rubus coccinatus

Gestart door artos, mei 25, 2014, 11:07:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

artos

Hallo, ik was gisteren weer even wandelen bij de stichtse brug in de hoop dat de braam die ik wilde determineren nu wel bloeide, en dat deed hij,
het gaat om deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/84801636


na 4 kenmerken te hebben in gevuld kwam ik uit op rubus coccinatus (hij heeft paarse stekels dus ik ga uit van subidaei)
toen ik hem wilde invoeren gaf die echter aan dat die zeldzaam was dus plaats ik hem voor de zekerheid op dit forum.

Ik heb de volgende kenmerken ingevoerd:

1. bladeren bladsteel:    5 tallig
2. richting stekels bladloot:    afstaand
3. stijlen:   geel-groen
4. lengte kroonbladeren: groter dan 15 mm


additionele kenmerken:
dikte bladloot 8-9mm
bekliering bladloot: 11-50 (ik telde er 24 op 1 kant bij 5cm lengte)

nadat ik de 2 additionele kenmerken ook heb in gevoerd kom ik zelfs maar op 1 soort uit  rubus cocinatus

Stef,

Rense Haveman

Je zit niet ver van een goede determinatie!  :duim:

Coccinatus heeft echter overduidelijk veel meer stekels, en de stekels zijn rood. Het gaat hier om Rubus passionis, met mooie donkerpaarse stekels!
Groet! Rense

havikskruiden!

artos

bedankt voor de correctie, ik heb hem aan gepast. de fout zat hem in de lengte kroonblaadjes, ik mat 16mm terwijl de passionis maar maximaal 15mm is. een klein verschil. het kan zijn dat ik fout gemeten heb of dat ik goed gemeten heb en dit de eerste gemeten passionis met 16mm lange kroonbladeren. ze zijn tenslotte zeldzaam, dus veel planten zullen niet gemeten zijn.

Stef,

Rense Haveman

Citaat van: artos op mei 25, 2014, 13:36:35 PM
bedankt voor de correctie, ik heb hem aan gepast. de fout zat hem in de lengte kroonblaadjes, ik mat 16mm terwijl de passionis maar maximaal 15mm is. een klein verschil. het kan zijn dat ik fout gemeten heb of dat ik goed gemeten heb en dit de eerste gemeten passionis met 16mm lange kroonbladeren. ze zijn tenslotte zeldzaam, dus veel planten zullen niet gemeten zijn.

Stef,

ik denk dat het ook komt doordat het nog wat aan de vroege kant is om bramen op naam te brengen. mei en juni zijn eigenlijk de maanden dat je bramen links moet laten liggen omdat ze dan erg a-typisch ontwikkeld zijn. het bramenseizoen loopt van eind juni tot maart, ongeveer.....:)
Groet! Rense

havikskruiden!

artos

dat is interessant, ik zal eind juni bij die planten nogmaals de kroonblaadjes opmeten.

Stef,

Rense Haveman

Citaat van: artos op mei 25, 2014, 13:46:55 PM
dat is interessant, ik zal eind juni bij die planten nogmaals de kroonblaadjes opmeten.

Stef,

en dan ook de andere dingen even weer bekijken! let er vooral op dat passionis 5-bladig is en soms 3-tallig blad heeft, en coccinatus net andersom. en de voet van de stekels bij beide soorten is ook anders, kijk maar eens naar de foto's op de website!
Groet! Rense

havikskruiden!