groet,
Leni

Melchior van Tweel

Hallo Lenie,
Het is een flinke omreis voor mij, maar ik zal zien wat ik kan doen. Bedankt voor je reactie.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Datura

Zonder dat ik het hard maken (want een kleine zoektocht in mijn literatuur levert niet veel bruikbaars op): wellicht is Geum aleppicum een mogelijkheid? De Flora europaea sleutelt deze uit op kroonbladlengte (grotere kroonbladeren als urbanum & macrophyllum). Een plaatjessearch laat een paar lijkende plaatjes zien en veel niet lijkende (maar daar kan ook de nodige ruis tussen zitten). Mogelijk is het ook een erg variabele soort (komt voor van Oost Europa door Azië tot in Noord amerika).

Er staan natuurlijk wel wat fotos op Observado :) http://observado.org/soort/photos/118273
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Melchior van Tweel

Hallo plantenvrienden,

Vandaag ben ik weer naar het Harderbos geweest om materiaal op te halen voor Leiden. Nu ben ik natuurlijk wat beter op zoek geweest. Er blijken drie "typen" Geum te staan, allemaal binnen 10 meter langs het pad

(1) is duidelijk de Geel nagelkruid. De planten zijn korter dan de anderen en de bladeren en de bloemhoofdjes kleiner. Opvallend was dat de stekels van het bloemhoofdjes rood gekleurd waren. Dit is de plant die ik ook van andere terreinen goed ken.

(2) betreft een aantal rozetten van bladeren van m.i. Groot nagelkruid. Ik heb geen bloeiende planten kunnen vinden. De bladeren zijn aanzienlijk groter dan (1) en lijken sprekend op het plaatje in de flora, namelijk met een in omtrek bijna cirkelvormige eindlob.

(3) zijn de planten waar het om gaat en die ik hierboven beschreven heb. Deze plant staat er in aantal en is inmiddels (bijna) uitgebloeid. De plant is een stuk forser dan (1). De bloemhoofdjes zijn veel groter dan (1), de stekel van de bloemhoofdjes zijn lichtgroen en de rozetbladeren hebben eivormig - lancetvormige eindlobben met een min of meer spitse punt, zoals (1) dus, maar dan een stuk groter.

Aangezien (3) m.i. intermediaire kenmerken heeft tussen (1) en (2) en dat beide ouders aanwezig zijn, ga ik er vooralsnog vanuit dat het een bastaard(zwerm) betreft en niet een andere soort. Maar ik geen taxonoom. Van alle drie de "typen" heb ik materiaal bewaard en dat zal ik naar Leiden sturen. Heel benieuwd wat daar uit gaan komen.

Hieronder de gegevens en de foto's van de drie verschillende typen:

(1) betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85353613
Geel nagelkruid - Geum urbanum gezien op 2014-06-10 Biddinghuizen - Harderbos Oost
Foto's:











(2) betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85353612
Groot nagelkruid - Geum macrophyllum gezien op 2014-06-10 Biddinghuizen - Harderbos Oost
Foto's:





(3) betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85353611
Nagelkruid spec - Geum spec. gezien op 2014-06-10 Biddinghuizen - Harderbos Oost
Foto's:













en natuurlijk de foto's die hierboven in dit draadje staan.

Wordt vervolgd...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Datura

 :duim:
Ik ben nu al benieuwd naar de volgende aflevering  ;D
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Datura op juni 10, 2014, 22:01:22 PM
:duim:
Ik ben nu al benieuwd naar de volgende aflevering  ;D

Net als ik ;)

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Melchior van Tweel

Ik heb antwoord van Leni Duistermaat ontvangen. Het blijkt Geum aleppicum te zijn:

Beste Melchior,
Dat is lang geen makkelijke klus, die Geum... Vorige week heb ik er naar gekeken, toen even laten bezinken en vandaag verder gegaan. Het idee van een hybride tussen urbanum en macrophyllum kan ik begrijpen, maar denk toch niet dat we hier met een hybride te maken hebben. Nog afgezien van het feit dat deze hybride nog niet eerder in de literatuur gemeld is wijzen pollen en vruchtzetting ook niet direct in die richting.  Op een tip van Wout Holverda, die zich herinnerde een afwijkende Geum uit het Nijmeegse in handen te hebben gehad (jouw materiaal komt goed overeen met dit materiaal), heb ik Geum aleppicum in de beschouwingen meegenomen. Dat is een behoorlijk variabele en wijdverbreide soort die zowel in Noord Amerika als in Azië tot in Oost Europa voorkomt. De reden dat ik denk dat het G. aleppicum is ligt in de beharing van de basis van de stijl: met lange stevige haren (fig. 568 in Ill. Flora Mitteleuropa Bd. IV/2A (ed. 3, 1994), p. 636). Zowel G. urbanum als G. macrophyllum hebben een kale stijlbasis of met klieren (zie Stace 2010: p.259).  In de Flora van België wordt melding gemaakt van G. laciniatum. Deze heeft kale vruchten, of alleen aan de top behaard. Jouw plant heeft vruchten die vanaf de basis behaard zijn. Voorlopig houd ik het dus op Geum aleppicum. Hoe de soort bij ons terecht gekomen is...??? 
Hoewel het materiaal niet heel goed van kwaliteit is (het vers verstuurde materiaal is te lang in de post geweest en heeft te lijden gehad van schimmel) wil ik het toch bewaren. Mocht je gelegenheid hebben dan houd ik mij ten zeerste aanbevolen voor een nieuwe collectie.
Met vriendelijke groet, Leni
    Dr. H. Duistermaat (Leni)
Flora Nederland / Curator Q-bank invasive plant species
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Oscar


petraw

Beste Melchior,

Dank voor het delen van de uitkomst.
Groet, Petra

Datura

Leuk! En grappig dat mijn (weinig gefundeerde) G. allepicum ingeving blijkt te kloppen :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

theomuusse

Kim, wat ben je weer bescheiden.
Complimenten ook voor de documentatie en foto's Melchior!
Leerzaam draadje zo.

Theo

Melchior van Tweel

Bedankt! en tot vrijdag Theo.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rien Ondersteijn

Citaat van: theomuusse op augustus 19, 2014, 00:56:41 AM
Kim, wat ben je weer bescheiden.


Theo

Ja-ik vind Kim bescheiden [er].

Vriendelijke groet.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.